بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
آگوست 12, 2021
9 دقیقه زمان مطالعه

هزینه اپلای تحصیلی کانادا چقدر است؟

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
آگوست 12, 2021
9 دقیقه زمان مطالعه

هزینه اپلای تحصیلی کانادا چقدر است؟

مهاجرت به یک کشور خارجی می‌تواند هزینه‌های بسیار زیادی را برای فرد به همراه داشته باشد. کشور کانادا یکی از بهترین و برترین کشورهای مقصد برای افرادی است که قصد مهاجرت تحصیلی یا کاری دارند. دانشگاه‌های این کشور هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی را پذیرش می‌کند، تنها دلیل آن هم می‌تواند رنکینگ بالای دانشگاه‌های کانادا در سطح جهانی و کیفیت بالای سیستم آموزشی آن باشد.
در این مقاله قصد داریم تا شما را با هزینه اپلای تحصیلی کانادا آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینید که هر بخش از پروسه اپلای تحصیلی در این کشور شامل چه هزینه‌هایی می‌شود.

مراحل اپلای و اخذ ویزای تحصیلی کانادا

پذیرش در کشور کانادا همانند سایر کشورهای جهان دارای شرایط و قوانین خاصی است. در صورت داشتن این شرایط می‌توانید نسبت به اخذ ویزای تحصیلی در این کشور اقدام کنید. این شرایط عبارتنداز:

انجام مقدمات قبل از پذیرش

در این مرحله باید تمام مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی از دانشگاه مورد نظر را ترجمه و آماده‌ی ارسال داشته باشد.

دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های معتبر

دانشگاه‌ها یا کالج‌های مورد نظر را انتخاب کنید و نامه پذیرش خود را برای آن‌ها ارسال کنید. قبل از ارسال نامه پذیرش به وب سایت دانشگاه‌ مراجعه کرده و تمام مدارک و شرایط لازم برای پذیرش در دانشگاه را مطالعه کنید، به این ترتیب می‌توانید یک گزینه مناسب که با شرایط شما سازگاری داشته باشد را انتخاب کنید.

دریافت ویزای سفر به کشور کانادا

بعد از اینکه پذیرش خود را از طرف دانشگاه دریافت کردید، باید نسبت به دریافت ویزای تحصیلی خود اقدام کنید. ازجمله مدارکی که برای دریافت ویزا نیاز دارید می‌توان به پاسپورت، نامه پذیرش، مدرک زبان، عکس پاسپورتی، ترجمه مدارک، انگیزه نامه، نامه تمکن مالی اشاره کرد.

معمولا برای هر مقطع تحصیلی شرایط اپلای تحصیلی کانادا متفاوت است. داشتن مدرک زبان انگلیسی و ارائه مدرک معتبر دوره تحصیلی قبل، از نکات مشترک در مقاطع تحصیلی مختلف است. در ادامه با شرایط اپلای مقاطع تحصیلی مختلف آشنا خواهید شد:

دوره لیسانس

  • مدرک دیپلم با حداقل نمره 14
  • اثبات تمکن مالی
  • داشتن مدرک تحصیلی زبان بالاتر از 6
  • ترجمه مدارک ازجمله رزومه تحصیلی و سوابق کاری خود

دوره فوق لیسانس

  • حداقل معدل لیسانس بالای 14
  • داشتن مدرک زبان با حداقل نمره 6.5
  • ریز نمرات ترجمه شده
  • معرفی نامه از سه استاد مطرح دانشگاه

دوره دکتری

  • داشتن سه معرفی نامه از استادان دانشگاه‌های معتبر
  • داشتن مدرک زبان با حداقل نمره 6.5
  • ترجمه مدارک دانشگاهی
  • داشتن مدرک لیسانس یا فوق لیسانس با معدلی بالاتر از 16
  • داشتن یک انگیزه نامه قوی و پرمحتوا

دوره پست دکتری

  • داشتن مدارک تحصیلی دوره‌های قبلی
  • داشتن یک رزومه و انگیزه نامه قوی و معتبر
  • تسلط کامل به زبان انگلیسی

هزینه های  اپلای کانادا در مراحل مختلف چقدر است؟

اپلای دانشگاه‌های خارج از کشور معمولا یک پروسه زمان‌بر بوده، این پروسه در هر مرحله هزینه‌ی جداگانه‌ای دارد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با هزینه اپلای تحصیلی کانادا در هر مرحله آشنا شوید. 

