فاند تحصیلی کانادا، انواع فاند و فول فاند دانشگاه های کانادا

یکی از راه‌های کاهش هزینه‌های دانشجویان بین المللی، بورسیه تحصیلی است . بورسیه شامل جوایز و کمک‌های مالی، بدون نیاز به بازپرداخت است. در کشور کانادا، بورسیه تحصیلی به دانشجویانی که رزومه تحصیلی خوبی دارند اهدا می‌شود. البته در برخی موارد به تجربه‌های کاری دانشجو نیز توجه می‌شود. اصولا بورسیه‌ها با توجه به شرایط تحصیلی دانشجو بدون هیچ درخواستی اهدا می‌شود ولی برای برخی از فاندهای تحصیلی کانادا باید درخواست داد.

یکی از راه‌های کاهش هزینه‌های دانشجویان بین المللی، بورسیه تحصیلی است . بورسیه شامل جوایز و کمک‌های مالی، بدون نیاز به بازپرداخت است. در کشور کانادا، بورسیه تحصیلی به دانشجویانی که رزومه تحصیلی خوبی دارند اهدا می‌شود. البته در برخی موارد به تجربه‌های کاری دانشجو نیز توجه می‌شود. اصولا بورسیه‌ها با توجه به شرایط تحصیلی دانشجو بدون هیچ درخواستی اهدا می‌شود ولی برای برخی از فاندهای تحصیلی کانادا باید درخواست داد.

بودجه بورسیه برای دانشجویان بین‌المللی که مایل به تحصیل در کانادا هستند، محدود است، به همین دلیل رقابت بالایی در اخذ بورسیه وجود دارد. بیشتر بورسیه‌ها برای مقطع کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده است ولی امکان اخذ بورسیه در سایر مقاطع نیز وجود دارد.

با اینکه اخذ بورسیه تحصیلی کانادا سخت است اما در مقاله نکاتی را می‌گوییم که به شما برای اخذ فاند تحصیلی کانادا کمک کند. با ما همراه باشید.

آیا قصد اخذ بورسیه تحصیلی کانادا را دارید؟

برای مشاوره رایگان همین حالا کلیک کنید.

انواع فاند تحصیلی کانادا کدامند؟

فاند (Fund) در واقع کمک هزینه‌ای برای دستیابی به یک هدف است که به دانشجو تعلق می‌گیرد. برای مثال به دانشجویان برای همکاری در تحقیقات و پژوهش‌ها کمک هزینه تحصیلی تعلق می‌گیرد. البته فاند به دانشجویان شایسته و یا دانشجویانی که مشکلات مالی دارند نیز اهدا می‌شود. در ادامه انواع فاند را بررسی می‌کنیم.

اسکولارشیپ

اسکولارشیپ یا اسکالرشیپ (Scholarships) نوعی فاند است که به دانشجویان شایسته تعلق می‌گیرد. اسکولارشیپ بر اساس رزومه تحصیلی- علمی، تحقیقاتی، ورزشی، هنری و … به دانشجویان ممتاز تعلق می‌گیرد و برخلاف وام دانشجویی نیازی به بازپرداخت آن نیست. در کانادا این بورسیه خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شود:

اسکولارشیپ دانشگاهی: بورسیه‌ای برای دانشجویان بین‌المللی که توسط دانشگاه‌ها اهدا می‌شود.

اسکولارشیپ خصوصی: شرکت‌های خصوصی و بزرگ، گروه‌های مطالعاتی و … برای پیشبرد اهداف خود در پژوهش‌ها و ارتقا سطح علمی کشور کانادا به دانشجویان بین‌المللی بورسیه اهدا می‌کنند.

اسکولارشیپ کشوری: بورسیه‌ای برای دانشجویان ممتاز بین‌المللی از کشورهای جهان سوم است که توسط دولت کانادا اهدا می‌شود.

گرنت وبرسری

فاند گرنت و برسری (Grants & Bursaries) به معنای نیاز دانشجو، در شرایطی که دانشجویان برای انجام تحقیقات و پروژه‌های خود نیاز به کمک مالی دارند اهدا می‌شود. برای دریافت این وام دانشجو باید یک پروپوزال تهیه کرده و در آن اهداف تحقیقات خود، میزان بودجه مورد نیاز و نحوه استفاده از کمک مالی را بیان کند تا پس از بررسی توسط دانشگاه در صورت صلاحدید، تایید شود.

