بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
ژانویه 22, 2022
8 دقیقه زمان مطالعه

اپلای تحصیلی مهندسی کامپیوتر کانادا از صفر تا صد

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
ژانویه 22, 2022
8 دقیقه زمان مطالعه

اپلای تحصیلی مهندسی کامپیوتر کانادا از صفر تا صد

کانادا یکی از کشورهای مهاجرپذیر است که هرساله علاوه بر توریست و گردشگر، دانشجویان بسیاری را پذیرش می‌کند. سطح بالای سیستم آموزشی، رفاه اقتصادی، آرامش و… همه باعث شده‌اند تا افراد بسیاری خواهان زندگی و ادامه تحصیل در کانادا باشند. دانشگاه‌های این کشور از سطح علمی بالایی برخوردار هستند و همین امر باعث شده تا دانشجویان بسیاری ادامه تحصیل در این کشور را به دیگر کشورهای جهان ترجیح دهند.
در این مقاله قصد داریم تا شما را با اپلای تحصیلی مهندسی کامپیوتر کانادا آشنا کنیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

مراحل اخذ پذیرش و اپلای تحصیلی مهندسی کامپیوتر کانادا

برای اخذ پذیرش در رشته کامپیوتر هم مانند هر رشته دیگری باید مراحل مختلفی را با موفقیت بگذرانید. در صورت موفقیت‌آمیز بودن این مراحل می‌توانید نسبت به اخذ پذیرش و اپلای تحصیلی مهندسی کامپیوتر کانادا اقدام کنید. در ادامه با مراحل اپلای تحصیلی مهندسی کامپیوتر کانادا بیشتر آشنا خواهید شد.

انتخاب دانشگاه

برای ادامه تحصیل در دیگر کشورها، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین موارد انتخاب دانشگاه است. در واقع تمام دانشگاه‌های کشور کانادا از سطح علمی بالایی برخوردار نیستند، از این رو انتخاب یک دانشگاه خوب و معتبر می‌تواند در پیشرفت تحصیلی شما تاثیر بسیاری بگذارد. سعی کنید دانشگاه‌هایی را انتخاب کنید که علاوه بر معتبر بودن از شهرت بالایی هم برخوردار باشند. ادامه تحصیل در چنین دانشگاه‌هایی می‌تواند زمینه را برای تحصیل در مقاطع بالاتر مهیا کند. در صورتی که دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کردید می‌توانید نسبت به ارسال درخواست پذیرش خود اقدام کنید.

ارسال مدارک لازم و پرداخت اپلیکیشن فی

برای ادامه تحصیل در این رشته به مدارکی نیاز دارید که در صورت کامل بودن و نداشتن هرگونه عیب و نقصی می‌توانید نسبت به اخذ ویزای تحصیلی خود اقدام کنید. مدرک شناسایی فرد به همراه کپی، ارائه مدرک زبان انگلیسی، ارائه توصیه نامه، ارائه گواهی سلامت، ارائه نامه پذیرش از دانشگاه، تکمیل فرم‌های سفارت و… ازجمله مدارکی هستند که فرد برای اپلای تحصیلی مهندسی کامپیوتر کانادا نیاز دارد. بعد از آماده کردن مدارک به همراه اصل و کپی‌های لازمه، باید نسبت به پرداخت هزینه اپلیکیشن فی آن اقدام کنید. در واقع این هزینه به منظور بررسی اطلاعات و مدارک اولیه شما پرداخت می‌شود، در صورتی که آن را پرداخت نکنید مدارک ارسالی شما از جانب دانشگاه بررسی نخواهد شد.

اخذ نامه پذیرش

با در دست داشتن نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر، می‌توانید نسبت به درخواست ویزای تحصیلی خود اقدام کنید. در واقع تنها با در دست داشتن این نامه می‌توانید ویزای خود را بگیرید. در غیر اینصورت باید از راه دیگری اقدام کنید.

نوشتن انگیزه نامه

همیشه داشتن یک انگیزه نامه خوب و معتبر می‌تواند به پیشرفت تحصیلی فرد کمک بسیاری کند. در واقع دانشجو در انگیزه نامه باید قصد خود را از سفر به کشور کانادا و برنامه‌ای که برای آینده خود دارد با به صورت واضح و روشن شرح دهد. هرچه انگیزه نامه شما از استانداردهای بالاتری برخوردار باشد، شانس پذیرش و قبولی شما هم به مراتب افزایش پیدا می‌کند. نوشتن انگیزه نامه اصول و قواعد خاصی دارد و برای انجام این کار بهتر است از یک راهنما کمک بگیرید.

اخذ ویزای تحصیلی

بعد از اینکه تمام مدارک شما مورد بررسی قرار گرفت و با پذیرش شما موافقت کردند، حال زمان آن فرا رسیده تا به دنبال اخذ ویزای تحصیلی بروید. با همراه داشتن نامه پذیرش دانشگاه و مدارک لازم و کامل می‌توانید نسبت به اخذ ویزای تحصیلی خود اقدام کنید.

