بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
آگوست 8, 2021
7 دقیقه زمان مطالعه

بهترین زمان اپلای دانشگاه های کانادا چه موقع است؟

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
آگوست 8, 2021
7 دقیقه زمان مطالعه

بهترین زمان اپلای دانشگاه های کانادا چه موقع است؟

کشور کانادا یکی از کشورهای محبوب دانشجویان در سراسر جهان است. سیستم آموزشی با کیفیت و بار علمی بالای دانشگاه‌ها و موسسات این کشور، باعث شده تا نام آن در بین پنج کشور برتر جهان از لحاظ سطح علمی قرار بگیرد. این کشور تا به امروز توانسته پذیرش بیش از 642 هزار دانشجوی بین‌المللی را انجام دهد.

یکی از موضوعاتی که ذهن بسیاری از دانشجویان را به خود مشغول می‌کند، زمان‌بندی دانشگاه‌های این کشور است. بسیاری از دانشجویان نمی‌دانند ترم‌های تحصیلی دانشگاه‌های کانادا چه زمانی آغاز می‌شوند.
زمان اپلای دانشگاه های کانادا با توجه به استان‌های آن متفاوت است. معمولا دانشگاه‌ها با توجه به نوع رشته و سطح آموزشی، ددلاین‌هایی را برای دانشجو مشخص می‌کنند. به این ترتیب فرد دانشجو باید تا قبل از این ددلاین مراحل اپلای خود در دانشگاه را انجام دهد. در این مقاله قصد داریم تا زمان شروع ترم‌ تحصیلی در کانادا را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید:

پذیرش دانشگاه های کانادا در چه زمانی انجام می‌شود؟

نمی‌توان تاریخ دقیق و مشخصی را برای زمان اپلای دانشگاه‌های کانادا انتخاب کرد. اما سال تحصیلی این کشور از ماه سپتامبر(شهریور ماه)آغاز می‌شود و تا ماه آوریل(فروردین ماه) یا ماه می(اردیبهشت ماه) ادامه دارد.
این سال تحصیلی شامل دو نیم سال است، دانشجویان در هر نیم‌سال باید پنج درس که برابر با 15 واحد است را پاس کنند.

در برخی از دانشگاه‌های این کشور دو نیم سال بهار و تابستان برای دانشجویان اجباری است. طول دوره در این دو نیم سال برابر با دو ماه است. معمولا پذیرش در دانشگاه‌های کانادا در سه ترم انجام می‌شود:

  • پذیرش در پاییز: این ترم ازماه سپتامبر(شهریور ماه) آغاز می‎‌شود و تا ماه دسامبر(آذرماه) ادامه دارد.
  • پذیرش در زمستان: شروع ترم از ماه ژانویه(دی ماه) است و تا ماه آوریل(فروردین ماه) ادامه پیدا می‌کند.
  • پذیرش در بهار یا تابستان: این ترم از ماه می(اردیبهشت ماه) آغاز می‌شود و تا ماه آگوست(مرداد ماه) ادامه دارد. در ترم تابستانی اجازه پاس کردن واحدهای اختیاری به دانشجو داده می‌شود.

زمان اپلای دانشگاه های کانادا در ماه سپتامبر

بیشتر دانشگاه‌های کشور کانادا در استان‌های مختلف، فعالیت خود را از ماه سپتامبر آغاز می‌کنند. به همین دلیل پذیرش دانشجو در این ترم بیش از سایر دوره‌ها است. در ترم منتهی به ماه دسامبر، دانشجویان به مناسبت عید کریسمس یک تا دو هفته تعطیل هستند. بعد از تعطیلات کریسمس معمولا ترم جدید(ترم زمستان)آغاز می‌شود. اما شاید این سوال برایتان پیش بیاید که برای ثبت نام در این ترم چه کار باید انجام دهید؟ در ادامه با مراحل ثبت نام دانشگاه در ماه سپتامبر بیشتر آشنا خواهید شد.

