بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
جولای 28, 2021
9 دقیقه زمان مطالعه

همه چیز درباره تحصیل در کالج های کانادا از مراحل پذیرش تا هزینه ها

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
جولای 28, 2021
9 دقیقه زمان مطالعه

همه چیز درباره تحصیل در کالج های کانادا از مراحل پذیرش تا هزینه ها

کشور کانادا تا سال گذشته(2020) هر ماه میزبان 25 تا 35 هزار مهاجر از کشورهای مختلف جهان بوده، اما از ماه مارس سال 2020 این آمار کاهش چشمگیری پیدا کرده است. از طرفی سیستم آموزشی با کیفیت و سطح بالای کشور کانادا باعث شده تا بسیاری از دانشگاه‌ها، کالج‌ها و مدارس این کشور گزینه انتخابی افراد بسیاری در سراسر جهان باشد. این کشور همواره در زمره کشورهای پرطرفدار تحصیلی قرار دارد. درصورتی که شما هم علاقه‌مند به تحصیل در کالج‌های کشور کانادا هستید، در این مقاله با ما همراه باشید تا با شرایط تحصیل در کالج‌های کانادا بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:

شرایط تحصیل در کالج های کانادا چیست؟

کالج‌های کشور کانادا هم همانند دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی این کشور، دارای مجموع قوانین مختص به خود هستند. در ادامه شرایط تحصیل در کالج‌های کشور کانادا را بیشتر بررسی خواهیم کرد:

شرایط سنی

برای تحصیل در کالج های کانادا شرایط سنی خاصی وجود ندارد. اما سفارت کانادا بیشتر مدارک افرادی که در رنج سنی 18 تا 35 سال هستند را برای تحصیل در کالج ها مورد بررسی قرار می‌دهد. به همین دلیل بیشترین افرادی که توانستند از این طریق اقامت تحصیلی کانادا را دریافت کنند افرادی بودند که در رنج سنی 18 سال تا 23 سال قرار داشتند. در این محدوده سنی شانس قبولی شما در دریافت ویزای تحصیلی کانادا بسیار بیشتر خواهد بود. 

مدرک زبان

یکی از مهم‌ترین شرایط برای تحصیل در کالج‌های کشور کانادا، تسلط به زبان انگلیسی است. معمولا تمامی کالج‌های این کشور قبل از ورود به کالج و بعد از ورود به آن برای دانش‌آموزان بین‌المللی آزمون‌های زبان برگزار می‌کنند. یکی از شرایط ثبت نام داشتن نمره زبان آیلتس6.5 است.
البته پذیرش بدون داشتن مدرک زبان انگلیسی هم امکان‌‌پذیر است. اما دانش‌آموز باید در دوران تحصیل به یادگیری زبان انگلیسی بپردازد، تنها دلیل آن هم این موضوع است که تمامی دروس در کالج‌های کانادا به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

معدل مناسب

شرایط ورود به کالج‌های کانادا در مقایسه با ورود به دانشگاه‌های این کشور کمی راحت‌تر است. یکی از شرایط تحصیل در کالج های کانادا داشتن حداقل معدل 14 است، بسیاری از کالج‌های این کشور افراد را با معدل زیر 14 پذیرش کرده‌اند. اما برای اینکه بتوانید در یک کالج سطح بالا مانند سنتنیال ثبت نام کنید باید معدل بالایی داشته باشید تا شانس پذیرش شما در ورود به این کالج بیشتر شود.

تمکن مالی

همواره یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین گزینه‌ها در پذیرش ویزای تحصیلی کشور کانادا، تمکن مالی فرد است. برای تحصیل در کالج های کانادا باید سالانه 6 تا 20 دلار هزینه پرداخت کنید. این میزان هزینه نشان می‌دهد که متقاضی باید تمکن مالی خوبی داشته باشد، به این ترتیب می‌تواند هزینه‌ زندگی دانشجویی در کانادا را بپردازد.

نمرات تحصیلی

یکی دیگر از شرایط تحصیل در کالج های کانادا داشتن ریزنمرات تحصیلی است. هرچه ریزنمرات شما بالاتر باشد، شانس پذیرش شما در کالج‌های این کشور هم افزایش پیدا می‌کند.

