بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
اکتبر 13, 2021
7 دقیقه زمان مطالعه

شرایط کار پس از تحصیل در کانادا و اخذ ویزای کاری

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
اکتبر 13, 2021
7 دقیقه زمان مطالعه

شرایط کار پس از تحصیل در کانادا و اخذ ویزای کاری

سیستم آموزشی سطح بالای کشور کانادا باعث شده تا هر ساله عده بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان بین‌المللی، دانشگاه‌ها و مدارس این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. طبق آمار منتشر شده از جانب دولت کانادا سالانه حدود 150 هزار تا 250 هزار دانشجو برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر کشور کانادا درخواست پذیرش می‌کنند. این آمار تا پایان سال آینده میلادی(2022) به حدود 450 هزار نفر خواهد رسید.
ازجمله دلایلی که موجب شده تا دانشجویان این کشور را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کنند می‌توان به اقامت پس از تحصیل در این کشور، هزینه تحصیل مقرون به صرفه، کار همزمان با تحصیل در دانشگاه‌های این کشور، امکان تحصیل رایگان فرزندان، استفاده از بورسیه تحصیلی کانادا برای مقاطع تحصیلی مختلف و… اشاره کرد.

اما یکی از بهترین مزایای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کانادا، کار پس از تحصیل در کانادا است. در واقع دانشجو با اتمام تحصیلات خود در هر مقطعی می‌تواند نسبت به داشتن یک شغل فول تایم(FULL TIME) و معتبر اقدام کند. بسیاری از دانشجوها با داشتن یک شغل مناسب، کانادا را برای ادامه زندگی خود انتخاب می‌کنند، اما بسیاری از آن‌ها بعد از اتمام تحصیلات ترجیح می‌دهند به کشور خود بازگردند.
در این مقاله قصد داریم تا  شما را با کار پس از تحصیل در کانادا و ویزای کار بعد از تحصیل در کانادا بیشتر آشنا کنیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید . 

بیشتر بخوانید:

آیا امکان کار کردن پس از اتمام تحصیل در کانادا وجود دارد؟

رفاه اقتصادی و شرایط زندگی ایده‌آلی که در کشور کانادا وجود دارد، بسیاری از دانشجویان بین‌المللی را مجاب می‌کند تا برای زندگی و کار پس از تحصیل در این کشور ماندگار شوند. بیشتر دانشجویان بین‌المللی بعد از اتمام تحصیلات خود ترجیح می‌دهند برای مدتی در کانادا به دنبال کار مناسب و مرتبط با رشته تحصیلی خود باشند. اگر دانشجو بتواند در یک شغل مناسب و معتبر مشغول به کار شود بعد از گذشت مدتی می‌تواند اقامت دائم این کشور را دریافت کند و رسما یکی از شهروندان کانادا به شمار رود.
معمولا پس از اتمام تحصیلات، یک دوره سه ماهه را به دانشجو مهلت می‌دهند. در واقع فرد دانشجو با داشتن PGWP  می‌تواند در این سه ماه به دنبال یک شغل مناسب برای خود باشد. اگر نتواند شغل مناسبی پیدا کند باید کشور کانادا را به مقصد کشور خود ترک کند.

شرایط اخذ وورک پرمیت بعد از پایان تحصیل چیست؟

در واقع تنها افرادی می‌توانند نسبت به وورک پرمیت بعد از تحصیل در کانادا اقدام کنند که دارای شرایط زیر باشند، در غیراینصورت نمی‌توانند موفق به اخذ وورک پرمیت کشور کانادا شوند:

  • اگر در ترم آخر تحصیلات خود در دانشگاه هستید و تمام شرایط لازم برای دریافت وورک پرمیت بعد از تحصیل در کانادا را دارید می‌توانید نسبت به دریافت PGWP اقدام کنید. در این زمان حتی اگر شما جزو دانشجویان تمام وقت هم نباشید، باز هم می‌توانید برای وورک پرمیت خود اقدام کنید.
  • موسسات و دانشکده‌های خصوصی کانادا که معتبر هستند و می‌توانند مدرک معتبری به دانشجو ارائه دهند را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید.
  • افرادی که فارغ‌التحصیل شده‌اند باید با در دست داشتن نامه‌ای از جانب دانشگاه، مبنی بر فارغ‌التحصیلی آن‌ها نسبت به دریافت وورک پرمیت پس از تحصیل خود اقدام کنند.
  • وضعیت اقامت فرد دانشجو در تمام مدت تحصیل در دانشگاه باید به صورت قانونی باشد.

