بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
نوامبر 14, 2022
7 دقیقه زمان مطالعه

روش اخذ فاند و فول فاند دکترا کانادا

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
نوامبر 14, 2022
7 دقیقه زمان مطالعه

روش اخذ فاند و فول فاند دکترا کانادا

ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور می‌تواند هزینه مالی سنگینی برای دانشجو ایجاد کند. از این رو بیشتر دانشجویان به دنبال آن هستند راهی پیدا کنند تا بخشی از هزینه تحصیل و زندگی آن‌ها را پوشش دهد. اخذ بورسیه یا فاند تحصیلی یکی از بهترین راه‌هایی است که دانشجویان با دریافت آن می‌توانند زندگی راحت‌تری در کشور مقصد داشته باشند.
دانشجویان مقاطع تحصیلی بالاتر چون کارشناسی ارشد و دکترا به منظور کاهش هزینه‌های تحصیلی خود بیشتر به دنبال بورسیه و فاند تحصیلی می‌باشند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با فاند و فول فاند دکترا کانادا بیشتر آشنا شوید و اطلاعات کامل و جامعی در این زمینه به دست آورید.

بیشتر بخوانید:

بورسیه یا فاند چیست؟

افرادی که به دنبال ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور هستند، به منظور کاهش هزینه‌های زندگی همواره به دنبال اخذ بورسیه تحصیلی یا فاند تحصیلی می‌باشند. بورسیه به کمک‌های مالی گفته می‌شود که از سوی دانشگاه‌ها، ارگان‌های مختلف و مراکز آموزشی به دانشجویان داده خواهد شد. دانشگاه هیچ هزینه‌ای را از دانشجو دریافت نمی‌کند، بورسیه معمولا از طرف ارگان‌ها و مراکز آموزشی مختلف به دانشجویانی اعطا می‌شود تا فرصت ادامه تحصیل از این دانشجویان دریغ نشود.

بورسیه تحصیلی در مقاطع مختلف دانشگاهی با توجه به مقالات منتشر شده در مجلات معتبر بین‌المللی به شرح زیر خواهد بود:

  • Scholarships  اسکولارشیپ: این نوع بورسیه تحصیلی با توجه به وضعیت تحصیل فرد و شرایط تحصیلی آن ارائه می‌شود. شرکت‌های دولتی، خصوصی و دانشگاه‌ها تنها مجاز هستند که این نوع بورسیه تحصیلی را ارائه دهند. بسیاری از دانشجویان این نوع بورسیه تحصیلی را با نام فلوشیپ هم می‌شناسند، برای اخذ آن باید علاوه بر معدل بالا، نمره زبان بالایی داشته باشید.
  • Loans  : وام دانشجویی تنها به دانشجویان بین‌المللی تعلق نمی‌گیرد بلکه تمام دانشجویان می‌توانند از آن استفاده کنند. نرخ سود و ضرر این نوع وام برای همه دانشجویان یکسان خواهد بود. تنها تفاوت آن در نوع بانک است، دانشجویان بین‌المللی باید از طریق بانک‌های خصوصی برای اخذ وام دانشجویی اقدام کنند.
  • Grants و Bursaries گرنت و برسری: این نوع بورسیه معمولا برای زمانی است که دانشجویان نیاز مالی دارند، دانشجویان بین‌المللی کمتر از این نوع بورسیه استفاده می‌کنند. برای اخذ این بورسیه نیازی به داشتن صلاحیت علمی خاصی نیست.

