بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
نوامبر 12, 2021
8 دقیقه زمان مطالعه

هزینه تحصیل در کالج های کانادا : بررسی کامل

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
نوامبر 12, 2021
8 دقیقه زمان مطالعه

هزینه تحصیل در کالج های کانادا : بررسی کامل

کانادا یکی از زیباترین و پهناورترین کشورهای آمریکای شمالی است، این کشور به دلیل تعداد مهاجرین بالایی که دارد از تنوع فرهنگی و ملیتی بسیار بالایی برخوردار است. سالانه بسیاری از دانشجویان از کشورهای مختلف، دانشگاه‌ها و کالج‌های این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. البته دولت کانادا توانسته با ایجاد زیرساخت‌های مناسب علاوه بر بخش تحصیلی در بازار کار هم بستر مناسبی برای دانشجویان فراهم کند. بسیاری از دانشجویان بعد از اتمام فارغ‌التحصیلی ترجیح می‌دهند در کشور کانادا به دنبال کار باشند تا بتوانند از این طریق اقامت دائم کانادا را دریافت کنند.
اما اولین سوالی که برای دانشجویان در زمینه ادامه تحصیل مطرح می‌شود، بحث هزینه تحصیلی و شهریه کالج یا دانشگاه است. باید گفت که ادامه تحصیل و زندگی در یک کشور دیگر ممکن است از لحاظ هزینه کمی برایتان سنگین باشد. از این رو اگر قصد ادامه تحصیل در کانادا را دارید بهتر است قبل از عملی کردن تصمیم خود نسبت به هزینه‌های آن آگاهی پیدا کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا علاوه بر هزینه زندگی در کانادا با هزینه تحصیل در کالج های کانادا هم آشنا شوید. 

بیشتر بخوانید:

شهریه کالج های کانادا

 

کالج‌های کشور کانادا در مقایسه با دانشگاه‌های این کشور علاوه بر تنوع رشته کمتر، محیط بسیار کوچکتری دارند. شاید همین موضوع بتواند موجب تفاوت بین دانشگاه و کالج باشد. کالج‌های کشور کانادا معمولا مدارک و گواهینامه‌هایی در پایان دوره به دانشجویان ارائه می‌کنند که مربوط به دوره‌های سه یا چهار ساله ادامه تحصیل می‌باشند. کالج‌های کشور کانادا به دو دسته کالج‌های دولتی و کالج‌های خصوصی تقسیم می‌شوند. در ادامه با این کالج‌ها و میزان شهریه دریافتی آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد:

کالج های خصوصی:

این کالج‌ها به هیچ عنوان از جانب دولت یا استان مورد نظر حمایت مالی نخواهند شد. در واقع شهریه‌های دریافتی از دانشجویان حامی مالی کالج‌های خصوصی کشور کانادا هستند.  

کالج های دولتی:

این دسته از کالج‌ها توسط استان‌ها یا دولت فدرال کانادا پشتیبانی مالی می‌شوند. از این رو دانشجویان در مقایسه با کالج‌های خصوصی علاوه بر اینکه شهریه کمتری می‌پردازند، از امکانات و خدمات کمتری هم برخوردار خواهند شد. هزینه تحصیل در کالج های کانادا با یکدیگر تفاوت بسیاری دارد. در واقع کالج‌های خصوصی با توجه به شهریه بالایی که دریافت می‌کند خدمات و امکانات گسترده‌تری را در اختیار دانشجو قرار می‌دهند.

شهریه ادامه تحصیل در کالج‌های کشور کانادا در مقایسه با دیگر کشورهای هم‌تراز خودش چون استرالیا، آمریکا، انگلیس و… بسیار ارزان‌تر است. در کالج‌های کشور کانادا دانشجویان معمولا باید برای یک دوره سه تا چهارماهه باید حدود 7 تا 9 هزار دلار شهریه بپردازند. شهریه کالج‌های کشور کانادا با توجه به خصوصی یا دولتی بودنش بسیار متفاوت است. عوامل بسیاری می‌توانند روی این میزان شهریه تاثیرگذار باشند ازجمله آن‌ها می‌توانیم به نوع کالج، شهر مورد نظر، رشته مورد نظر و… اشاره کرد. به طور میانگین شهریه کالج‌های کشور کانادا حدود 8 تا 16 هزار دلار در سال است. البته این میزان هزینه تنها مربوط به شهریه تحصیل دانشجویان بوده و هزینه زندگی آن‌ها جداگانه محاسبه می‌شود. سیسم آموزشی کشور کانادا این امکان را برای افراد فراهم کرده است تا برای آگاهی از میزان شهریه کالج یا دانشگاه، به سایت کالج یا دانشگاه مورد نظر مراجعه کنند و با توجه به نوع رشته و گزینه‌های انتخابی می‌توانند از میزان شهریه آگاه شوند. 