مدارک لازم برای تحصیل در کالج های کانادا چیست؟

  • اسکن پاسپورت فرد متقاضی به همراه یک عکس پاسپورتی
  • ارائه آخرین مدرک زبان انگلیسی
  • داشتن یک انگیزه‌نامه معتبر
  • پرداخت ادمیشن فی برای بررسی مدارک تحصیلی
  • مشخصات هویتی فرد(نام و نام خانوادگی، مشخصات والدین، آدرس، شماره تماس و …)
  • ترجمه مدارک فرد متقاضی(کارنامه‌های تحصیلی، شناسنامه، ریزنمرات و…)
  • ارائه مدرک آخرین سال تحصیلی شما در ایران

مراحل اخذ پذیرش از کالج های کانادا چیست؟

  1. تصمیم خود را بگیرید و کالج مورد نظرتان را انتخاب کنید.
  2. مدارک لازم برای پذیرش در کالج را با توجه به مدارک معرفی شده در وب سایت رسمی کالج مورد نظر آماده کنید.
  3. اخذ گواهی تمکن مالی یکی از مهم‌ترین مراحل در اخذ پذیرش کالج‌های کانادا است.
  4. شرایط ثبت نام و ددلاین پذیرش در کالج‌های کانادا را مطالعه کنید.
  5. مدارک ویزای تحصیلی کانادا را آماده کنید و درخواست استادی پریمیت و ویزا بدهید.
  6. پس از دریافت ویزا و سفر به کشور کانادا، استادی پریمیت خود را در اولین زمان دریافت کنید.

مهلت ثبت نام کالج های کانادا تا چه زمانی است؟

ماه اکتبر(آبان ماه) زمانی است که بیشتر کالج‌های کشور کانادا شروع به ثبت نام می‌کنند. معمولا با باز شدن سیستم ثبت نام می‌توانید با پرداخت هزینه، ثبت نام خود را انجام دهید. مهلت ثبت نام کالج های کانادا برای بعضی از کالج‌ها تا ماه مارس(فروردین ماه) و آوریل(اردیبهشت ماه) هم ادامه پیدا می‌کند. تعدادی از کالج‌های کشور کانادا، در رشته‌های محدود، ترم‌ تابستانی دارند. برای ثبت نام در ترم‌های تابستانی می‌توانید در ماه می(خرداد ماه) اقدام به ثبت نام کنید.
البته بعضی از کالج‌ها زمان مشخصی برای ثبت نام تعیین نمی‌کنند. معمولا با توجه به ظرفیت کالج و تعداد صندلی‌های خالی مهلت ثبت نام دارید. اگر به دنبال ثبت نام در کالج خاصی هستید بهتر است زمان را از دست ندهید تا با شروع ترم تحصیلی در کانادا، شما نیز در کلاس‌ها حضور داشته باشید. به طور کلی بهترین زمان برای ثبت نام در کالج‌های این کشور 6 تا 7 ماه قبل از شروع ترم تحصیلی است. 

دپازیت و استرداد شهریه کالج های کانادا

بعد از اخذ پذیرش از کالج های کانادا باید مبلغی معادل شهریه یک ترم را به عنوان دپازیت پرداخت کنید. برای پرداخت این مبلغ حدود یک ماه بعد از دریافت نامه موافقت پذیرش زمان خواهید داشت. این مبلغ برای یک ترم حدود 8 تا 15 هزار دلار و برای افرادی که پذیرش مشروط میگیرند 3500 دلار است. اگر این مبلغ را به موقع پرداخت نکنید، پذیرش شما کنسل میشود.

در صورتی که ویزای تحصیلی اخذ کردید، مبلغ دپازیت به عنوان شهریه ترم اول محسوب میشود. در صورت ریجکت ویزای تحصیلی مبلغ عمده دپازیت به حساب شما بازگردانده میشود. قوانین استرداد هر کالج را از سایت همان کالج باید مطالعه کنید.

تفاوت کالج های دولتی و خصوصی کانادا چیست؟

کالج دولتی

این کالج‌ها توسط بودجه دولتی در هر ایالتی اداره می‌شوند. بودجه کالج‌های دولتی معمولا از دولت فدرال کانادا تامین می‌شود، به همین دلیل شهریه و هزینه‌ی تحصیل در این کالج‌ها به مراتب کمتر از کالج‌های خصوصی است.

