بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
نوامبر 21, 2022
8 دقیقه زمان مطالعه

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی کانادا کدامند؟

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
نوامبر 21, 2022
8 دقیقه زمان مطالعه

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی کانادا کدامند؟

کشور کانادا یکی از بزرگترین کشورهای مقصد(بعد از آمریکا و استرالیا) برای دانشجویان بین‌المللی است. جمعیت دانشجویان بین‌المللی در این کشور در مقایسه با دهه میلادی گذشته حدود سه برابر بیشتر شده است. کانادا توانست در سال 2019 نزدیک به 400 هزار ویزای دانشجویی صادر کند، این میزان برای کشور کانادا یک رکوردشکنی بزرگ محسوب می‌شود.

کانادا هر ساله به دلیل بالا بودن کیفیت سیستم آموزشی و داشتن دانشگاه‌های معتبر، دانشجویان بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. اما شاید این سوال برایتان مطرح شود که برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا چه مدارکی نیاز دارید؟ برای پاسخ به این سوال، پیشنهاد می‌کنیم تا انتها مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا 

دانشجو برای مهاجرت به کشور کانادا از طریق اخذ ویزای تحصیلی، ابتدا باید از یکی از دانشگاه‌های معتبر کانادا نامه پذیرش داشته باشد. سپس مدارک مورد نیاز را به همراه نامه پذیرش برای سفارت کانادا ارسال می‌کند.
اما شاید این سوال برایتان پیش‌ بیاید که چه مدارکی برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا نیاز دارید؟

به طور کلی مدارک را میتوان به دسته های زیر تقسیم کرد:

  • مدارک هویتی
  • مدارک شغلی
  • مدارک مالی و ملکی
  • سایر مدارک

ازجمله مدارکی که برای گرفتن ویزای تحصیلی مورد نیاز است، می‌توان به موراد زیر اشاره کرد: 

پاسپورت معتبر

برای مهاجرت به هر کشوری ابتدا باید پاسپورت معتبر برای خروج از کشور داشته باشید. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در حین گرفتن پاسپورت باید به آن توجه کرد، تاریخ انقضا پاسپورت است. تطابق تاریخ انقضا پاسپورت با، مدت زمان اقامت تحصیلی فرد در کانادا بسیار مهم است. اگر شما قصد دارید برای یک دوره 4 ساله در کانادا اقامت تحصیلی داشته باشید، پاسپورت شما باید حداقل تا سپتامبر سال بعدی آن انقضا داشته باشد.

مدرک پذیرش از دانشگاه

اگر می‌خواهید از طریق اقامت تحصیلی به کانادا سفر کنید باید از یک دانشگاه معتبر، نامه پذیرش داشته باشید. معمولا دانشجو نامه پذیرش خود را برای دانشگاه ایمیل می‌کند و در صورت گرفتن پاسخ مثبت، می‌تواند مراحل بعدی ویزای تحصیلی را انجام دهد.
 دقت کنید که، موسسه آموزشی یا دانشگاهی که انتخاب کرده‌اید از جانب دولت کانادا به رسمیت شناخته شده باشد.

مدارک تمکن مالی

یکی دیگر از مهم‌ترین مدارک لازم برای ویزای تحصیلی کانادا داشتن گواهی تمکن مالی است. برای اخذ ویزای تحصیلی باید درباره وضعیت مالی خود مدارکی را ارائه دهید، تا به دولت کانادا ثابت شود که توانایی مالی برای ادامه تحصیل و زندگی در کانادا را دارید. طبق اطلاعات منتشر شده در سایت سازمان مهاجرت کانادا، دانشجو برای اقامت در این کشور و ادامه تحصیل، سالانه به 10 هزار دلار نیاز دارد. علاوه بر این موضوع دانشجو باید از لحاظ مالی ثابت کند که، توانایی پرداخت بلیط بازگشت به کشورش را دارد. در صورتی که گواهی دانشجو برای تمکن مالی برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا، از نظر کشور کانادا مورد قبول باشد، می‌تواند مراحل بعدی مربوط به اخذ ویزای تحصیلی خود را انجام دهد.
تمام مدارک مربوط به گواهی تمکن مالی باید به صورت ترجمه شده، به سفارت ارسال شود.