هزینه اپلای کانادا برای دریافت مدرک زبان

هزینه آزمون‌های تافل و آیلتس با توجه به نرخ ارز در کشور متغیر است، کانادا کشوری انگلیسی زبان است و برای اقامت دائم و تحصیلی آن باید تسلط کامل به زبان انگلیسی داشته باشید. این موضوع زمانی برای دولت کانادا اثبات می‌شود که فرد مدرک آیلتس با حداقل نمره 6 داشته باشد.
در سال 1400 هزینه آزمون تافل حدود 240 دلار(6 میلیون تومان)، هزینه آزمون آیلتس 250 دلار(6 میلیون و 151 تومان) در نظر گرفته شده است. این دو مدرک زبان در بیش از 140 کشور جهان اعتبار دارند و برای گرفتن اقامت بسیاری از کشورها یک شرط مهم در اخذ ویزا به شمار می‌رود.

هزینه آزاد سازی مدرک دانشگاهی

برای آزادسازی مدارک دانشگاهی یا باید دوره تعهد دانشگاه را بگذرانید یا باید هزینه آزادسازی مدارکتان را پرداخت کنید.
در رابطه با پرداخت هزینه آزادسازی مدارک باید بگوییم که عواملی می‌توانند روی این هزینه تاثیرگذار باشند. ازجمله این عوامل عبارتند از:

  • میزان سابقه کار
  • سال شروع و پایان مقطع تحصیلی
  • نوع مقطع تحصیلی
  • رشته و گروه تحصیلی

برای خرید مدارکتان باید به وزارت مربوطه بروید، سپس هزینه‌ی آزادسازی مدارکتان را پرداخت کنید. این هزینه می‌تواند از 10 میلیون تومان تا حدود 100 میلیون تومان متغیر باشد.
یکی دیگر از راه‌های آزادسازی مدارک، گذراندن دوره تعهد است. در این روش با توجه به مقطع تحصیلی و نوع رشته شما باید برای مدتی در خدمت کشور باشید. این مدت ممکن است به تعداد سال‌های مقطع تحصیلی یا دوبرابر آن باشد.

آزاد سازی مدرک دانشگاه بدون هزینه

با توجه به اینکه در سال 1401 هزینه آزادسازی مدرک دانشگاه افزایش زیادی داشت روش آزادسازی مدرک بدون هزینه  می‌تواند مفید باشد.

برای عدم پرداخت هزینه باید 

  • یک سال از فارغ التحصیلی شما در گواهی موقت مندرج گذشته باشد.
  • سپری شدن یک سال از دریافت کارت پایان خدمت برای آقایان
  • سپری شدن 6 ماه از تاریخ ثبت نام در کاریابی
  • عدم پیدا کردن کار توسط کاریابی با توجه به رشته و تخصص بعد از 6 ماه

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در کاریابی

  • کپی مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی
  • کپی کارت پایان خدمت برای آقایان
  • کپی گواهی موقت تحصیلی
  • نداشتن بیمه تامین اجتماعی 

اعلام لغو تعهد برای آزادسازی مدرک

  • ارائه درخواست به کاریابی
  • اعلام نتیجه کاریابی مبنی بر عدم پیدا شدن کار به اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی
  • بررسی درخواست و مدارک توسط اداره تعاون و کار
  • لغو تعهد

هزینه اپلای برای دریافت ریز نمرات

هزینه دریافت ریزنمرات یکی از مهم‌ترین بخش‌های هزینه اپلای تحصیلی کانادا است. برای تحصیل در هر دانشگاهی از کشور کانادا، باید این مدارک را ارائه دهید. بیشتر دانشگاه‌های کشور کانادا خواهان دریافت ریزنمرات رسمی هستند، دریافت ریزنمرات رسمی هم با هزینه بسیار بالایی همراه است. اگر دانشجو بتواند دانشگاه مقصد را متقاعد کند می‌تواند ریزنمرات غیررسمی را برای آن‌ها ارسال کند.
هزینه دریافت ریز نمرات رسمی در سال 1400 حدود 8 تا 10 میلیون تومان است. البته این مبلغ برای مقطع کارشناسی بوده و برای مقاطع تحصیلی بالاتر بیشتر خواهد شد.