مدت زمان و شهریه مقاطع مختلف مهندسی کامپیوتر در کانادا

ادامه تحصیل در رشته کامپیوتر در هر مقطعی با توجه به شرایط تحصیلی، نوع دانشگاه و… متفاوت خواهد بود. در ادامه هر سه مقطع رشته کامپیوتر در دانشگاه‌های کشور کانادا را با توجه به هزینه‌ها و مدت زمان تحصیل در این رشته مورد بررسی قرار می‌دهیم:

کارشناسی

ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی رشته کامپیوتر دانشگاه‌های کشور کانادا، حدود چهار سال طول می‌کشد. برای ادامه تحصیل در این مقطع علاوه بر اینکه باید دیپلم 12 ساله تحصیل خود را اخذ کنید، باید بتوانید در دوره پیش دانشگاهی خود دروس حسابان، فیزیک، شیمی و جبر را با نمره قابل قبولی بگذرانید.
ادامه تحصیل در این مقطع سالانه حدود 29 تا 55 هزار دلار کانادا برای دانشجویان هزینه در بر خواهد داشت.

کارشناسی ارشد

ادامه تحصیل در این مقطع که حدود دو سال طول می‌کشد، برای دانشجویانی امکان پذیر است که مدرک کارشناسی خود را در رشته‌های مرتبط با کامپیوتر چون رشته‌های علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر و… اخذ کرده باشند. علاوه بر این موضوع دانشجویانی که مدرک کارشناسی خود را در رشته‌های ریاضی، مهندسی برق، الکترونیک و…اخذ کرده باشند هم اجازه ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های کشور کانادا را دارند.
شهریه ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های کشور کانادا هم سالانه حدود 9 تا 18 هزار دلار کاناداست.

دکتری

ورود به این مقطع تنها زمانی امکان پذیر است که فرد دانشجو مدرک معتبری از دانشگاه‌های داخل کشور کانادا یا دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور را داشته باشد. ادامه تحصیل در مقطع دکتری این دانشگاه حدود یک سال تا یک سال و نیم طول خواهد کشید. در برخی از دانشگاه‌های کشور کانادا برای پذیرش در مقطع دکتری به مدرک GRE نیاز است.
شهریه ادامه تحصیل در مقطع دکتری کشور کانادا هم سالانه 4 تا 6 هزار دلار است. میزان شهریه با توجه به نوع دانشگاه خصوصی یا دولتی بودن آن و با توجه به امکاناتی که دارد می‌تواند متفاوت باشد.

بررسی شرایط اخذ فاند و بورسیه در رشته مهندسی کامپیوتر کانادا

معمولا دانشجویان بین‌المللی به منظور کاهش هزینه‌های تحصیل خود به دنبال اخذ بورسیه هستند. بدین ترتیب به راحتی می‌توانند با هزینه کمتر تحصیلات خود را در مقاطع مختلف در این رشته به اتمام برسانند. رشته کامپیوتر در دانشگاه‌های کشور کانادا به عنوان یک رشته گران شناخته می‌شود. بورسیه‌های کشور کانادا با توجه به نوع دانشگاه و استان مورد نظر متفاوت خواهد بود.
معمولا بورسیه‌ای که به دانشجویان بین‌المللی در کانادا تعلق می‌گیرد، در هر مقطعی متفاوت است. بورسیه دانشجویان کارشناسی ارشد حدود 6 هزار دلار در سال، دانشجویان دکتری هم حدود 12 هزار دلار است.  

 بهترین دانشگاه های مهندسی کامپیوتر کانادا کدامند؟

دانشگاه‌های معتبر کشور کانادا، از سطح علمی و کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. به جرات می‌توان گفت که بسیاری از این دانشگاه‌ها توانسته‌اند در رنکینگ جهانی رتبه بالایی را کسب کنند. شاید برای شما هم این سوال مطرح شود که در رشته کامپیوتر، کدام دانشگاه‌ها به عنوان بهترین دانشگاه‌های کشور کانادا شناخته می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بیش از 20 دانشگاه معتبر در کشور کانادا وجود دارد که در رشته کامپیوتر به عنوان بهترین دانشگاه‌ها معرفی شده‌اند. تدریس رشته کامپیوتر در این دانشگاه‌ها با استانداردهای جهانی سازگار بوده، دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی می‌تواند با توجه به دانش و مهارتی که کسب کرده است در بهترین جایگاه‌های شغلی مشغول به کار شود. از بهترین دانشگاه‌ها می‌توان به لیست دانشگاه های مهندسی کانادا زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه مونترال
  • دانشگاه مک مستر
  • دانشگاه سیمون فریزر
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • دانشگاه کوینز
  • دانشگاه کنکوردیا
  • دانشگاه اتاوا
  • دانشگاه آلبرتا
  • دانشگاه مک گیل
  • دانشگاه واترلو
  • دانشگاه تورنتو