عکس پاسپورتی

اگر به صورت حضوری(آفلاین) برای اخذ ویزا اقدام کرده‌اید، تنها دو قطعه عکس استاندارد نیاز دارید. اما اگر به صورت آنلاین برای ویزای تحصیلی اقدام کرده‌اید، باید کپی دیجیتال از عکس خود را تا حجم 4mb ارائه دهید. 

    برای گرفتن عکس پاسپورتی باید به چند نکته توجه کنید:

  1. عکسی که ارسال می‌کنید باید برای 6 ماه اخیر باشد.
  2. عکس باید تمام‌رخ در زمینه روشن و سفید گرفته شود تا چهره فرد کاملا مشخص باشد.
  3. عکس باید بدون عینک و کلاه باشد.
  4. خانم‌ها می‌توانند هم عکس باحجاب و هم عکس بی حجاب داشته باشند.
  5. حداقل اندازه عکس برای پاسپورت، 45mm x 35mm است.

مدرک آزمون زبان

مدرک زبان برای درخواست ویزای کانادا اجباری نیست، اما یکی از مدارک لازم برای ویزای تحصیلی کانادا به شمار می‌رود. برای گرفتن ویزای تحصیلی به مدرک زبان (TOEFL) و (IELTS)نیاز دارید، از طرفی حداقل نمره مدرک زبان باید 6 باشد تا از جانب اداره مهاجرت کانادا مورد قبول واقع شود. نمره کمتر از 6 عدم تسلط شما به زبان انگلیسی را نشان می‌دهد. البته امکان اخذ پذیرش کانادا بدون مدرک زبان هم وجود دارد.

آزمایشات پزشکی

یکی دیگر از مدارک لازم برای ویزای تحصیلی کانادا، آزمایشات پزشکی است. برای این کار بهتر است یک هفته قبل از درخواست ویزا، وقت ویزیت پزشک را مشخص کنید.
پزشک مورد نظر از همه لحاظ سلامت جسمی شما را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت نیاز شما را برای انجام آزمایش به آزمایشگاه می‌فرستد.
زمانی که پزشک معاینه شما را انجام داد، بعد از ارزیابی، نتایج را به سازمان تابعیت و مهاجرت کانادا (CIC) ارسال می‌کند. این سازمان امور مربوط به مهاجرت و اخذ ویزا را در کشور کانادا به عهده دارد.  اگرچه اکثریت دانشجویان بین الملل نیاز به انجام آزمایشات پزشکی ندارند.

مدارک عدم سوء پیشینه

یکی دیگر از مدارک لازم برای ویزای تحصیلی کانادا که ارائه آن برای فرد اختیاری است، گواهی عدم سوء پیشینه است. برای گرفتن این گواهی باید به اداره پلیس مراجعه کنید و اسکن مدارک عدم سوئ پیشینه را برای اخذ ویزای تحصیلی ارسال کنید.  

انگیزه نامه

اگر قصد گرفتن ویزای تحصیلی کانادا را دارید، باید در نامه‌ای انگیزه خود را از سفر به کشور کانادا و ادامه تحصیل در آن بیان کنید. معمولا هرکسی با یک هدف مشخص تصمیم می‌گیرد تا، برای ادامه تحصیل یا زندگی به کشور دیگری سفر کند. در انگیزه نامه باید قید کنید که چرا این موسسه آموزشی را انتخاب کردید و هدف شما برای آینده‌تان چیست.
نوشتن انگیزه نامه تنها در بخش چک لیست ویزای تحصیلی عنوان شده است. داشتن آن برای اخذ ویزای تحصیلی الزامی نیست، اما در سفارت کانادا می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی روی روند اخذ ویزای تحصیلی شما داشته باشد.

سایر مدارک مورد نیاز

از دیگر مدارک لازم برای ویزای تحصیلی کانادا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه ریزنمرات آخرین مقطع تحصیلی
  • ارائه ترجمه کارت پایان خدمت، سند ازدواج و شناسنامه
  • رزومه کاری دانشجو

مدارک لازم برای ویزای دانش آموزی کانادا

دانش آموزان در مقاطع دبستان و متوسطه نیز می‌توانند در مدارس کانادا تحصیل کنند. برای اخذ ویزای دانش آموزی مدارک زیر نیاز است:

  • مدارک هویتی متقاضی، سرپرست متقاضی و تمام اعضای خانواده
  • مدارک سوابق شغلی والدین
  • مدارک تحصیلی دانش آموز
  • مدارک مالی سرپرست برای اثبات تمکن مالی
  • تکمیا فرم های لازم برای اخذ ویزا
  • کپی صفحه اول پاسپورت دانش آموز
  • ترجمه ریز نمرات پایه های قبلی
  • توصیه نامه از محل تحصیل قبلی
  • تکمیا فرم سرپرست یا قیم با امضای او
  • تکمیا فرم های مدرسه برای ارسال و بررسی درخواست

مدارک لازم برای پذیرش در کالج های کانادا

  • ترجمه مدرک دیپلم و ریزنمرات دبیرستان به صورت اسکن شده
  • پاسپورت معتبر
  • مدرک زبان معتبر
  • پر کردن اپلیکیشن کالج مورد نظر
  • ارائه تمکن مالی
  • و …

مدارک لازم برای ویزای همراه تحصیلی کانادا

همراهان متقاضی باید با اخذ ویزای همراه تحصیلی یا ویزای همراه توریستی به کانادا سفر کنند. بهترین حالت این است که ابتدا متقاضی ویزای تحصیلی خود را بگیرد سپس همراهان اقدام به اخذ ویزای توریستی یا ویزای همراه تحصیلی کنند. اما برای اخذ ویزای همراه تحصیلی چه مدارکی نیاز است:

  • کپی تمام صفحات پاسپورت
  • ارائه شناسنامه به همراه ترجمه رسمی
  • ارائه نامه تمکن مالی
  • تکمیل فرم اطلاعاتی
  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • دو قطعه عکس
  • ترجمه مدارک شغلی و تحصیلی
  • ترجمه سند ازدواج
  • ارائه دعوتنامه

انواع ویزای همراه تحصیلی کانادا

ویزای همراه دانشجویی

اگر متقاضی اخذ ویزای تحصیلی همسر یا فرزند داشته باشد میتواند همسر خود و فرزندان تحت تکلف خود را به کانادا ببرد. در این شرایط همسر میتواند با ویزای توریستی یا همراه کاری وارد کانادا شود و فرزندان نیز میتوانند مجوز تحصیل در کانادا را بگیرند.

ویزای همراه دانش آموزی

والدین میتوانند برای فرزندان خود که 5 تا 18 سال سن دارند از مدارس کانادا پذیرش بگیرند تا بهتر تحصیل کنند و آینده تحصیلی بهتری داشته باشند. تحصیل در مدارس کانادا راه را برای تحصیل در دانشگاه‌ها ساده تر میکند. در این شرایط یکی یا هر دو والد میتوانند همراه با فرزند خود برای مراقبت بیشتر به کانادا مهاجرت کنند و مشغول به کار شوند.

در چه صورت ویزای تحصیلی کانادا ریجکت می‌شود؟

ریجکت شدن به این معنی است که مدارک ارسالی شما برای اخذ ویزای تحصیلی بنا‌بر دلایلی که در نامه ارسالی به شما ذکر می‌شود، به مرحله تصمیم‌گیری در اداره مهاجرت کانادا نرسیده است.

 بعد از اینکه مدارک لازم برای ویزای تحصیلی کانادا را به اداره مهاجرت این کشور ارسال کردید، پس از بررسی‌های لازم پاسخ را برایتان ارسال می‌کنند. در صورتی که پاسخ اداره مهاجرت کانادا مثبت باشد، لیبل مخصوص روی پاسپورت زده می‌شود. اما درصورت ریجکت ویزای کانادا هیچ لیبل و مهری روی پاسپورت شما نمی‌زنند. زمانی که اداره مهاجرت کانادا یک درخواست را ریجکت می‌کند، به هیچ عنوان هزینه‌های پرداخت شده را استرداد نخواهد کرد.

 ازجمله دلایل ریجکت شدن ویزای تحصیلی کانادا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشخص نبودن هدف سفر و نداشتن پذیرش از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی معتبر کانادا
  • نداشتن گواهی تمکن مالی قانع کننده برای اداره مهاجرت کانادا
  • نداشتن سابقه سفرهای خارجی به سایر کشورهای جهان
  • سابقه بیماری خاص دانشجو( این مورد در کشورهایی مهم است که تست پزشکی برای اخذ ویزای تحصیلی یکی از شرایط لازم می‌باشد.)
  • مدارک مخدوش، جعلی و سواستفاده از اعتماد دولت کانادا
  • روابط سیاسی بین کشورهای مبدا و مقصد
  • عضویت در گروه‌های خاص و سیاسی

کلام آخر

دانشجو برای ادامه تحصیل در کشور کانادا و اخذ ویزای تحصیلی به مدارک معتبری نیاز دارد. در صورت عدم ارائه کامل مدارک به اداره مهاجرت کانادا، ویزای تحصیلی برای دانشجو صادر نمی‌شود. در این مقاله سعی کردیم تا علاوه بر معرفی مدارک لازم برای ویزای تحصیلی کانادا دلایلی که منجر به ریجکت شدن ویزا می‌شوند را عنوان کنیم. 