البته باید اشاره کنیم این بورسیه فقط برای تحقیقات نیست و در سایر شرایط نیز ممکن است اهدا شود.

فلوشیپ

فلوشیپ (Fellowship) به معنی مشارکت است. این کمک هزینه تحصیلی جهت همکاری دانشجویان برای تحقیقات مشترک یا به دست آوردن علم و دانش به صورت متقابل است. پس فلوشیپ نوعی فاند است که توسط دولت، سازمان‌ها و دانشگاه‌ها برای کمک در تدریس و تحقیقات اهدا می‌شود. فلوشیپ رایج ترین نوع فاند در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری است.

فلوشیپ‌ها در تامین هزینه‌ زندگی دانشجویی در کانادا کمک بسیاری می‌کنند. برخی فلوشیپ‌ها پوشش‌های مثل وام دانشجویی، سلامت، مسکن و … را نیز دارند.

دستیار پژوهشی (Assistantship Research)

دستیار پژوهش به استاد یا دانشگاه در برگزاری و مدیریت همایش‌ها کمک می‌کند. از سایر وظایف دستیار پژوهش مطالعه و تحقیق برای پژوهش‌ها، شرکت در رویدادها و همایش‌ها، کمک به استاد در نوشتن مقالات، ویراستاری کتاب و … است. دانشجو برای انجام این وظایف حقوق دریافت خواهد کرد.

برای دریافت این نوع فاند باید به طور مستقیم با استادی که نیاز به دستیار پژوهش دارد صحبت کنید. از مزایای این فاند امکان مطالعه و تحقیق و کسب تجربه‌های علمی و پژوهشی است.

دستیار آموزشی (Teaching Assistantship)

دستیار آموزشی وظیفه برگزاری دوره‌های کمک آموزشی را دارد. کلاس‌های حل تمرین، برگزاری و مدیریت کلاس‌های آزمایشگاه، کمک به اساتید در تصحیح اوراق امتحانی و … از وظایف دستیار آموزشی است. دستیار آموزشی به دانشجویان هم مقطع یا پایینتر از خود آموزش داده و برای انجام وظایف از دانشگاه حقوق دریافت می‌کند

جایزه دانشجویی (Student Award)

این فاند به دانشجویانی که پیشرفت تحصیلی داشته‌اند، معدل بالایی دارند، مقالات علمی در ژورنال‌های مختلف ثبت کرده‌اند یا سایر موفقیت‌های علمی را به دست آورده‌اند اهدا می‌شود. جایزه تحصیلی با توجه به بودجه و معیارهای دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. با این حال میانگین این جایزه چند صد دلار است

وام دانشجویی

وام دانشجویی مبلغی جهت کمک به دانشجو برای حل مشکلات، تامین هزینه‌های زندگی و … است. تفاوت فاند و وام دانشجویی در این است که انواع فاند نیازی به بازپرداخت ندارند اما دانشجو موظف است وام را به دانشگاه برگرداند.

شاید نتوان وام دانشجویی را در دسته‌بندی فاند قرار داد ولی در صورت نیاز این وام‌ها بسیار کمک کننده هستند زیرا نرخ سود وام دانشجویی بسیار پایین است.

شرایط دریافت فاند تحصیلی کانادا چیست؟

شرایط دریافت فاند تحصیلی در مقاطع مختلف متفاوت است. در ادامه به بررسی شرایط دریافت فاند تحصیلی کانادا در مقاطع مختلف می‌پردازیم:

اخذ فاند تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی

برای اخذ فاند کانادا در مقطع کارشناسی دانشجو باید مدرک دیپلم با معدل بالا داشته باشد. به علاوه نمره آزمون زبان باید بالاتر از نمره مورد نیاز دانشگاه باشد. داشتن توصیه نامه از اساتید دانشگاه موردنظر و نوشتن یک انگیزه‌نامه خوب، شانس اخذ بورسیه تحصیلی را بالا می‌برد. البته توجه داشته باشید فاند در دوره کارشناسی بسیار محدود است و رقابت بالایی برای اخذ فاند وجود دارد.