کالج خصوصی

این نوع کالج‌ها همانطور که از نامشان مشخص است، هیچگونه حمایت مالی از جانب دولت فدرال کانادا ندارند. تنها با شهریه‌های دریافتی از متقاضیان کالج را اداره می‌کنند. به همین دلیل است که شهریه کالج‌های خصوصی کانادا در مقایسه با کالج‌های دولتی گران‌تر است.

تفاوت کالج های دولتی و خصوصی کانادا

  1. کالج‌های خصوصی در مقایسه با کالج‌های دولتی محیط کوچکتری دارند.
  2. مدت زمان تحصیل در کالج‌های خصوصی کمی بیشتر از کالج‌های دولتی است.
  3. کالج‌های خصوصی همیشه آماده‌ی پذیرش دانش‌آموزان جدید هستند، پذیرش دانش‌آموزان جدید تنها منبع درآمد کالج‌های خصوصی است.
  4. اگر جزو دانش‌آموزان کالج‌های دولتی کانادا باشید، برای ماندن در این کشور و اجازه حق کار نیاز به مجوز PGWP دارید. در حالی که این گزینه برای تعدادی از دانش‌آموزان کالج‌های خصوصی در دسترس است.

تفاوت کالج و دانشگاه چیست؟

کالج‌ها موسسات آموزشی کوچکتری هستند که وظیفه‌ی ارائه مدارک کارشناسی در رشته‌های مختلف را به عهده دارند. کالج‌های کانادا به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم شده‌اند.
دانشگاه یک موسسه آموزشی بسیار بزرگی است که تمامی مقاطع تحصیلی ازجمله کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و… را تحت پوشش خود قرار داده است. تعداد دانشجویان ورودی دانشگاه‌ها در مقایسه با کالج‌ها بسیار بیشتر است. همچنین امکان اخذ بورسیه تحصیلی کانادا در دانشگاه بیشتر از کالج است.

کوتاه بودن دوره

دوره‌های آموزشی در کالج بسیار کوتاه‌تر از دوره‌های آموزشی مقاطع مختلف دانشگاه است.

ارزانتر بودن شهریه

شهریه‌‌ی ورود به کالج و ادامه تحصیل در آن به مراتب بسیار کمتر از دانشگاه است. البته هزینه تحصیل تنها در رابطه با دانشجویان و دانش‌آموزان بین‌المللی است.

ارائه دوره های آزمایشی

مطالب آموزشی که در دانشگاه به دانشجویان ارائه می‌شود در مقایسه با مطالب آموزشی کالج‌های خصوصی یا دولتی بسیار جامع‌تر و کامل‌تر هستند. از این رو دانشجویان اطلاعات و بار علمی بسیار بیشتری دارند.

بهترین رشته های کالج کانادا چیست؟

انتخاب بهترین رشته تحصیلی با توجه به مهارت افراد متفاوت است. اما به طور کلی بهترین رشته های کالج کانادا رشته‌هایی هستند که علاوه بر پولساز بودن، بازار کار خوبی در کشور داشته باشند. در ادامه با بهترین رشته های کالج کانادا بیشتر آشنا خواهید شد:

مدیریت امور مالی

یکی از مشاغل حوزه مدیریت و مارکتینگ، مدیریت مالی است. میزان حقوق و دستمزد این افراد حدودا سه برابر پایه حقوق فدرال کانادا است. افرادی که از این رشته فارغ‌التحصیل شده‌اند می‌توانند در بخش‌های حسابداری، بیمه، بورس، مدیریت دارایی و… مشغول به کار شوند.

پرستاری

یکی دیگر از بهترین رشته های کالج کانادا پرستاری است. برای کار در این رشته فرد متقاضی باید مدرک کارشناسی پرستاری خود را دریافت کند. میزان حقوق پرستاران در کشور کانادا به طور میانگین، سالانه حدود 85 هزار دلار است.

علوم کامپیوتر و مهندسی نرم‌افزار

افرادی که در این رشته تحصیلات خود را ادامه می‌دهند معمولا پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در رشته‌های طراحی وب، طراحی و اجرای سیستم‌های کامپیوتری، امنیت سایبری، مدیریت داده‌ها و… فعالیت داشته باشند.