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

ریجکت شدن و رفیوزال در اخذ ویزای تحصیلی مشابه یکدیگر هستند؟
خیر، در ریجکت شدن مدارک دانشجو به دلیل داشتن نقص، کم و کاستی به مرحله تصمیم‌گیری اداره مهاجرت کانادا نمی‎رسد. اما در ویزای رفیوز شده، مدارک دانشجو در مرحله تصمیم‌گیری رد می‌شود.
ریجکت شدن و رفیوزال در اخذ ویزای تحصیلی مشابه یکدیگر هستند؟
خیر، در ریجکت شدن مدارک دانشجو به دلیل داشتن نقص، کم و کاستی به مرحله تصمیم‌گیری اداره مهاجرت کانادا نمی‎رسد. اما در ویزای رفیوز شده، مدارک دانشجو در مرحله تصمیم‌گیری رد می‌شود.
گواهی تمکن مالی ارائه شده باید برای چند ماه پیش باشد؟
معمولا گواهی تمکن که برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا ارائه می‎‌شود، باید برای 4 تا 6 ماه گذشته باشد. در غیر اینصورت می‌تواند یکی از دلایل ریجکت شدن ویزا در اداره مهاجرت کانادا شود.
هزینه اخذ ویزای تحصیلی کانادا چقدر است؟
این هزینه بسیار متغیر است، اما هزینه اولیه ویزای دانشجویی برای هر فردی حدود 150 دلار است. این میزان با توجه به سایر هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند.
دانشجویانی که متاهل هستند هم می‌توانند برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنند و با خانواده به کانادا بروند؟
بله، به همسر دانشجو ویزای کاری اهیا خواهد شد. همچنین فرزندان دانشجو نیز می توانند به صورت رایگان در مدارس این کشور تحصیل کنند.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

دیدگاه صنم عزیزی:

برای ویزای تحصیلی باید مصاحبه هم انجام بشه؟

دیدگاه امیر:

برای ویزاهای دیگه چطور؟ مثلا ویزای توریستی یا استارتاپ؟

دیدگاه هلیا بهبهانی:

ترجمه مدارک تحصیلی باید هم انگلیسی باشه هم فرانسوی؟ تاریخ ترجمه چطور؟

دیدگاه فرزاد کیایی:

ترجمه مدارک باید مهر دادگستری داشته باشه؟

دیدگاه المیرا:

همه صفحات ترجمه باید مهر دادگستری بخوره؟

دیدگاه مهدی حسینی:

منظور از پروپروزال تحقیقاتی چیه؟ حتما باید ارائه بدیم؟

دیدگاه حامد فضلی:

برای ویزای توریستی کانادا چه مدارکی لازمه

دیدگاه حسن جمیدی:

بین مدارک ویزای تحصیلی کانادا رزومه هم باید ارائه بدیم؟

دیدگاه مرجان:

انگیزه نامه رو چطور باید بنویسیم؟ لطف میکنید آموزشش رو بذارید؟

دیدگاه پژمان:

مدارک تمکن مالی که میتونیم ارائه کنیم رو هم اشاره میکنید لطفا؟

دیدگاه فرهاد یراحی:

تست مدیکال کانادا چجوریه؟

دیدگاه احمدرضا:

با توجه به جوابی که به کامنت آقا فرهاد دادید یه سوال برام پیش اومد. اگر چه بیماری داشته باشیم ویزامون رد میشه؟

دیدگاه هانی ساجدی:

مدت اعتبار گواهی سو پیشینه چقدره؟

دیدگاه آسیه:

اگه درخواست ویزای تحصیلیمون ریجکت شد باید چیکار کنیم؟

دیدگاه بنفشه نوری:

چطور باید مدرک سو پیشینه بگیریم؟

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.