بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
نوامبر 12, 2021
10 دقیقه زمان مطالعه

رشته حقوق در کانادا : شرایط ، هزینه و آینده شغلی

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
نوامبر 12, 2021
10 دقیقه زمان مطالعه

رشته حقوق در کانادا : شرایط ، هزینه و آینده شغلی

کانادا کشوری است که همه ساله تعداد بسیاری از دانشجویان در سراسر جهان را به سمت خود جذب می‌کند. برخورداری از بهترین سیستم آموزشی، بهترین دانشگاه‌ها و اساتید، اقتصاد با ثبات و پایدار و… ازجمله مواردی است که باعث شده تا دانشگاه‌های این کشور انتخاب بسیاری از دانشجویان در سراسر جهان باشد.
کشور کانادا در سال‌های اخیر توانسته رشد بسیاری خوبی در جذب دانشجو در رشته حقوق داشته باشد. از این رو به دنبال آن است تا با زیرساخت‌های بهتر و مناسب‌تر بتواند شرایط را برای اشتغال این دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی فراهم کند. دانشگاه‌های این کشور به دلیل فرصت گسترده تحقیقاتی که دارند توانسته‌اند رتبه چهارم را به در جهان به خود اختصاص دهند. در ادامه این مقاله با ما همراه شوید تا با رشته حقوق در کانادا و بهترین دانشگاه‌های حقوق در این کشور بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:

معرفی رشته حقوق در کانادا

رشته حقوق در کشور کانادا به عنوان یکی از رشته‌هایی معرفی شده است که آینده شغلی بسیاری روشنی می‌تواند داشته باشد. کشور کانادا در سال‌های اخیر برای دانشجویان رشته حقوق شرایط خاصی را فراهم کرده است، به این ترتیب بیشتر افرادی که از این رشته فارغ‌التحصیل می‌شوند ترجیح می‌دهند برای ادامه زندگی این کشور را انتخاب کنند. در حال حاضر حدود 70 دانشگاه در کانادا بیش از 200 دوره مختلف(دوره مطالعات اجتماعی، قانون مدنی، دادگستری و جامعه و…. ) از رشته حقوق را در مقاطع مختلف ارائه داده‌اند. شرایط تحصیل در این مقاطع به شرح زیر است: 

مقطع لیسانس

دوره لیسانس یا کارشناسی رشته حقوق کانادا که در دانشگاه‌های این کشور به نام L.L.B شناخته می‌شود حدود سه سال تا چهار سال طول می‌کشد. در بین دانشگاه‌های کشور کانادا حدود 25 دانشگاه در حال ارائه این رشته در مقطع کارشناسی هستند. دانشجویان برای ورود به رشته حقوق در این مقطع باید یک دوره دو تا چهارساله رشته دیگری را بگذرانند، سپس در صورتی که آزمون LSAT  را با موفقیت پشت سر بگذارند، می‌توانند وارد دانشگاه شوند. این آزمون سالی چهاربار در کانادا برگزار می‌شود و برای موفقیت در آن لازم است که نمره 150 به بالا را کسب کنید.
یکی از مزایای رشته تحصیلی حقوق در دانشگاه‌های کشور کانادا آن است که برای ورود به این دانشگاه نیازی نیست که رشته تحصیلی شما مرتبط با حقوق باشد. این مقطع در واقع یکی از ابتدایی‌ترین مقاطع تحصیلی رشته حقوق می‎باشد. 

مقطع فوق لیسانس

یکی از مقاطعی که ورود به آن کار بسیاری دشواری است و در یک فضای رقابتی قرار می‌گیرید، مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق است. برای ورود به این مقطع باید دوره لیسانس خود را با موفقیت پشت سر بگذارید، دوره فوق لیسانس حقوق در کانادا حدود دو سال طول می‌کشد.
افرادی که در دوره کارشناسی ارشد کانادا(LLM) ادامه تحصیل می‌دهند می‌توانند در دوره‌های دو ساله  Business Law, Legal Theory, Criminal Law and Health Law, Ethics and Policy یا دوره‌های یک ساله کاری که با نام  Global Professional Master of Laws GPLLM تحصیلات خود را ادامه دهند. 