بعد از اتمام تحصیل دانشجو چقدر زمان برای اخذ وورک پرمیت کانادا دارد؟

معمولا از اولین روز فارغ‌التحصیلی از دانشگاه تا 180 روز بعد از آن فرصت دارید تا نسبت به اخذ وورک پرمیت کانادا اقدام کنید. دانشجو هر زمان که ریزنمرات و تاییدیه دانشگاه را دریافت کند، می‌تواند نسبت به اخذ وورک پرمیت خود در کشور کانادا اقدام کند. برای درخواست وورک پرمیت، فرد دانشجو باید استادی پرمیت معتبر داشته باشد. کار دانشجویی در کانادا در دوران تحصیل بخصوص کار مرتبط با رشته تحصیلی احتمال پیدا کردن کار مناسب بعد از تحصیل را به شدت افزایش میدهد.

مدارک لازم برای اخذ وورک پرمیت کانادا بعد از تحصیل چیست؟

برای اخذ وورک پرمیت بعد از تحصیل در کانادا به مدارکی نیاز دارید که کامل بودن آن‌ها می‌تواند در اخذ ووک پرمیت شما تاثیر بسیاری داشته باشد:

  • سن فرد متقاضی باید بالای 18 سال باشد.
  • طول دوره‌ی تحصیلی که طی کرده‌اید باید بیش از هشت ماه باشد.
  • دوره تحصیلی خود را باید به صورت متداوم طی کرده باشید، وجود گپ تحصیلی می‌تواند مانعی برای اخذ وورک پرمیت شما باشد.
  • برای اثبات دوران تحصیل خود باید ریزنمرات، نامه سربرگ دانشگاه، سرتیفیکیت و… را ارائه کنید.
  • داشتن مدارک شناسایی به همراه پاسپورت معتبر
  • چند قطعه عکس
  • پرکردن فرم‌های مربوط به اخذ وورک پرمیت بعد از تحصیل در کانادا
  • فرد دانشجو باید بعد از گذشت 180 روز برای دریافت Post-Graduation Work Permit اقدام کند.
  • مکان فارغ‌التحصیلی فرد متقاضی وورک پرمیت بسیار مهم است:
    • کالج یا دانشکده فنی در استان کبک
    • کالج یا دانشکده فنی با بیش از 900 ساعت آموزش و دریافت مدرک دیپلم DEP و ASP
    • فارغ‌التحصیلی از موسسه یا دانشکده‌ای که تحت قوانین دولت کانادا اداره می‌شوند.

وورک پرمیت کانادا چه مدت اعتبار دارد؟

اعتبار وورک پرمیت کانادا به عوامل مختلفی بستگی دارد. ازجمله این عوامل می‌توان به نوع مقطع تحصیلی فرد متقاضی و طول دوره تحصیل آن اشاره کرد. معمولا برای اخذ وورک پرمیت بعد از تحصیل در کانادا باید حداقل هشت ماه تحصیل کرده باشید، در غیراینصورت به هیچ عنوان نمی‌توانید وورک پرمیت بعد از تحصیل کانادا را دریافت کنید. بسیاری از دانشجویان که با انتقالی و برای ادامه تحصیلات به دانشگاه‌های کانادا آمده‌اند هم می‌توانند وورک پرمیت پس از تحصیل کانادا را دریافت کنند. این دسته از دانشجویان درصورتی که طول دوره آن‌ها در کشور کانادا بیش از هشت ماه باشد می‌توانند وورک پرمیت پس از تحصیل اخذ کنند. به این ترتیب مدت زمان اعتبار ورک پریمیت بعد از استادی پریمیت به شرح زیر است:

  • دوره‌های تحصیلی کمتر از هشت ماه: عدم اخذ وورک پرمیت پس از تحصیل
  • دوره‌های تحصیلی بین هشت ماه تا دو سال: به اندازه طول دوره تحصیل
  • دوره‌های تحصیلی دو سال به بالا: اخذ ورک پریمیت سه ساله

آیا امکان تمدید وورک پرمیت کانادا وجود دارد؟

معمولا دولت کانادا تنها همان مدت زمان وورک پرمیت را به فرد متقاضی مهلت می‌دهد. به هیچ عنوان امکان تمدید وورک پرمیت کانادا بعد از اتمام تاریخ انقضای آن وجود ندارد. فرد متقاضی تنها می‌تواند در این مدت زمان یک شغل مناسب و معتبر پیدا کند.