بهترین گرایش های مهندسی کامپیوتر کدامند؟

برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر این رشته در دانشگاه‌های کشور کانادا، باید گرایش خود را انتخاب کنید. به این ترتیب می‌توانید در گرایش مورد نظر خود در مقاطع فوق لیسانس و دکترا ادامه تحصیل دهید. معمولا گرایش‌های رشته کامپیوتر در تمام دانشگاه‌های کشور کانادا یک شکل نیست. از گرایش‌های رشته کامپیوتر در دانشگاه‌های کشور کانادا می‌توان به مواردی چون: کنترل هوش مصنوعی، استخراج داده، محیط‌های مجازی چند رسانه‌ای و تعاملی، پردازش سیگنال چند بعدی، الگوریتم‌ها، مدیریت و تحلیل بیگ دیتا، بیوانفورماتیک و مهندسی پزشکی، شبکه‌های دارای پهنای باند، فوتونیک، مدیریت اطلاعات، حریم خصوصی و امنیت، مهندسی نرم افزار، رباتیک، الکترومغناطیس، پردازش مکالمه، تئوری محاسبه، شبکه بی سیم و محاسبات تلفن همراه، تحلیل متن و یادگیری ماشین، ارتباطات وایرلس و… اشاره کرد. از میان این گرایش‌ها تنها چند مورد آن‌ها به عنوان بهترین گرایش‌های این رشته به منظور اپلای تحصیلی مهندسی کامپیوتر کانادا شناخته شده‌ است. مهندسی نرم افزار، مهندسی شبکه، مهندسی سخت افزار، هوش مصنوعی، رباتیک، واقعیت مجازی، امنیت سایبری، بازاریابی دیجیتال، گرافیک کامپیوتر به عنوان بهترین گرایش‌های این رشته تحصیلی شناخته شده‌اند.

بازار کار و آینده شغلی مهندسی کامپیوتر در کانادا

اگر قصد ادامه تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه‌های کشور کانادا را دارید، قطعا به بازار کار این رشته و آینده شغلی آن هم توجه داشته‌اید. رشته کامپیوتر در دانشگاه‌های کشور کانادا جزو آن دسته از رشته‌هایی است که متقاضی بسیار زیادی دارد، در مقابل هم دولت کانادا توانسته زیر ساخت‌های مناسب و لازم برای کار در این رشته را فراهم کند. رشته کامپیوتر به عنوان یکی از بهترین رشته‌های تحصیلی کشور کانادا شناخته شده است. دانشجویان معمولا بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در شرکت‌های اینتل، تولید کننده قطعات کامپیوتری، اچ پی و… مشغول به کار شوند. البته استارتاپ‌های بسیاری در کشور کانادا به تازگی کار خود را آغاز کرده‌اند. فارغ‌التحصیلان این رشته علاوه بر این شرکت‌ها می‌توانند در بخش‌های هوا فضا، مخابرات، اتومبیل رانی و… هم مشغول به کار شوند. بسیاری از دانشجویان فارغ‌التحصیل از این رشته هم در حال حاضر به صورت فریلنسری مشغول به کار هستند.

بازار کار رشته کامپیوتر در تمام استان‌های کشور کانادا در یک سطح نیست. در برخی استان‌ها چون انتاریو، آلبرتا، کبک، بریتیش کلمبیا رشته کامپیوتر رشد چشمگیری خواهد کرد. از این رو به عنوان بهترین رشته تحصیلی در دانشگاه‌های این استان‌ها شناخته شده است. با توجه به زیرساخت‌های رشته کامپیوتر، تا 10 سال آینده این رشته رشد و پیشرفت چشمگیری در این کشور خواهد داشت.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله درآمد مهندس کامپیوتر در کانادا از سایت کن اپلای را مطالعه کنید.

کلام آخر

رشته مهندسی کامپیوتر هر ساله دانشجویان بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. دانشجویان بین‌المللی از سراسر جهان خواهان ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشور کانادا هستند. در این مقاله سعی کردیم تا علاوه بر آشنایی با رشته کامپیوتر، با شرایط تحصیل در آن، بورسیه، هزینه تحصیل و… آشنا شوید.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

برای ادامه تحصیل در رشته کامپیوتر باید چه دروسی را در دوران دبیرستان با موفقیت پاس کرد؟
دروس حسابان، شیمی، فیزیک و جبر را باید با نمره قابل قبولی پاس کرد
آیا رشته مهندسی کامپیوتر هم در کالج‌های کشور کانادا تدریس می‌شود؟
بله، بیشتر کالج‌های این کشور رشته مهندسی کامپیوتر را به عنوان یک رشته ترکیبی با علوم کامپیوتر تدریس می‌کنند
حقوق و درآمد افراد تازه‌کار در رشته مهندسی کامپیوتر در کشور کانادا چقدر است؟
حقوق افرادی که دو سال سابقه کار داشته باشند حدود 31 هزار دلار است و افرادی که بیش از پنج سال سابقه کار داشته باشند حدود 131 هزار دلار است
آیا رشته مهندسی کامپیوتر جزو مشاغل پردرآمد در دانشگاه‌های کشور کانادا است؟
بله، این رشته در مقابل اینکه به عنوان یک رشته گران شناخته می‎شود، یک رشته پردرآمد در کشور کاناداست

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.