علوم کشاورزی و جنگلداری

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در بخش‌هایی چون زراعت، جنگلداری، مشاوره جنگلداری و … مشغول به کار شوند.

مهندسی شیمی

میانگین درآمد در این رشته برای هر فردی حدود 100 هزار دلار در سال است. افراد فارغ‌التحصیل در این رشته می‌توانند در موسسات تحقیقات دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند.

روزنامه‌نگاری

با توجه به پیشرفت علم و فناوری و گستردگی بالای صفحات مجازی جذب افراد ماهر در این زمینه افزایش پیدا کرده است. معمولا دانشجویان این رشته بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در مشاغلی چون روزنامه‌نگاری، تبلیغات، رسانه دیجیتال، ساخت انیمیشن و جلوه‌های ویژه و … فعالیت داشته باشند.

زمین شناسی

یکی دیگر از بهترین رشته های کالج کانادا رشته زمین شناسی است. معمولا افراد بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در رشته‌هایی چون پروژه‌های شهری و زیست محیطی، استخراج نفت، معدن و.. مشغول به کار شوند. 

اقتصاد

دانشجویان فارق التحصیل در این رشته در بخش‌های کارگزار بانک، آنالیزر، مدیریت بانک و .. مشغول به کار هستند.

MBA

یکی از رشته‌های پرطرفدار در کشور کانادا مدیریت MBA است. به طور میانگین درآمد افرادی که در این رشته مشغول به فعالیت هستند سالانه 85 هزار دلار کانادا است.

بهترین کالج های کانادا برای تحصیل

کالج های بسیاری در کانادا وجود دارند که می‌توانید برای تحصیل انتخاب کنید. با توجه به سطح بالای علمی و تحصیلی در کانادا اکثر این کالج‌ها میتوانند انتخاب خوبی برای آینده کاری و تحصیلی شما باشند. با این حال برخی کالج‌ها در کانادا محبوب تر هستند که در ادامه برخی از آنها را معرفی میکنیم:

  • کالج شریدان: این کالج یکی از بهترین موسسات در شهر تورنتو برای تحصیل در رشته های فنی مهندسی و هنری است.
  • کالج هامبر: هامبر از بزرگترین کالج های تورنتو است که بیش از 200 رشته و 33 هزار دانشجو دارد.
  • کالج جورجین: یک کالج دولتی در تورنتو که بیشتر فارغ التحصیلان آن به راحتی وارد بازارکار میشوند.

کلام آخر

اگر قصد ادامه تحصیل در یکی از کالج‌های کشور کانادا را دارید، بهتر است یکی از کالج‌های معتبر این کشور را انتخاب کنید. قطعا تحصیل در کالج‌های معتبر کانادا می‌تواند در پیدا کردن شغل مناسب و وارد شدن به دانشگاه در این کشور تاثیر مثبتی داشته باشد. 

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

مدت زمان تحصیل در کالج‌های کانادا چقدر است؟
این مدت زمان بستگی به نوع رشته انتخابی دارد. معمولا بین مدت زمان تحصیل بین 6 ماه تا 3 سال متغیر خواهد بود.
کالج‌های کانادا در کدام شهرهای این کشور قرار دارند؟
خوشبختانه در تمامی شهرهای کانادا کالج‌های خوب و معتبری برای ادامه تحصیل وجود دارد.
در حال حاضر کشور کانادا چه رشته تحصیلی را بیشتر نیاز دارد؟
رشته‌های تحصیلی کامپیوتر و IT در این کشور بازار بسیار خوبی دارد.
کالج سنتنیال چند بار در سال پذیرش دارد؟
اکنون در سه ترم چهار ماهه امکان پذیرش دانش‌آموز وجود دارد.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

دیدگاه بهارک:

آیا میشه از کالج های کانادا بدون مدرک زبان پذیرش گرفت؟

دیدگاه عرفان بهادری:

من مدرک لیسانس دارم آیا میتونم از کالج های کانادا پذیرش بگیرم؟

دیدگاه مهرشاد کرمی:

من 33 سالم هست آیا میتونم پذیرش بگیرم از کالج های کانادا؟

دیدگاه شبنم تقی زاده:

میشه برای تحصیل در کالج های کانادا هم بورسیه یا فاند گرفت؟

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.