اخذ فاند تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی ارشد

برای اخذ فاند در مقطع کارشناسی ارشد معدل بالا (حدود ۱۶ به بالا) و مدرک زبان با نمره بالا ( بیشتر از ۵/۶) مهم است. داشتن توصیه نامه از استاد و رزومه قوی پژوهشی می‌تواند کمک بسیاری برای اخذ بورسیه فول فاند کند. برای اخذ بورسیه در دوره کارشناسی ارشد اهمیت ویژه‌ای به نوشتن انگیزه نامه دهید زیرا در روند بررسی مدارک و شرایط می‌تواند موثر باشد.

اخذ فاند تحصیلی کانادا در مقطع دکتری

امکان دریافت فاند تحصیلی کانادا در دوره دکتری بیشتر است. دانشجو برای اخذ فاند تحصیلی بهتر است شرایط زیر را داشته باش

• داشتن توصیه نامه از استاد

• داشتن معدل بالا در مقاطع تحصیلی قبلی

• داشتن رزومه قوی پژوهشی و ثبت مقالات علمی

• تسلط بالا به زبان و داشتن مدرک زبان با حداقل نمره ۷

• داشتن برنامه تحقیقی و پژوهشی جدید و خلاقانه (دوره دکتری پژوهش محور است)

مدارک لازم برای گرفتن فاند تحصیلی کانادا

مدارک لازم برای اخذ بورسیه از دانشگاه‌های مختلف یکسان نیست، با این حال در اکثر دانشگاه‌ها مدارک زیر نیاز است.

• یک رزومه اختصاصی برای استاد مورد نظر خود بنویسید.

• مدرک زبان با نمره بالا

• مقالاتی که ثبت کرده‌اید

• ریزنمرات مقطع قبلی

• توصیه نامه

• انگیزه نامه

مراحل اخذ فاند تحصیلی کانادا چیست؟

در برخی از دانشگاه‌ها همزمان با ارسال درخواست برای پذیرش، شرایط شما برای اهدای بورسیه تحصیلی بررسی می‌شود و نیاز نیست اقدام خاصی کنید، اما در برخی دانشگاه‌ها و رشته‌ها، باید درخواست بورسیه را به صورت جداگانه از درخواست پذیرش ارسال کنید. در این شرایط باید خودتان درباره بورسیه‌ها تحقیق کنید و برای بورسیه مناسب خود درخواست دهید. اما چطور باید جستجو کنید؟

از کشور شروع کنید

دانشجویان در ابتدا باید اطلاعات کافی درباره بودجه بورسیه تحصیلی و سایر امکانات به دست آورند. بهتر است با اداره آموزش و پرورش کشور تماس بگیرید. اصولا به دانشجویانی که رزومه تحصیلی و تحقیقاتی خوبی دارند، برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر سایر کشورها بودجه‌ای در نظر می‌گیرند. البته به علت روابط نه چندان خوب بین ایران و کانادا برای کشور کانادا چنین بورسیه‌ای نمی‌توانید دریافت کنید.

با دانشگاه انتخابی خود تماس بگیرید

با دفتر کمک‌های مالی دانشگاهی که می خواهید از آن پذیرش بگیرید، تماس گرفته تا اطلاعاتی در مورد انواع بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی و مراحل درخواست بورسیه تحصیلی کسب کنید.

از گوگل کمک بگیرید

در مورد بورسیه‌های تحصیلی دولت کانادا، استان‌ها ، بنیادهای خصوصی و سازمانهای غیرانتفاعی و … تحقیق کنید. شاید بورسیه مناسبی با توجه به شرایط و رشته تحصیلی شما وجود داشته باشد.

گوگل ساده‌ترین و بهترین راه برای جستجو فاند تحصیلی است. بهتر است جستجوی خود را در قالب زیر به زبان انگلیسی انجام دهید: بورسیه + مقطع تحصیلی + اسم رشته + در کانادا


حالا می‌توانید اکثر دانشگاه‌ها و موسساتی که بورسیه‌ای نزدیک به بورسیه موردنظر شما را دارند بررسی کنید. و بورسه مناسب خود را انتخاب کنید. سپس درخواست خود را ارسال کنید.

اگر قصد اخذ بورسیه دانشگاهی را دارید باید ابتدا دانشگاه‌ها را از نظر انواع بورسیه و … به خوبی بررسی کنید سپس درخواست پذیرش تحصیلی را برای دانشگاهی بفرستید که امکان اهدای بورسیه تحصیلی با توجه به شرایط شما در آن وجود داشته باشد.