هزینه وثیقه سربازی

متاسفانه بدون داشتن کارت پایان خدمت نمی‌توانید از کشور خارج شوید. اگر سربازی نرفته‌اید تنها کافیست مقداری پول را به عنوان وثیقه قرار دهید. مقدار این پول را سازمان نظام وظیفه کشور تعیین می‌کند و در صورت عدم بازگشت فرد در موعد مقرر این مبلغ به نفع دولت و سازمان نظان وظیفه کشور ضبط خواهد شد. هزینه وثیقه سربازی در هر سال متفاوت خواهد بود. این مبلغ حدود 42 تا 48 میلیون تومان است که در هر سال با توجه به عوامل مختلف افزایش پیدا می‌کند.

هزینه اپلیکیشن فی

این هزینه باید به دانشگاه مربوطه پرداخت شود تا درخواست پذیرش و مدارک تحصیلی شما را مورد بررسی قرار دهند. این هزینه در صورت رد درخواست پذیرش شما عودت داده نخواهد شد. هزینه اپلیکیشن فی با توجه به دانشگاه مورد نظر و استان آن متغیر است. می‌توان گفت یکی از بالاترین هزینه‌های مربوط به هزینه اپلای تحصیلی کانادا، هزینه اپلیکیشن فی است.
معمولا این هزینه برای تمام استان‌های کانادا حدود 100 تا 200 دلار است. پس اگر برای پنج دانشگاه درخواست پذیرش ارسال می‌کنید باید هزینه هر پنج درخواست خود را پرداخت کنید تا آن را مورد بررسی قرار دهند.

هزینه ترجمه رسمی مدارک

یکی دیگر از موارد مربوط به هزینه اپلای تحصیلی کانادا، هزینه ترجمه مدارک است. باید تمام مدارک مورد نیاز دانشگاه و مدارکی را که برای گرفتن اقامت تحصیلی نیاز دارید به زبان کشور مقصد ترجمه شود. در ترجمه مدارک، مدارک مورد نظر توسط یک فرد متخصص در این زمینه به زبان مورد نظر برگردانده می‌شوند. بعد از ترجمه لازم است تا مهر وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری روی مدارکتان باشد تا از جانب دانشگاه‌های خارج کشور مورد پذیرش قرار بگیرند.
در ادامه با توجه به نرخ ترجمه در سال 1400، هزینه ترجمه مدارک را ذکر خواهیم کرد:

نوع مدرک
هزینه ترجمه مدارک(تومان)

کارت شناسایی

30 هزار تومان

کارت معافیت

30 هزار تومان

ریز نمرات دبیرستان

18 هزار تومان +800 تومان هر درس

ریزنمرات دانشگاه

20 هزار تومان +800 تومان هر درس

کارت ملی

30 هزار تومان

شناسنامه

35 هزار تومان

توصیه نامه

36 هزار تومان+ هر سطر 1500 تومان

دفترچه بیمه

42 هزار تومان

کارت پایان خدمت

40 هزار تومان

سند ازدواج

98 هزار تومان+هر سطر مهریه 1500 تومان

سند طلاق

113 هزار تومان

هزینه لازم برای پرداخت شهریه دانشگاه

شهریه دانشگاه توسط دانشجویان بین‌المللی باید به صورت سالانه پرداخت شود. معمولا این میزان شهریه در هر مقطعی با توجه به رشته تحصیلی متفاوت خواهد بود. این میزان شهریه برای همه مقاطع بین 16هزار تا 50هزار دلار کانادا است.

هزینه لازم برای اثبات تمکن مالی

برای اثبات تمکن مالی تنها کافیست نامه‌ی انگلیسی زبانی را که نشان می‌دهد فرد توانایی پرداخت هزینه‌ها را دارد به سفارت نشان دهید. برای دریافت نامه تمکن مالی باید به بانک مورد نظر هزینه مربوطه را پرداخت کنید. معمولا میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا که در وب سایت سفارت کانادا درج شده به شرح زیر است:

  • برای یک نفر: 12960 دلار کانادا
  • برای دو نفر: 16135 دلار کانادا
  • برای سه نفر: 19836 دلار کانادا
  • برای چهار نفر: 24083 دلار کانادا

هزینه انگشت نگاری و استادی پرمیت

هزینه انگشت نگاری برای دریافت ویزای کانادا، در دفاتر تحت نظر سفارت کانادا به ازای هر نفر حدود 85 دلار است. از طرفی فرد دانشجو باید مبلغ جداگانه‌ای را بابت بررسی استادی پریمیت خود بپردازد. هزینه ارزیابی ویزای دانشجویی یا همان استادی پریمیت به ازای هر دانشجو حدود 185 دلار است.