مقطع دکترا

بیشتر افرادی که قصد تدریس در دانشگاه یا کارهای تحقیقاتی دارند وارد مقطع دکترا رشته حقوق می‌شوند. ادامه تحصیل در مقطع دکتری(SJD)حدود سه سال طول می‌کشد، در این مقطع دانشجو به همراه استاد روی پروژه‌های حقوقی مشخصی کار می‌کند، در پایان دانشجو می‌تواند با ارائه پایان‌نامه خود مدرک دکترا را از دانشگاه اخذ کند. در واقع در این دوره دانشجو بیشتر زمان خود را در طول تحصیل روی مطالعه بر یک رشته حقوقی مشخص می‌گذراند.

افرادی که از این رشته فارغ‌التحصیل می‌شوند می‌توانند در زمینه‌های مختلفی در کشور کانادا مشغول به کار شوند: 

  • بخش خصوصی: در این بخش افراد از هر گروه و سازمانی می‌توانند به صورت فردی، مراجعه کننده شما باشند. معمولا افرادی که وارد این حوزه می‌شوند در یک بخش خاص تخصص پیدا می‌کنند. به عنوان مثال در بخش محیط زیست، خانواده و… می‌توانند تخصص بالایی داشته باشند و همین موضوع دلیلی برای فعالیت در بخش خصوصی در این حوزه را به فرد می‌دهد. 
  • بخش دولتی: در این بخش وکیل باید در حوزه‌های دولتی چون دادستانی، وزارت‌خانه‌های دولتی و…. مشغول به کار شود. به عبارتی دولت مشتری وکیل خواهد بود. 
  • حقوق در منافع عمومی: در این بخش وکیل به بررسی مشکلات حقوقی افراد خاص مانند مهاجران، پناهندگان، حقوق آفریقایی-کانادایی و… می‌پردازند.

شرایط تحصیل در رشته حقوق در کانادا

رشته حقوق کانادا به دلیل آینده شغلی، مزایا، تقاضای بالا، میزان درآمد بالا و.. که دارد بسیار دشوار است. برای ورود به این رشته باید در یک فضای رقابتی قرار بگیرید. برای ورود به دانشگاه‌های کشور کانادا در این رشته ابتدا باید مدرک دیپلم خود را از دبیرستان کسب کنید. البته علاوه بر این موضوع به مدارک و شرایط دیگری نیاز دارید که در ادامه آن‌ها را عنوان می‌کنیم:

اخذ پذیرش

فرد متقاضی برای اخذ ویزای تحصیلی خود ابتدا باید از یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور کانادا در رشته حقوق پذیرش خود را کسب کند. تنها در اینصورت است که می‌توانید در رشته حقوق تحصیلات خود را ادامه دهید. برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور لازم است که به سایت دانشگاه مراجعه کنید و با توجه به مدارک لازم درخواست خود را به دانشگاه ارسال کنید. دانشگاه هم پس از بررسی‌های لازم پاسخ خود را برایتان ایمیل می‌کند. 

مدارک

اما برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کشور کانادا در رشته حقوق نیاز به مدارکی دارید که در صورت کامل بودن و نداشتن عیب و نقص می‌توانید نسبت به اخذ ویزای خود اقدام کنید. مدارک مورد نیاز برای مقاطع مختلف تحصیلی رشته حقوق در کانادا عبارتنداز:

    • حداقل معدل 14 دیپلم 
    • مدرک لیسانس در رشته‌های مختلف 
    • قبولی در آزمون LSAT
    • حداقل معدل 16 در مقطع لیسانس 
    • داشتن مدرک آیلتس با حداقل نمره 7
    • توصیه نامه تحصیلی 
    • انگیزه نامه تحصیلی 
    • ارائه پروپوزال 

هزینه ها و تمکن مالی

یکی از شروط اصلی اخذ ویزای تحصیلی کانادا برای دانشجویان در هر مقطع و در هر رشته‌ای داشتن تمکن مالی دانشجو است. در واقع دانشجو باید به دولت کانادا ثابت کند که توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی و هزینه تحصیل در این کشور را دارد. اگر زمانی برای دولت کانادا مشخص شود که فرد توانایی پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را ندارد، از جانب این دولت ریجکت خواهد شد.
هزینه تحصیل در رشته حقوق دانشگاه‌های کانادا به شهر و دانشگاه بستگی دارد، به عنوان مثال دانشگاه مک‌گیل در رشته حقوق سالانه 16 هزار دلار شهریه دریافت می‌کند. این میزان شهریه برای دانشجویانی که مقیم کشور کانادا باشند به نصف کاهش پیدا می‌کند. می‌توان گفت که هزینه تحصیل برای دانشجویان رشته حقوق در کشور کانادا، به طور میانگین بین 8 تا 36 هزار دلار خواهد بود.  