نکات مهم اخذ فاند تحصیلی کانادا که باید بدانید

فاندهای تحصیلی در کانادا انواع مختلفی دارند و شرایط اخذ هر کدام نیز متفاوت است، با اینحال برای اینکه شانس دریافت فاند تحصیلی کانادا را افزایش دهید بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

• اخذ فاند تحصیلی در دوره کارشناسی سخت و محدود است. در بین دانشجویان بین‌المللی، متقاضیانی که دوره کالج را در کانادا گذرانده‌اند، شانس بیشتری برای اخذ بورسیه تحصیلی در دوره کارشناسی دارند.

• بهتر است بورسیه مورد نظر خود را جستجو کنید و بعد از انتخاب دانشگاهی که بورسیه مناسب برای شما ارائه می‌دهد، از یکی از اساتید همان دانشگاه که همسو با تحقیقات شما تدریس می‌کند، توصیه نامه بگیرید.

• بعد از گذراندن دو ترم در دانشگاه مورد نظر می‌توانید درخواست بورسیه تحقیقاتی در دانشگاه یا از طریق شرکت‌های خصوصی داشته باشید. پس دریافت بورسیه محدود به قبل از دانشگاه نیست. بعد از ورود به دانشگاه با پشتکار و مطالعه می‌توانید بورسیه دریافت کنید.

• اکثر فاندهای تحصیلی کانادا فقط بخشی از هزینه‌های دانشجویان را پوشش می‌دهد. شرایط اخذ فول فاند نیز سخت است. به همین دلیل متقاضیان باید توان اثبات تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا را داشته باشند.

• اگر قصد دریافت بورسیه دستیار پژوهش یا دستیار آموزشی دارید، قبل از ارسال درخواست بورسیه باید ارتباطی پویا با یکی از اساتید دانشگاه مورد نظر به عنوان استاد راهنما داشته باشید.

• رزومه تحصیلی قوی، انگیزه نامه با نگارش مناسب و دور از گزافه‌گویی و اغراق، قطعا به شما کمک خواهد کرد.

چه دلایلی باعث عدم موفقیت در دریافت فاند تحصیلی کانادا میشود؟

بعضی شرایط باعث می‌شود شانس دانشجو برای اخذ فاند تحصیلی کمتر شود که در ادامه بررسی می‌کنیم

• گپ تحصیلی یک عامل مهم و تاثیرگذار است. اگر زمان زیادی از اخذ آخرین مدرک تحصیلی شما بدون علت خاصی گذشته باشد، شانسی برای دریافت بورسیه نخواهید داشت. البته این موضوع برای دانشجویان دوره دکتری زیاد صدق نمی‌کند. با این حال بهتر است دانشجویان این دوره نیز گپ تحصیلی خود را با سوابق کاری و پژوهشی گذرانده باشند.

• نمره زبان انگلیسی تاثیر بسیار زیادی در افزایش یا کاهش شانس اخذ فاند تحصیلی کانادا دارد. در صورتی که نمره آیلتس شما کمتر از ۷ باشد، شانس کمتری برای دریافت فاند تحصیلی خواهید داشت

• معدل دانشجو در مقاطع قبلی، تاثیر مستقیم در دریافت بورسیه تحصیلی دارد. برای دانشگاه‌های معتبر حداقل معدل مناسب ۱۷ است.

• داشتن تمکن مالی و اثبات آن اهمیت زیادی در اخذ پذیرش و دریافت بورسیه تحصیلی کانادا دارد. اگر نتوانید تمکن مالی خود را اثبات کنید قطعا ریجکت خواهید شد.

• مغایرت رشته دانشجو و زمینه مطالعاتی با استادی که قرار است از او توصیه نامه گرفته شود قطعا باعث رد درخواست پذیرش و بورسیه خواهد شد.

معرفی بهترین دانشگاه های کانادا که فاند تحصیلی ارائه می دهند

در ادامه برخی از دانشگاه‌های معتبر را که انواع فاند تحصیلی به‌خصوص فول فاند برای دانشجویان بین‌المللی درنظر گرفته‌اند را معرفی می‌کنیم.

فاند تحصیلی دانشگاه کویین

دانشگاه کویین در کینگستون جزو دانشگاه‌های برتر کاناداست و بورسیه‌های مختلفی نیز ارائه می‌دهد. برخی از این بورسیه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی است البته بعضی فاندهای این دانشگاه به طور اختصاصی برای دانشجویان آمریکایی، هندی و پاکستانی در نظر گرفته شده است. امکان اخذ فول فاند در دوره کارشناسی ارشد این دانشگاه وجود دارد.