هزینه صدور ویزا تحصیلی

یکی از سخت‌ترین و پرهزینه‌ترین بخش‌های مربوط به هزینه اپلای تحصیلی کانادا، هزینه صدور ویزا است. برخی از کشورها در ایران سفارت دارند و به راحتی می‌توانید کارهای مربوط به اخذ ویزا و اقامت خود را در آن‌جا انجام دهید. اما متاسفانه کشور کانادا ازجمله کشورهایی است که در خاک ایران سفارتی ندارد، به همین دلیل افرادی که به دنبال ویزا هستند باید به یکی از کشورهای همسایه برای اخذ ویزا سفر کنند. در حال حاضر هزینه صدور ویزا تحصیلی برای دانشجویان حدود 150 دلار کانادا است. این هزینه ممکن است با توجه به تاثیر عوامل مختلف کمی افزایش داشته باشد.

هزینه سفر به کانادا

بعد از اینکه تمام مراحل را با موفقیت پشت‌سر گذاستید باید به فکر هزینه‌های سفر خود به کانادا باشید. عوامل مختلفی هستند که می‌توانند روی این هزینه تاثیر بگذارند، بلیط هواپیما، عوارض خروج از کشور و… ازجمله مواردی هستند که در زمان سفر به این کشور باید در نظر بگیرید.

سخن آخر

به طور کلی اپلای تحصیلی دانشگاه‌های کشورهایی چون انگلیس، ایتالیا، استرالیا و کانادا پروسه زمان‌بر و پرهزینه‌ای دارد. در حال حاضر هم با توجه به تغییر نرخ ارز در کشور این هزینه افزایش چشمگیری پیدا کرده است. حال در این مقاله با هزینه اپلای تحصیلی کانادا و مراحلی که دارد آشنا شدید، اکنون بسیار راحت‌تر می‌توانید نسبت به اپلای تحصیلی دانشگاه‌های کانادا اقدام کنید. 

پیشنهاد می‌کنیم مقاله هزینه زندگی دانشجویی از سایت کن اپلای را بخوانید.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

برای سفارت کانادا کدام کشور را باید انتخاب کنیم؟
معمولا بیشتر ایرانیان برای ویزای کانادا به سفارت این کشور در خاک ترکیه مراجعه می‌کنند.
آیا در صورت ارسال پذیرش به چند دانشگاه باید هزینه‌ بررسی مدارک را برای همه دانشگاه ها واریز کنیم؟
بله در صورت ارسال نامه پذیر به چند دانشگاه، باید هزینه بررسی مدارکتان را کامل پرداخت کنید.
داشتن مدرک زبان آیلتس برای ادامه تحصیل در این کشور لازم است؟
بله یکی از شروط مربوط به گرفتن ویزای تحصیلی و اپلای در یکی از دانشگاه‌های کشور کانادا، داشتن آیلتس با حداقل نمره 6 است.
کدام دانشگاه‌های کانادا برای پذیرش تحصیلی مناسب هستند ؟
دانشگاه‌های بریتیش کلمبیا، مک گیل و تورنتو از بهترین دانشگاه‌های کانادا هستند.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

دیدگاه تارا فرخ فال:

آیا ممکنه بعضی دانشگاها هزینه اپلیکیشن فی نداشته باشن؟

دیدگاه شایگان رئوفیان:

چطور باید هزینه اپلیکیشن فی رو پرداخت کنم؟

دیدگاه فاطمه امیری:

واقعا خیلی ممنونم مقاله کامل و مفیدی بود و به خیلی از سوالاتم درباره هزینه های اپلای کانادا پاسخ داده شد

دیدگاه حلاوت جلالوند:

اگر همزمان برای چندتا دانشگاه مدارک بفرستم و هزینه اپلیکیشن فی بپردازم بعدا ممکنه هزینه بتونم پس بگیرم؟

دیدگاه فربد جمشیدی:

هزینه اپلای کلا چقدره؟

دیدگاه غزال نائینی:

خیلی ممنون از اینکه هزینه های اپلای رو به تفکیک بررسی کردید.

دیدگاه رجبی:

با توجه به این مقاله هزینه اپلای کانادا بالاست

دیدگاه رها:

الان که دیگه هزینه آزاد سازی مدرک خیلی زیاد شده

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.