بهترین دانشگاه ها برای رشته حقوق در کانادا

از بین 70 دانشگاهی که در کشور کانادا در حال ارائه رشته‌های حقوق هستند، دانشگاه‌هایی که در ادامه نام‌ می‌بریم به عنوان بهترین دانشگاه‌های رشته حقوق در کانادا شناخته شده‌اند:

دانشگاه تورنتو:

این دانشگاه به عنوان بهترین و اولین دانشگاه رشته حقوق کانادا شناخته می‌شود. در سال میلادی گذشته هم توانست رتبه خود را به عنوان برترین دانشگاه حفظ کند. در این دانشگاه رشته‌های مختلفی چون حقوق تجارت، حقوق کیفری و… ارائه می‌شود و همین موضوع باعث شده تا این دانشگاه به عنوان بهترین دانشگاه کانادا معرفی شود. 

دانشگاه مک‌گیل:

یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌ های  کانادا، دانشگاه مک گیل است که با نام هاروارد شمال هم شناخته می‌شود. دانشگاه مک گیل یکی از معتبرترین دانشگاه‌های استان کبک است و تمامی دروس در این دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. 

دانشگاه بریتیش کلمبیا:

این دانشگاه که در شهر ونکوور کانادا قرار گرفته است، بیش از هفت دهه است که در حال آموزش رشته حقوق می‌باشد. بعضی از برنامه‌های حقوق در این دانشگاه شامل مالیات و قانون مشترک هستند. 

دانشگاه مونترال:

یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور کانادا که توانسته در بخش حقوق مدنی رتبه بالایی را کسب کند، دانشگاه مونترال است. تمامی دروس و رشته‌های این دانشگاه به زبان فرانسوی تدریس می‌شوند. 

دانشگاه آلبرتا:

این دانشگاه فعالیت خود را از سال 1912 آغاز کرده است و در حال حاضر به عنوان سومین دانشگاه حقوق کشور کانادا شناخته می‌شود. دانشگاه آلبرتا در رتبه‌بندی QS در سال 2019 دو رتبه سقوط کرد. 

دانشگاه کوئینکس:

این دانشگاه فعالیت خود را از سال 1816 آغاز کرد است یکی از دانشگاه‌های معتبر در رشته حقوق است که در استان انتاریو قرار دارد و در رتبه‌بندی QS در رتبه هفتم قرار گرفته است. 

دانشگاه کارلتون:

این دانشگاه در سال 1967 فعالیت خود را آغاز کرده است و به عنوان بزرگترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌هایی معرفی شده است که در رشته حقوق در حال فعالیت است. اکنون بیش از پنج دهه است که این دانشگاه را به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور کانادا در رشته حقوق معرفی می‌کنند.

دانشگاه کلگری:

در این دانشگاه بیش از 300 دانشجو در رشته کارشناسی حقوق در حال تحصیل هستند. دانشگاه کلگری در بین دانشگاه‌های حقوق توانسته رتبه دهم را به خود اختصاص دهد.

دانشگاه دالاهو:

این دانشگاه که در استان نوا اسکوشیا قرار گرفته است در سال میلادی گذشته در بین 15 دانشگاه برتر کشور کانادا در رشته حقوق معرفی شد. در این دانشگاه علاوه بر رشته حقوق رشته‌های دیگری چون اقتصاد، سیاست، انسان‌شناسی و… مورد بررسی قرار می‌گیرد. این دانشگاه از بهترین انتخاب‌ها برای اپلای کانادا است.

دانشگاه لاوال:

یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های فرانسوی زبان که از سال 1852 فعالیت خود را آغاز کرده است. هرساله با توجه به رتبه بالایی که دارد به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های رشته حقوق کانادا معرفی می‌شود. این دانشگاه در قاره آمریکای شمالی قرار گرفته است و هر ساله بیش از هزار دانشجو برای ادامه تحصیل در رشته حقوق آن درخواست پذیرش ارسال می‌کنند.

دانشگاه مانیتوبا:

یکی از معتبرترین و بهترین دانشگاه‌های حقوق کشور کانادا، دانشگاه مانیتوبا می‌باشد. این دانشگاه سعی می‌کند تا در دادگاه‌های آزمایشی و پرسروصدا شرکت کند، همین امر به شهرت و اعتبار آن افزوده است.

دانشگاه رایرسون:

دانشجویانی که از این دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند دیگر نیازی به تکمیل برنامه‌های عملی قانون ندارند. برنامه حقوق این دانشگاه توسط انجمن حقوقی انتاریو تنظیم شده است. 