فاند دانشگاه آلبرتا

آلبرتا از مهمترین و معتبرترین دانشگاه‌های کاناداست. این دانشگاه حدود ۵۰۰ بورسیه مختلف برای دانشجویان از جمله دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته است. امکان دریافت فاند تحصیلی در تمام مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه وجود دارد. امکان دریافت فول فاند نیز برای برخی دانشجویان ممکن است.

فاند دانشگاه ساسکچوان

دانشگاه ساسکچوان رتبه ۱۳ از برترین دانشگاه‌های کانادا را دارد. رشته‌های تحصیلی بسیاری در این دانشگاه تدریس می‌شود. ساسکچوان برای دانشجویان بین‌المللی امکان اخذ اسکولارشیپ درنظر گرفته است.

فاند تحصیلی دانشگاه کارلتون

برای اخذ بورسیه از این دانشگاه نیازی به درخواست دادن ندارید. در دانشگاه کارلتون هنگام بررسی درخواست‌ها برای پذیرش صلاحیت متقاضی برای اخذ بورسیه نیز بررسی می‌شود.

فاند تحصیلی دانشگاه کنکوردیا

این دانشگاه در شهر مونترال قرار دارد. از مزایای انتخاب دانشگاه کنکوردیا برای تحصیل این است که دریافت بورسیه برای همه دانشجویان آزاد است و بورسیه‌های متنوعی نیز ارائه می‌دهد.

فاند تحصیلی دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل در استان کبک برای دانشجویان بین‌المللی دوره کارشناسی ارشد و دکتری کمک هزینه‌های تحصیلی بسیاری در نظر گرفته است تا این دانشجویان بتوانند بدون دغدغه مالی درس بخوانند.

اگر قصد اخذ بورسیه دانشگاهی را دارید باید ابتدا دانشگاه‌ها را از نظر انواع بورسیه و … به خوبی بررسی کنید سپس درخواست پذیرش تحصیلی را برای دانشگاهی بفرستید که امکان اهدای بورسیه تحصیلی با توجه به شرایط شما در آن وجود داشته باشد.

آیا امکان استفاده از چند فاند تحصیلی به صورت همزمان وجود دارد؟

برای بسیاری از دانشجویان مبلغ فاند دریافتی کافی نیست و نمی‌تواند مشکلات آنها را حل کند. به همین دلیل سوال بسیاری از دانشجویان این است “آیا می‌توان به صورت همزمان چند فاند تحصیلی دریافت کنم؟” پاسخ خیر است. هر دانشجو در هر مقطع تنها می‌تواند یک بورسیه تحصیلی بگیرد. اما امکان دریافت وام دانشجویی وجود دارد. البته روند دریافت وام نیز می‌تواند سخت باشد زیرا وام تحصیلی برای دانشجویان بومی در نظر گرفته شده است.

کلام آخر

دریافت فاند تحصیلی کانادا سخت و رقابتی است. با این حال اگر رزومه تحصیلی و پژوهشی قوی داشته باشید، نمره آزمون زبان شما بالا باشد، بتوانید بهترین دانشگاه برای اخذ بورسیه در رشته و مقطع مورد نظر خود را پیدا کنید و در نهایت با یکی از اساتید معتبر در دانشگاه که همسوی پژوهش‌های شما فعالیت می‌کند مکاتبه کنید قطعا می‌توانید بورسیه تحصیلی بگیرید

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

فول فاند چیست؟
فول فاند در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ارائه شده و تمام هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجو را پوشش می‌دهد.
انواع فاندهای تحصیلی کانادا کدامند؟
بورسیه‌های اسکولارشیپ برای دانشجویان شایسته، فلوشیپ برای مشارکت در تحقیقات، دستیار تدریس و گرنت و برسری از رایج ترین فاندهای تحصیلی کانادا هستند.
برای دوره کالج نیز می‌توان فاند تحصیلی گرفت؟
بله اما بورسیه برای برای کالج هم از نظر تعداد و هم از نظر مبلغ محدود بوده و اخذ آن سخت است.
آیا قبل از شروع به تحصیل در کانادا باید بورسیه تحصیلی گرفت؟
خیر شما می‌توانید پس از ورود به کانادا و بعد از گذشت دو ترم از دوره تحصیلی برای دریافت فاند درخواست دهید.

سوالات شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.