هزینه های زندگی برای تحصیل در کالج های کانادا

زندگی در کشور کانادا علاوه بر هزینه‌های تحصیلی، هزینه زندگی را هم در بر دارد. هزینه زندگی در این کشور به شدت به نوع و سبک زندگی شما بستگی دارد. البته استان مورد نظر هم می‌تواند روی این میزان هزینه تاثیرگذار باشد. اما از هزینه‌هایی که برای فرد دانشجو در کشور کانادا وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هزینه مسکن:

هزینه مسکن هم یکی از مهم‌ترین هزینه‌هایی است که می‌تواند حدود 40 تا 50 درصد درآمد دانشجویان را از آن خود کند. معمولا دانشجویان می‌توانند برای کاهش هزینه تحصیل در کالج های کانادا در خوابگاه بمانند یا به صورت مشترک با چند نفر از دوستان خود خانه اجاره کنند. در حال حاضر یک خانه دو خوابه در کشور کانادا در یک منطقه معمولی ماهانه 1500 تا 1900 دلار اجاره دارد. البته میزان اجاره با توجه به استان مورد نظر، نوع خانه، محله مورد نظر و…. کاهش یا افزایش پیدا خواهد کرد. برای زندگی در شهرهای تورنتو و ونکوور باید هزینه بیشتری بپردازید. این دو شهر به عنوان گران‌ترین شهرهای کانادا شناخته شده‌اند. 

هزینه خورد و خوراک:

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین هزینه‌های مربوط به زندگی دانشجویان در کانادا، هزینه خورد و خوراک و موادغذایی است. در واقع یکی از مایحتاج روزانه افراد بوده و با توجه به فرهنگ و سبک غذایی افراد می‌تواند متفاوت باشد. برای این هزینه نمی‌توان مبلغ مشخصی را عنوان کرد، اما به طور میانگین افراد برای هزینه خورد و خوراک خود باید هر هفته حدود 50 تا 60 دلار هزینه کنند. البته زمانی که به کافه یا رستوران بروند این میزان هزینه افزایش پیدا می‌کند و به 70 تا 80 دلار در هفته خواهد رسید.  

هزینه حمل و نقل:

یکی از مزایای زندگی در کشور کانادا آن است که شما می‌توانید با استفاده از وسایل نقلیه عمومی به نقاط مختلف شهر دسترسی پیدا کنید. اتوبوس، مترو، تاکسی و… ازجمله وسایل نقلیه‌ای هستند که می‌توانید با پرداخت هزینه از آن‌ها استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که میزان هزینه پرداختی برای استفاده از تاکسی در مقایسه با دیگر وسایل نقلیه کمی گران‌تر است. برای خرید یک بلیط یک نفره در کشور کانادا باید حدود 3 دلار و 25 سنت بپردازید. البته این میزان هزینه برای دانشجویان، دانش آموزان و سالمندان به 2 دلار و 30 سنت کاهش پیدا می‌کند. بیشتر دانشجویان برای تردد خود در سطح شهر از کارت‌های مخصوص استفاده می‌کنند که به صورت سالانه شارژ می‌شود، تا یک سال هم می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. 

هزینه درمان:

بسیاری از دانشجویان ترجیح می‌دهند تنها از بیمه دولتی کانادا استفاده کنند. این نوع بیمه مراقبت‌های اولیه و خدمات درمانی عمومی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. البته لازم به ذکر است که دانشجویان در تمام استان‌ها قادر نیستند که از بیمه دولتی استفاده کنند. در برخی از استان‌ها باید هزینه بیمه خصوصی را بپردازید که به مراتب بسیار بیشتر از بیمه دولتی خواهد بود. بهتر است در همان بدو ورودتان به کشور کانادا خود را تحت پوشش بیمه قرار دهید. 

هزینه تفریح:

تفریح و گردش بخشی از زندگی هر فرد است. ازجمله تفریحات دانشجویان در کشور کانادا علاوه بر طبیعت زیبا و بی نظیر این کشور می‌توان به تورهای گردشگری، بیلیارد، بولینگ، اسکی، اسکیت، بازدید از باغ‌وحش، سینما و.. اشاره کرد. این تفریحات میزان هزینه بسیاری متفاوتی دارند که به طور میانگین بین 6 تا 140 دلار متغیر خواهند بود. 

هزینه پوشاک:

افرادی که در کشور کانادا زندگی می‌کنند بیش از هر نوع آب و هوایی، آب و هوای سرد را تجربه خواهند کرد. خرید لباس‌های گرم و زمستانی بسیار کاربردی‌تر می‌باشد. بهترین زمان برای خرید لباس در این کشور، حراج‌های پایان فصل است. به عنوان مثال برای خرید یک کاپشن و یک بوت باید حدود 100 تا 300 دلار بپردازید. در صورتی که این مبلغ در زمان حراجی پایان فصل به نصف قیمت کاهش پیدا می‌کند.  