روش دریافت فاند دکترا در کانادا چگونه است؟

یکی از مهم‌ترین گام‌های دریافت فاند دکترا کانادا، کامل بودن مدارک مورد نیاز برای اخذ فاند دکترا کانادا می‌باشد. بعد از کامل بودن مدارک شما باید نسبت به دریافت فاند تحصیلی خود اقدام کنید. ابتدا باید یک استاد خوب و مناسب برای فاند تحصیلی خود پیدا کنید. می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت Canapply و با کمک کارشناسان یک استاد خوب برای فاند دکترا کانادا پیدا کنید. سپس پروپوزال‌ دکتری به همراه رزومه خود را برای استاد مورد نظر ارسال کنید. بعد از موافقت استاد با فاند تحصیلی شما، در رابطه با بودجه مورد نظر و دیگر شرایط با شما صحبت خواهد کرد. در برخی از کشورها همچون کانادا، ادامه تحصیل در مقطع دکترا به عنوان یک شغل شناخته شده است و به دانشجویان حقوق تعلق می‌گیرد. دانشجویان با این میزان حقوق علاوه بر پوشش هزینه زندگی می‌توانند مبلغی از آن را پس انداز کنند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ فاند دکترا در کانادا چیست؟

دانشجویانی که به دنبال دریافت فاند و فول فاند دکترا کانادا هستند بهتر است مدارک لازم برای اخذ فاند دکترا را آماده کنند. این مدارک عبارتنداز:

  • مدارک تحصیلی متقاضی به همراه ترجمه
  • ریزنمرات دانشجو به همراه ترجمه
  • عکس3.5 در 4.5
  • داشتن انگیزه نامه یا SOP
  • کد پستی و آدرس دانشجو
  • مدرک زبان آیلتس و تافل با نمره قابل قبول
  • ارائه مقالات بین‌المللی و پروپوزال‌های دانشجویی
  • ارائه رزومه دانشجو
  • پیشنهاد تحقیقاتی در مقطع دکترا (دانشجو باید مفهوم خدمتی نو به علم را در پیشنهاد خود عنوان کند)
  • پارائه مدارک شناسایی متقاضی

بهترین فاندهای دکترا دانشگاه های کانادا کدامند؟

دستیار آموزشی Teaching Assistantship

هزینه تحصیل دانشجویانی که این نوع فاند تحصیلی را دریافت می‌کنند از طرف استاد پرداخت می‌شود. دانشجویان کلاس‌ها، آزمایشگاه و… را در کنار استاد مدیریت می‌کنند. در برخی موارد دانشجو می‌تواند در حل تمرین، برگزاری امتحان، جلسات رفع اشکال و…. به استاد کمک کند.

دستیار پژوهشی یا Assistantship Research:

در این بخش دانشجویان می‌توانند با انجام فعالیت‌های پژوهشی استاد، حقوق مشخصی را به صورت ماهانه دریافت کنند. دانشجویان در این نوع فاند تحصیلی به صورت مداوم در آزمایشگاه‌ها، کنفرانس‌ها، همایش‌ها و…. حضور دارند. این نوع فاند تحصیلی به دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری تعلق می‌گیرد، در این دوره باید به دنبال استادی باشند که نیاز به یک دستیار آموزشی داشته باشد. اخذ این فاند تحصیلی هم دارای مزایای بسیاری است، شما مجبور به تدریس نیستید از این رو وقت و زمان بیشتری برای مطالعه و تحقیق خواهید داشت.

کارآموزی :(Internship)

دوره‌های کارآموزی در واقع دوره‌های کوتاه مدتی هستند که حقوق مشخصی در ازای کار کردن دانشجو پرداخت می‌کنند. میزان حقوق و پرداختی به کارآموز در این دوران به مراتب بسیار کمتر از عرف است. دانشجویان در این دوره معمولا در شرکت یا موسسه‌ای خارج از دانشگاه فعالیت می‌کنند. شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف به دنبال افرادی هستند که با حقوق کم هم فعالیت خود را انجام دهند، در این میان دانشجویان بهترین گزینه برای کارآموزی می‌باشند.