دانشگاه نیوبرانزویک:

این دانشگاه که از سال 1892 تاسیس شده است اکنون به عنوان دومین دانشکده حقوقی عرفی مستقر در دانشگاه‌های مشترک‌المنافع شناخته می‌شود. 

دانشگاه تامپسون ریورز:

یکی از برترین دانشگاه‌های کشور کاناداست که در رشته حقوق توانسته اعتبار بالایی کسب کند. بیشتر دانشجویان در سراسر جهان خواهان ادامه تحصیل در این رشته هستند. 

فرآیند وکیل شدن در کانادا چگونه است؟

برای اینکه بتوانید در رشته وکالت در کشور کانادا مشغول به کار شوید، لازم است که مراحل مختلفی را طی کنید تا بتوانید اجازه کار در این کشور را کسب کنید:

  • پس از اخذ مدرک دیپلم لازم است که برای مدت دو تا چهار سال در یک رشته دانشگاهی ادامه تحصیل دهید. 
  • سپس با شرکت در آزمون LSAT  و کسب نمره قابل قبول می‌توانید در مقطع کارشناسی رشته حقوق ادامه تحصیل دهید. 
  • هرکدام از استان‌های کشور کانادا دارای قوانین خاصی هستند، باید در یکی از دادگستری‌ها یا BAR های کشور کانادا عضو شوید. معمولا باید این کار را در همان استانی که زندگی می‌کنید انجام دهید. برای اینکه بتوانید در یکی از دادگستری‌های کانادا عضو شوید لازم است که بعد از فارغ‌التحصیلی از مقطع کارشناسی یک دوره یک ساله کارآموزی را در کنار یک وکیل حرفه‌ای و کاربلد بگذرانید. به این دوره کارآموزی Articling  می‌گویند. 
  • بعد از گذراندن این مراحل اکنون دیگر قادر هستید خود یک موسسه حقوقی تاسیس کنید یا در موسسات حقوقی معتبر مشغول به کار شوید. 

بازار کار و آینده شغلی در کانادا

کشور کانادا همواره تدابیری را اندیشیده‌ است تا بتواند با فراهم کردن شرایط کاری خوب و آینده شغلی روشن، دانشجویان فارغ‌التحصیل از این رشته را جذب خود کند. البته آینده شغلی رشته حقوق در کانادا به شهر محل سکونت و کار شما هم بستگی دارد. طبق آمارهای منتشر شده از کشور کانادا آینده شغلی این رشته در استان‌های مانیتوبا، نیوبرانزویک، بریتیش‌کلمبیا، کبک، ساسکاچوان، نیوفاندلند و لابرادو بسیار روشن است و فارغ‌التحصیلان رشته حقوق می‌توانند آینده شغلی مناسبی در این استان‌ها داشته باشند.
فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در بخش‌های مشاور حقوقی، مشاور خانواده، مشاور قضایی، وکیل مهاجرت، مشاور املاک، وکیل قضایی و… مشغول به کار شوند. 

کلام آخر

اگر به دنبال ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور هستید، کشور کانادا می‌تواند یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها باشد. دانشگاه‌های این کشور همواره از سطح آموزشی بالایی برخوردارند و توانسته‌اند با زیرساخت‌های لازم دانشجویان بسیاری را سالانه به سمت خود جذب کنند. 

همپنین پیشنهاد میکنیم مقاله کار پس از تحصیل در کانادا را از سایت کن اپلای مطالعه کنید.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

آیا می‌توان با پروانه وکالت کشور ایران در کانادا مشغول به کار شد؟
سیستم حقوقی کشور ایران با کشور کانادا بسیاری متفاوت است، از این رو نمی‌توان با پروانه وکالت ایران در این کشور مشغول به کار شد.
در حین تحصیل در رشته حقوق می‌توان کار کرد؟
ادامه تحصیل در رشته حقوق کشور کانادا همانند دیگر رشته‌های تحصیلی است. از این رو در حین تحصیل در این رشته به صورت پاره‌وقت و تمام وقت اجازه کار دارید.
آیا برای ادامه تحصیل در مقطع لیسانس کانادا نیاز به مدرک زبان است؟
بله، برای ادامه تحصیل در رشته‌ حقوق نیاز به مدرک آیلتس 7 می‌باشد.
میزان حقوق و درآمد رشته حقوق در کانادا چقدر است؟
میزان درآمد و حقوق در کشور کانادا سالانه 100 دلار است.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.