امکان اخذ بورسیه تحصیلی در کالج های کانادا وجود دارد؟

امکان اخذ بورسیه تحصیلی از کالج‌های کشور کانادا در مقایسه با دانشگاه‌های این کشور کار بسیار سختی است. دانشجویان بین‌المللی برای ادامه تحصیل در کالج‌های کشور کانادا با بورسیه تحصیلی باید دارای شرایط خاصی باشند و با توجه به امتیازاتی که دارند بورسیه به آن‌ها تعلق می‌گیرد. بورسیه کالج‌های خصوصی در صوتی که فرد متقاضی ویژگی خاصی داشته باشد به آن‌ تعلق خواهد گرفت.
بسیاری از افرادی‌که توانایی اخذ بورسیه تحصیلی در کالج‌های کانادا را ندارند ترجیح می‌دهند که در کالج‌های ارزان قیمت آن ادامه تحصیل دهند. 

تمکن مالی لازم برای تحصیل در کالج های کانادا چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های تاثیرگذار در اخذ بورسیه تحصیلی فرد، اثبات تمکن مالی آن است. فرد متقاضی باید بتواند تمکن مالی خود را برای دولت کانادا به اثبات برساند، از این رو دولت کانادا متوجه خواهد شد که ادامه تحصیل فرد در این کشور نمی‌تواند به منزله هزینه اضافی برای دولت باشد. در صورتی که تمکن مالی برای دولت کانادا قانع کننده نباشد، ویزای تحصیلی کانادا برای شما از جانب سفارت کانادا صادر نخواهد شد. در سال جاری (2022) میزان تمکن مالی برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در کالج‌های کشور کانادا را دارند به شرح زیر است:

میزان تمکن مالی فرد در کشور کانادا

برای هر فرد دانشجو سالانه 10 هزار دلار 

برای همراه دانشجو سالانه 4 هزار دلار  

میزان تمکن مالی فرد در استان کبک

برای هر فرد دانشجو سالانه 11 هزار دلار

برای همراه دانشجو سالانه 5 هزار دلار  

هزینه تحصیل در کالج‌های کشور کانادا 

بهتر است قبل از ورود به کشور کانادا و انتخاب کالج مورد نظرتان به سایت آن مراجعه کنید تا از میزان هزینه و شهریه آن آگاه شوید. در این بخش به بررسی هزینه تحصیل در کالج های کانادا خواهیم پرداخت:

نام کالج

استان یا شهر

میزان شهریه سالانه

کالج سنتنیال

انتاریو

14 تا 25 هزار دلار

کالج جرج براون

تورنتو

13 تا 40 هزار دلار

کالج سنکا

انتاریو

14 تا 25 هزار دلار

کالج موهاک

انتاریو

8 تا 21 هزار دلار

کالج شریدان

تورنتو

20 هزار دلار

کالج سنتنیال

تورنتو

14 هزار دلار

کالج نیاگارا

انتاریو

14 هزار دلار

کالج هامبر

انتاریو

17 هزار دلار

کالج جورجین

انتاریو

18 تا 20 هزار دلار

کلام آخر

انتخاب کشور کانادا یکی از بهترین گزینه‌ها برای ادامه تحصیل است. ادامه تحصیل در کالج‌های این کشور در مقایسه با دیگر کشورهای جهان از هزینه کمتری برخوردار است. علاوه بر سیستم آموزشی این عامل باعث شده تا سالانه عده بسیاری از دانشجویان سراسر جهان این کشور را به عنوان مقصد تحصیلی خود در نظر بگیرند. 

همچنین پیشنهاد میکنیم مقاله ارزانترین کالج های کانادا از وبلاگ کن اپلای را مطالعه کنید.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

آیا با مدرک دیپلم می‌توان در کالج‌های کشور کانادا ادامه تحصیل داد؟
بله، با مدرک دیپلم می‌توان در مقاطع مختلف تحصیلی دو یا سه ساله کالج‌های کانادا ادامه تحصیل دهید.
معتبرترین کالج‌های کشور کانادا کدام کالج‌ها هستند؟
هامبر، جورج براون، سنتیال، شریدان و…
در کالج‌های کشور کانادا چه دوره‌های مختلفی ارائه می‌شوند؟
دوره‌های دیپلما، سرتیفیکیت، بچلر، پست بچلر و DEC ازجمله دوره‌های موجود در کالج‌های کشور کانادا هستند.
آیا همسر فرد دانشجو می‌تواند در کانادا کار کند؟
بله در صورتی که ویزای W1  را اخذ کرده باشد می‌تواند به صورت تمام وقت در این کشور مشغول به کار شود.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.