فول فاند چیست؟

در فول فاند تحصیلی تمام هزینه‌های زندگی فرد، هزینه تحصیل در دانشگاه، هزینه اقامت، هزینه سفر و…. پرداخت خواهد شد. از این رو نیازی نیست دانشجو هزینه‌ای بابت این موارد بپردازد. بیشتر دانشجویانی که موفق می‌شوند فول فاند تحصیلی دریافت کنند، تا پایان تحصیلات خود هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند. این موضوع می‌تواند مزایا و فواید بسیاری را برای فرد به همراه داشته باشد. برای اخذ فول فاند تحصیلی باید با برنامه‌ریزی چند ساله پیش بروید، داشتن یک برنامه مشخص و فراهم کردن مدارک لازم می‌تواند شانس اخذ فول فاند شما را بیش از قبل کند. بسیاری از دانشجویان بر این باورند که شاید بتوانند با ثبت اختراع، شرکت در دوره‌ها و همایش‌های مختلف، شرکت در پروژه‌های تحقیقاتی، فعالیت‌های دانشگاهی و… یک رزومه پربار و غنی بسازند. هرچه رزومه شما قوی‌تر باشد قطعا شانس فاندینگ شما هم افزایش پیدا می‌کند.
اخذ فول فاند برای دانشجویان بین‌المللی کمی سخت است، ایجاد فضای رقابتی و پیشی گرفتن دانشجویان از یکدیگر باعث شده تا بیشتر دانشجویان با برنامه‌ریزی بلند مدت به دنبال فول فاند تحصیلی باشند. اساتید و دانشگاه‌ها برای دانشجویان چندین مصاحبه آنلاین در اسکایپ ترتیب می‌دهند تا میزان تسلط و توانایی دانشجویان از نزدیک سنجیده شود. به همین دلیل بهتر است با روحیه رقابتی و قوی در مصاحبه‌ها شرکت کنید. برخی از دانشجویان با وجود اینکه مدارکشان کامل است و رزومه پرباری دارند، اما در مصاحبه‌های حضوری نمی‌توانند موفق عمل کنند و همین موضوع عاملی برای عدم دریافت فاند آن‌ها خواهد شد.

مقالات بیشتر برای مطالعه:

شرایط اخذ فول فاند دکترا  کانادا چیست؟

شرایط و مدارک اخذ فول فاند دکتری هم مانند فاند دکتری می‌باشد. اما در فول فاند دکتری دانشجو نباید به هیچ عنوان گپ تحصیلی داشته باشد، داشتن گپ تحصیلی می‌تواند یک ویژگی منفی برای او تلقی شود. علاوه بر این موضوع نمرات بالا و داشتن معدل بالا هم در شانس اخذ فول فاند تحصیلی بی تاثیر نخواهد بود.

شانس اخذ فاند و فول فاند دکترا کانادا چقدر است؟

شانس اخذ فاند و فول فاند دکترا در کانادا به دانشجو و فعالیت آن بستگی دارد. ممکن است شما پنج استاد را انتخاب کنید و هیچ یک از آن‌ها موافقت خود را برای همکاری با شما اعلام نکنند. ناامید نشوید و کماکان ادامه دهید. کامل بودن مدارک شما، داشتن مقالات علمی معتبر، نداشتن گپ تحصیلی و…. همه می‌توانند شانس اخذ فاند و فول فاند دکترا را در کشور کانادا افزایش دهند.

بهترین دانشگاه های کانادا برای اخذ کمک هزینه تحصیلی کدامند؟

  • دانشگاه کلگری
  • دانشگاه آتاباسکا
  • دانشگاه مک ایوان
  • دانشگاه آلبرتا
  • دانشگاه اتاوا
  • دانشگاه یورک
  • دانشگاه مونترال
  • دانشگاه کاپیلانو
  • دانشگاه رویال رودز
  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • دانشگاه مک گیل
  • دانشگاه شربروک

کلام آخر

همانطور که در این مطلب عنوان کردیم مراکز آموزشی، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف، دانشگاه‌ها و…. فاند تحصیلی به دانشجویان ارائه می‌کنند. در حال حاضر شورای تحقیقات مهندسی و علوم طبیعی ( NSERC )، موسسه کانادایی تحقیقات سلامت ( CIHR )، شورای تحقیقات علوم انسانی و علوم اجتماعی ( SSHRC ) و موسسه کانادایی تحقیقات پیشرفته ( CIFAR ). از بهترین و معتبرترین موسساتی در کشور کانادا هستند که به دانشجویان بین‌المللی در همه مقاطع کمک هزینه تحصیلی اعطا می‌کنند. پیشنهاد میکنیم مقاله فاند و فول فاند ارشد کانادا را بخوانید

