بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
آگوست 11, 2021
7 دقیقه زمان مطالعه

آیا تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم ممکن است؟

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
آگوست 11, 2021
7 دقیقه زمان مطالعه

آیا تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم ممکن است؟

یکی از امن‌ترین و پرطرفدارترین کشورهای جهان برای ادامه تحصیل و زندگی، کشور کاناداست. دولت کانادا برای پذیرش مهاجرین بیشتر، در سال‌2020 و 2021 طرح‌های خوبی را معرفی کرد. به طوری که در چهار ماه ابتدایی سال 2020 برای 74 هزار مهاجر اقامت دائم کانادا صادر شد. سطح بالای سیستم آموزشی این کشور باعث شده تا همه ساله عده زیادی از دانشجویان، کانادا را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کنند. خوشبختانه امکان ادامه تحصیل در هر مقطعی در این کشور امکان‌پذیر است. اما شاید این سوال برایتان پیش بیاید که آیا امکان تحصیل در کانادا با معدل پایین دیپلم وجود دارد؟ شرایط تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم چگونه است؟
اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید یا قصد مهاجرت و اخذ ویزای تحصیلی کشور کانادا را دارید، بهتر است تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

بیشتر بخوانید:

آیا تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم ممکن است؟

تحصیل با مدرک دیپلم همانند سایر دوره‌ها برای فرد متقاضی امکا‌ن‌پذیر است، اما شرایط و قوانین متفاوتی برای متقاضیان وجود دارد. معمولا معدل دیپلم قابل قبول برای پذیرش در دانشگاه‌ها و کالج‌های کشور کانادا حداقل 14 است. اما دانشگاه‌ها و کالج‌ها با توجه به رشته‌های تحصیلی که دارند اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند. معمولا دانشگاه‌هایی که سطح رتبه علمی پایین‌تری دارند، می‌توانند امکان تحصیل در کانادا با معدل پایین دیپلم را برای متقاضیان میسر کنند.

شرایط ادامه تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم چیست؟

دانشجویان بین‌المللی که توانستند در کشور خودشان (مبدا) مدرک دیپلم را کسب کنند، می‌توانند برای مقطع کارشناسی یا پذیرش در کالج‌های کانادا اقدام کنند. طول دوره مقطع کارشناسی در کشور کانادا حدود 4 سال است، اما تحصیل در کالج‌های این کشور طول دوره‌های مختلفی دارد. معمولا دوره‌های کالج‌های کانادا حدود یک تا سه سال طول می‌کشد. در نهایت گواهی که به دانش‌آموز می‌دهند با مدرک مقطع لیسانس برخی از دانشگاه‌ها در یک سطح قرار دارد. با این حال سطح علمی دانشگاه‌های کانادا در مقایسه با کالج‌های این کشور بسیار بالاتر است و طبق آمار، تعداد بیشتری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در این کشور مشغول به کار هستند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی با مدرک دیپلم در کانادا چیست؟

  • ترجمه ریزنمرات دوره دبیرستان
  • گزارش ارزشیابی CAR برای ارزیابی دانشجو و سطح علمی آن
  • نامه پذیرش از دانشگاه یا تحصیل در کالج های کانادا
  • ارائه اصل مدرک دیپلم به دانشگاه مورد نظر در کانادا
  • ارائه پاسپورت معتبر
  • ارائه گواهی تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا
  • ارائه‌ی گواهی عدم سوپیشینه و گواهی سلامت دانشجو
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر، برای دانشجویانی که مدرک تافل دارند حداقل نمره 86 بوده و برای دانشجویانی که مدرک آیلتس دارند حداقل نمره 6.5 است. برخی از ایالت‌های کشور کانادا مردم به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند، برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این ایالات باید مدرک معتبر زبان فرانسوی داشته باشید.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی کانادا با مدرک دیپلم چیست؟