  • شرکت درآزمون ها و اخذ مدارک لازم: از وب سایت دانشگاه مدارک مورد نیاز برای ثبت نام را آماده کنید. برای ثبت درخواست خود در ترم پاییز(ماه دسامبر) باید حداقل از 6 ماه قبل نسبت به اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر اقدام کنید. برای ثبت نام در دانشگاه‌های کانادا حتما باید به زبان انگلیسی یا فرانسوی تسلط کامل داشته باشید.
  • اپلای: درصورتی که استاد شما را به عنوان دانشجوی خود بپذیرد، دانشگاه ایمیلی مبنی بر قبول درخواست پذیرش شما برایتان ارسال می‌کند. بعد از دریافت این ایمیل باید نسبت به اخذ ویزا و سایر مراحل پذیرش تحصیلی اقدام کنید.
  • اخذ پذیرش و شرکت در مصاحبه ها: در بیشتر مواقع استاد برای دادن پاسخ مثبت به پذیرش شما ترجیح می‌دهد، یک مصاحبه حضوری با شما داشته باشد. در این مصاحبه استاد از انگیزه دانشجو، میزان تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسوی و … آگاه می‌شود.
  • اقدام برای وام دانشجویی و ویزا: بعد از دریافت پاسخ مثبت بهتر است با کامل کردن مدارکتان نسبت به اخذ ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنید. معمولا این پروسه از زمان ثبت درخواست ویزا تا زمان اخذ ویزای تحصیلی حدود 11 ماه طول می‌کشد.

زمان اپلای دانشگاه های کانادا در ماه ژانویه

 این ترم دانشگاه‌ بعد از تعطیلات کریسمس، از ماه ژانویه(دی ماه) آغاز می‌شود. اگر به دنبال پذیرش در ترم زمستانی دانشگاه‌های کشور کانادا هستید بهتر است 6 تا 9 ماه قبل از شروع ترم جدید درخواست خود را ارسال کنید. در اینصورت درصد قبولی پذیرش شما بیشتر خواهد بود.

  • شرکت درآزمون ها و اخذ مدارک لازم: هر دانشگاه با توجه به قوانین و ساختار خود، مدارک مورد نیاز برای ثبت نام را در وب سایت خود منتشر می‌کند. زمانی که دانشگاه خود را انتخاب کردید بهتر است به وب سایت آن مراجعه کنید، مدارک مورد نیاز را براساس آنچه در سایت دانشگاه اعلام کرده‌اند آماده کنید. داشتن مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی برای دانشجویان بین‌المللی ضروری است، در زمان ورود به دانشگاه آزمونی برای سنجش سطح زبان انگلیسی از دانشجو می‌گیرند.
  • اپلای: زمانی که استاد درخواست پذیرش دانشجو را قبول کند، دانشگاه ایمیلی مبنی بر قبول درخواست شما برایتان ارسال می‌کند.
  • اخذ پذیرش و شرکت در مصاحبه ها: در بسیاری از دانشگاه‌های این کشور، زمانی که استاد رزومه شما را بررسی می‌کند درخواست مصاحبه را برای دانشجو ارسال می‌کند. در این مصاحبه استاد درمورد انگیزه شما برای ادامه تحصیل در دانشگاه، مهارت‌های علمی و… صحبت می‌کند. اگر می‌خواهید استاد را تحت تاثیر خود قرار بدهید و جواب مثبت را دریافت کنید، بهتر است از مقالات و پژوهش‌های استاد صحبت کنید.
  • اقدام برای وام دانشجویی و ویزا: معمولا به افرادی که در حال تحصیل در دانشگاه‌های کانادا باشند، وام دانشجویی تعلق می‌گیرد. اگر هنوز درخواست پذیرش شما قبول نشده است نمی‌توانید از وام دانشجویی استفاده کنید. زمانی که فرد برای ویزای تحصیلی اقدام می‌کند تا زمان دریافت آن حدود 11 ماه طول می‌کشد. در صورتی که مدارک کامل باشد و عیب و نقصی در پرونده وجود نداشته باشد، شاید این بازه زمانی کوتاه‌تر شود.