آیا با اخذ وورک پرمیت پس از پایان تحصیل در کانادا می‌توان اقامت گرفت؟

در صورتی که فرد کار فول تایم و معتبری داشته باشد، می‌تواند نسبت به اخذ اقامت دائم خود اقدام کند. کار فرد متقاضی باید از جانب دولت کانادا تایید شود.

در چه صورتی مجوز کار پس از تحصیل در کانادا به افراد تعلق نمی‌گیرد؟

  • طول دوره تحصیل به صورت ناپیوسته و بیشتر از 6 ماه باشد.
  • قبلا نسبت به اخذ ورک پرمیت پس از تحصیل اقدام کرده باشند.
  • فرد متقاضی در دوره‌های عمومی و افزایش مهارت شخصی شرکت کرده باشد.
  • افرادی که دوره‌های تحصیلی آنلاین و از راه دور را گذرانده باشند.
  • افرادی که در موسسات غیرکانادایی واقع در کانادا ادامه تحصیل دهند.
  • از GAC برای کمک هزینه تحصیلی استفاده کرده باشند.
  • افرادی که در یکی از برنامه‌های Equal Opportunity Scholarship, Canada-Chile، Canada-China Scholars Exchanges Program،Organization of American States Fellowships Program، Organization of American states fellowship شرکت کرده باشند.

کلام آخر

بسیاری از دانشجویانی که برای ادامه تحصیل به کشور کانادا سفر کرده‌اند، در صورت داشتن شرایط شغلی مناسب ترجیح می‌دهند این کشور را برای ادامه زندگی خود انتخاب کنند. اما اقامت دائم کشور کانادا و زندگی بعد از اتمام تحصیلات در این کشور به همین آسانی نیست، در واقع فرد باید بعد از اتمام تحصیلات برای اخذ وورک پرمیت بعد از تحصیل در کانادا اقدام کند. در صورتی که بتواند در این زمینه موفق عمل کند می‌تواند اقامت دائم کشور کانادا را بگیرد. با داشتن اقامت دائم فرد متقاضی به عنوان یک شهروند کانادایی تلقی می‌شود. برای مطالعه مراحل پذیرش تحصیلی و ویزا پیشنهاد میکنیم مقاله اخذ ویزای تحصیلی کانادا از سایت کن اپلای را مطالعه کنید.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

آیا با تحصیل از راه دور می‌توان درخواست وورک پرمیت پس از تحصیل داد؟
خیر، با تحصیلات آنلاین و از راه دور به هیچ عنوان نمی‌توان نسبت به درخواست ویزای کار پس از تحصیل اقدام کرد. تحصیلات فرد متقاضی باید حضوری و پیوسته باشد.
برای وورک پرمیت پس از تحصیل باید چه مقدار هزینه کرد؟
برای دریافت ویزای کار پس از تحصیل باید حدود 255 دلار کانادا هزینه کرد. از این مبلغ حدود 100 دلار آن برای ویزای کار آزاد و 155 دلار دیگر هم برای اجازه کار خواهد بود.
اگر دانشجو ادامه تحصیل ندهد(در نیمه راه تحصیلات را رها کند) هم می‌تواند ویزای کار پس از تحصیل دریافت کند؟
خیر، در صورتی که دانشجو از دانشگاه اخراج شود و تحصیلات خود را در میانه راه رها کند، نمی‌تواند نسبت به اخذ ویزای کار پس از تحصیل اقدام کند. در این زمان دانشگاه با اداره مهاجرت کانادا مکاتبه می‌کند و نسبت به دیپورت شما از کشور کانادا اقدام خواهد کرد.
آیا داشتن ورک پریمیت به منزله اجازه کار تلقی می‌شود؟
خیر، اجازه کار یا همان جاب آفر، یک پیشنهاد شغلی معتبر است که توسط کارفرما صادر می‌شود. معمولا در جاب آفر، پیشنهاد کار تمام وقت برای یک سال به فرد متقاضی داده می‌شود.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.