معمولا حدود 11 هفته زمان لازم است تا ویزای تحصیلی کانادا برای فرد متقاضی صادر شود. افرادی که به دنبال اخذ پذیرش برای تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم هستند باید تمام مراحل اخذ ویزا را پشت سر بگذارند. این مراحل عبارتنداز:

پذیرش از کالج یا دانشگاه

اولین مرحله برای اخذ ویزای تحصیلی پذیرش از دانشگاه یا کالج مورد نظر است. بهتر است قبل از شروع سال تحصیلی درخواست پذیرش خود را برای دانشگاه یا کالج در کشورکانادا ارسال کنید. سعی کنید از بین دانشگاه‌ها و کالج‌های معتبر کانادا آن‌هایی را انتخاب کنید که دارای DLI باشند. در صورت نداشتن DLI نداشته باشند به شما استادی پریمیت نخواهند داد. پس به هیچ عنوان دانشگاه‌ها و کالج‌های غیرمعتبر را انتخاب نکنید.

ارسال مدارک از سایت CIC

افرادی که قصد اخذ ویزای تحصیلی کانادا با مدرک دیپلم را دارند باید به سایت CIC مراجعه کنند. بعد از ورود به این وب سایت به تمام پرسش‌ها با دقت پاسخ دهید و اطلاعات کامل خود را وارد کنید. سپس با ساخت یک اکانت به نام خودتان، مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش را در این سایت آپلود کنید. بعد از آن یک کد دریافت می‌کنید که با آن می‌توانید تمام کارهای مربوط به اخذ پذیرش و ویزای خود را تا زمان صدور ویزا انجام دهید.
توجه داشته باشید که این کد تنها 60 روز اعتبار دارد. بعد از آن در صورتی که باز هم نیاز به کد داشته باشید، باید از طریق همین وب سایت اقدام کنید.

اخذ ویزا

اگر جواب مثبت از دانشگاه یا کالج مورد نظر خود دریافت کردید، به این معناست که دانشگاه یا کالج با پذیرش شما موافقت کرده است. پس از پرداخت هزینه‌های مربوط به اخذ ویزا و ادامه مراحل آن می‌توانید ویزای تحصیلی کشور کانادا را دریافت کنید.

هزینه ادامه تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم چقدر است؟

هزینه تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم به عوامل بسیار مختلفی بستگی دارد. ازجمله نوع دانشگاه یا کالج، نوع رشته، نوع دوره، ایالت و … می‌تواند روی هزینه‌ی ادامه تحصیل در کانادا تاثیر بسیاری بگذارد.

طبق اطلاعات منتشر شده از سازمان آمار کشور کانادا در سال 2022، هزینه ادامه تحصیل در کشور کانادا به طور میانگین به شرح زیر است:

  • هزینه تحصیل دانش‌آموزان در کالج‌های کشور کانادا به طور میانگین سالانه 12 هزار دلار برآورد شده است.
  • هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های کشور کانادا به طور میانگین سالانه 13 تا 19 هزار دلار است.
  • هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های کشور کانادا به طور میانگین سالانه 6 تا 10 هزار دلار است.
  • هزینه تحصیل در مقطع دکترا دانشگاه‌های کشور کانادا به طور میانگین سالانه 21 تا 29 هزار دلار است.
  • هزینه خرید ملزومات و لوازم‌التحریر هم سالانه 850 تا 11 هزار دلار است.

البته هزینه تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم فقط شهریه دانشگاه نیست. هزینه خوابگاه دانشجویی به ازای هر نفر حدود 280 تا 650 دلار در ماه است. اگر دانشجو بخواهد بک خانه مستقل داشته باشد یا بخواهد خانه اشتراکی اجاره کند، این هزینه به مراتب بسیار بیشتر از این مقدار خواهد شد. علاوه بر این موضوع هزینه‌‌ی غذا، سینما، هزینه تاکسی یا اتوبوس، هزینه باشگاه و….. ازجمله هزینه‌هایی هستند که شامل هزینه‌ی‌ زندگی دانشجو در کشور کانادا است.