زمان اپلای دانشگاه های کانادا در ماه می

ترم ماه می دانشگاه‌های کشور کانادا، مربوط به فصل بهار و بخشی از فصل تابستان است. بسیاری از دانشجویان برای اینکه دوره تحصیلی خود را سریع‌تر تمام کنند در فصل تابستان هم واحدهای اضافی پاس می‌کنند. اخذ واحدهای اختیاری در تابستان روی افزایش معدل بسیار تاثیرگذار هستند.

  • شرکت درآزمون ها و اخذ مدارک لازم: برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشور کانادا، ابتدا باید به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید. سپس مدارک مورد نیاز برای ثبت نام را طبق آنچه در این وب سایت اعلام کرده‌اند آماده کنید. سعی کنید تمام مدارک را بدون هیچ کم و کاستی ترجمه کنید و برای دانشگاه بفرستید. بسیاری از دانشگاه‌های کشور کانادا برای سنجش سطح زبان دانشجو، آزمون‌های زبان برگزار می‌کنند. نتیجه این آزمون را معیاری برای سنجش سطح زبان فرد دانشجو در نظر می‌گیرند.
  • اپلای: زمانی که درخواست خود را برای پذیرش به دانشگاه مورد نظر می‌فرستید، باید منتظر باشید تا استاد و دانشگاه درخواست پذیرش شما را قبول کنند. در صورت قبول درخواست پذیرش، می‌توانید نسبت به اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنید.
  • اخذ پذیرش و شرکت در مصاحبه ها: برخی از دانشگاه‌های کشور کانادا قبل از قبول درخواست پذیرش شما، مصاحبه‌ای برگزار می‌کنند. در این مصاحبه با دانشجو، هدف آن، سطح تسلط به زبان، مهارت‌های دانشجو و… آشنا می‌شوند. بسیاری از دانشجویان نمی‌توانند مصاحبه‌ی خوبی داشته باشند و همین امر دلیلی بر رد شدن درخواست آن‌ها می‌شود.
  • اقدام برای وام دانشجویی و ویزا: معمولا حدود 11 هفته طول می‌کشد تا ویزای دانشجویی برای فرد صادر شود. شرایط و عوامل مختلفی می‌توانند این بازه زمانی را کوتاه‌تر یا طولانی‌تر کند. برای اینکه ویزای شما سریع‌تر صادر شود سعی کنید مدارکی که به سفارت و دانشگاه ارائه می‌کنید کامل و بدون کم و کاستی باشد.

بهترین زمان اپلای مدارس و دانشگاه های کانادا چه زمانی است؟

زمان صدور ویزای کانادا برای فرد متقاضی کمی زمان‌بر است. به همین دلیل بهتر است در زمان درخواست پذیرش خود، زمان صدور ویزا را هم در نظر داشته باشید. بهترین زمان برای پذیرش در مدارس کشور کانادا 6 ماه قبل از آغاز سال تحصیلی و برای دانشگاه‌های این کشور هم، یک سال قبل از آغاز سال تحصیلی است. در این مدت زمان، به راحتی می‌توانید کارهای مربوط به اخذ ویزای خود را انجام دهید.

کلام آخر

دانشگاه‌های کشور کانادا با توجه به رتبه علمی و نوع استان خود، ممکن است تاریخ‌های متفاوتی برای پذیرش داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر قبل از هرگونه اقدامی به وب سایت دانشگاه مراجعه کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله استعلام ویزای تحصیلی کانادا از سایت کن اپلای را نیز مطالعه کنید.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

اپلیکیشن‌های دانشگاه چه زمانی باز می‌شوند؟
معمولا در ماه‌های سپتامبر و اکتبر اپلیکیشن‌ها باز هستند.
چه زمانی بهتر است با اساتید مکاتبه داشته باشیم؟
ماه‌های اکتبر، نوامبر، دسامبر و سپتامبر بهترین زمان برای مکاتبه با اساتید است.
اگر در ترم زمستان موفق به اخذ پذیرش نشدم چه کار کنم؟
می‌توانید در ترم بعدی(ترم بهار) درخواست خود را ثبت کنید.
اخذ ویزای دانش‌آموزی راحت‌تر است یا ویزای دانشجویی؟
برای صدور ویزای دانش‌آموزی سخت‌گیری کمتری نسبت به ویزای دانشجویی وجود دارد.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.