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

آیا با داشتن مدرک زبان فرانسه هم می‌توان برای اخذ فاند تحصیلی اقدام کرد؟
کشور کانادا کشوری دو زبانه بوده و برای ادامه تحصیل در آن می‌توانید از مدارک هر دو زبان(فرانسوی، انگلیسی) استفاده کنید.
آیا فول فاند تنها به دانشجویان مقطع دکترا تعلق می‌گیرد؟
بله، فول فاند تحصیلی معمولا به مقطع دکترا اعطا می‌شود و دانشجو باید از رتبه علمی و جایگاه علمی بالایی برخوردار باشد.
تحصیل در مقطع دکترا در کشور کانادا چقدر طول می‌کشد؟
ادامه تحصیل در این مقطع حدود 3 تا 6 سال است. اما با توجه به نوع رشته و دانشگاه فرد می‌تواند متغیر باشد.
آیا فردی که در مقطع دکترا ادامه تحصیل می‌دهد می‌تواند نسبت به دریافت ویزای همراه اقدام کند؟
بله، فرد مورد نظر می‌تواند بعد از اخذ فاند تحصیلی و اقامت خود در کشور کانادا نسبت به دریافت ویزای همراهان خود اقدام کند.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

دیدگاه مددی:

مراحل دریافت فول فاند کانادا رو توضیح میدید لطفا؟

دیدگاه آرمین عزیزی:

درخواست برای فول فاند تایم خاصی داره؟

دیدگاه اردلان فتاحی:

به چه دلایلی درخواست فاند تحصیلی کانادا ریجکت میشه؟

دیدگاه بِهراد موسوی:

بیشترین بورسیه هایی که دانشجوهای ارشد میگیرن کدوماس؟

دیدگاه پرویز:

چه بورسیه ای برای دانشجویانی که رشتها شون مربوط به تجارته مناسبه؟

دیدگاه واعظی:

چه پیش نیازهایی برای گرفتن فاند دکترا کانادا وجود داره؟

دیدگاه توانا هاشمیان:

چطور میتونم برای دکتری در کانادا بورسیه دریافت کنم؟

دیدگاه خرم شریف:

کدوم دوره دکترا در کانادا بیشترین تقاضا را دارد؟

دیدگاه رامتین:

کمک هزینه دکتری IDRC در کانادا چقدر است؟

دیدگاه سِپِهر رحمانیان:

آیا می توانم دکترا را در کانادا به صورت رایگان بگذرونم؟

دیدگاه سینا راد:

آیا تحصیل دکتری در کانادا ارزان است؟

دیدگاه فراز راستاد:

آیا تحصیل دکتری در دانشگاه تورنتو بورسیه فول فاند داره؟

دیدگاه فتاحی:

به جز کانادا کدوم کشور برای تحصیل فول فاند در دوره دکترا خوبه؟

دیدگاه فرزین جلیلی:

آیا می توانم بعد از دکترا در کانادا بمانم؟

دیدگاه صابری:

درباره اسکولارشیپ Queen Elizabeth کمی توضیح میدید؟

دیدگاه مهدیه:

سلام وقتتون بخیر برای رشته ی طراحی شهری در مقطع دکتری گرفتن فول فاند از کدام دانشگاه های کانادا راحت تر است؟

دیدگاه پرنیان هادیان:

سلام وقت شمام بخیر بله ولی ابتدا باید پرونده شما بررسی بشه و نظر قطعی داده بشه بهتون جهت دریافت مشاوره رایگان شما می تونین وارد سایت کن اپلای بشین و درخواستتون رو ثبت کنید و یا در واتس اپ به شماره 09038669210 پیام یدین

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.