اخذ بورسیه کانادا با مدرک دیپلم ممکن است؟

در حال حاضر بورسیه مقطع کارشناسی در مقایسه با مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بسیار کمتر است. به همین دلیل رقابت بسیار زیادی بین دانشجویان در مقطع کارشناسی وجود دارد. داشتن اختراع، مدال‌ها و افتخارات علمی می‌تواند روی دریافت بورسیه تحصیلی دانشجو تاثیر بسیاری داشته باشد. از طرفی داشتن مهارت‌های ورزشی، هنری و .. می‌تواند نشان‌دهنده فعالیت بالای دانشجو باشد که همین امر هم در اخذ بورسیه تحصیلی تاثیر بسیاری دارد.

تحصیل در کانادا با معدل پایین دیپلم ممکن است؟

یکی از مهم‌ترین عواملی که در ارزیابی عملکرد علمی دانشگاه‌ها و کالج‌های کشور کانادا مورد بررسی قرار می‌گیرد، داشتن معدل بالاست. البته تحصیل در کانادا با معدل پایین دیپلم غیرممکن نیست، این موضوع نمی‌تواند دلیلی برای رد درخواست پذیرش شما از جانب موسسه یا دانشگاه مورد نظر باشد.

اما شاید این سوال برای دانشجویان مطرح شود که دانشگاه‌ها و کالج‌های کشور کانادا چه معدلی را به عنوان معدل پایین در نظر می‌گیرند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که این شاخص در دانشگاه‌ها بسیار متفاوت است. اما به طور کلی اگر در ارزیابی، عملکرد دانشجو کمتر از 70 درصد باشد معدل پایین در نظر گرفته می‌شود.
البته بسیاری از کالج‌ها و دانشگاه‌های کشور کانادا شرایط مشروط برای دانشجو می‌گذارند. طبق این شرایط معدل دانشجو نباید در طول تحصیل کمتر از میزان مشخص شده باشد. دانشجو تا زمانی که به این قانون پایبند باشد می‌تواند به تحصیلات خود ادامه دهد. اما به طور کلی میزان پذیرش متقاضیانی که معدل پایین دیپلم دارند، در کالج بسیار بیشتر از دانشگاه‌های این کشور است.

کلام آخر

زیرساخت‌های قوی سیستم آموزشی کشور کانادا باعث شده تا دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی این کشور به عنوان یکی از بهترین‌ها در جهان معرفی شوند. همانطور که در این مقاله عنوان کردیم تحصیل در کانادا با معدل پایین دیپلم هم امکان‌پذیر است. فرد متقاضی هم می‌تواند دانشگاه و هم می‌تواند در کالج‌های این کشور تحصیلات خود را ادامه دهد.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

آیا با تحصیل در کانادا می‌توان اقامت دائم دریافت کرد؟
تحصیل در این کشور می‌تواند مسیر اخذ اقامت دائم را برای فرد هموار کند. درصورتی که بعد از اتمام تحصیلات در این کشور مشغول به کار شوید می‌توانید اقامت دائم کانادا را دریافت کنید.
دانشجویان برای تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم می‌توانند در چه رشته‌هایی ادامه تحصیل دهند؟
با توجه به معدل دیپلم، دانشجویان می‌توانند در تمامی رشته‌ها ادامه تحصیل دهند.
آیا مدرک دیپلم کشورهای دیگر برای دانشگاه‌های کانادا معتبر است؟
بله، البته قبل از ورود به دانشگاه یا کالج از فرد متقاضی آزمون ارزیابی می‌گیرند.
پرداخت هزینه‌های مربوط به اخذ پذیرش و ارسال مدارک در کشور کانادا چگونه انجام می‌شود؟
پرداخت هزینه‌ها از طریق سایت CIC است.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.