بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
ژانویه 8, 2022
6 دقیقه زمان مطالعه

درآمد مهندس کامپیوتر در کانادا چقدر است؟

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
ژانویه 8, 2022
6 دقیقه زمان مطالعه

درآمد مهندس کامپیوتر در کانادا چقدر است؟

بسیاری از افراد به دنبال آن هستند تا با اخذ اقامت تحصیلی به دیگر کشورهای جهان سفر کنند و تحصیلات خود را در دانشگاه‌های معتبر آن به اتمام برسانند. کشور کانادا هم یکی از بهترین کشورهایی است که مقصد بسیاری از دانشجویان بین‌المللی می‌باشد. دانشگاه‌های معتبر این کشور به همراه سیستم آموزشی که دارند، توانسته‌اند به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌ها معرفی شوند. در ادامه این مطلب قصد داریم تا در رابطه با رشته مهندسی کامپیوتر و درآمد مهندس کامپیوتر و تحصیل در کانادا در این رشته بیشتر صحبت کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.  

بیشتر بخوانید:

درباره رشته مهندسی کامپیوتر و گرایش های آن 

رشته مهندسی کامپیوتر یا Computer Engineering یکی از رشته‌های پرطرفدار در دانشگاه‌های کشور کاناداست. در این رشته مبحث الکترونیک با برق و علوم کامپیوتر ترکیب شده است. رشته مهندسی کامپیوتر علاوه نرم افزار با بخش سخت افزاری و مهندسی الکترونیک هم در ارتباط است. در واقع مهندس کامپیوتر سعی می‌کند تا در این رشته با استفاده از مباحث ریاضی نرم افزار، توسعه و ارزیابی سخت افزارهای کامپیوتر و… تجهیزات مورد نیاز این رشته را طراحی کند. اگر می‌خواهید به یک مهندس کامپیوتر موفق در کشور کانادا تبدیل شوید باید علاوه بر اینکه زبان‌های مختلف را برای برنامه‌نویسی یاد بگیرید، بتوانید دروس مهمی چون سیستم‌های دیجیتالی، معماری کامپیوتر، تصویربرداری دیجیتال، مخابرات رایانه‌ای و… را با موفقیت پشت سر بگذارید. 

با توجه به محتوای منتشر شده در وب‌سایت ca.talent رشته مهندسی کامپیوتر گرایشات مختلفی دارد و برای ادامه تحصیل در این رشته بهتر است ابتدا نسبت به گرایشات آن یک شناخت نسبی به دست آورید، سپس با توجه به علایق خود یکی از بهترین‌ها را انتخاب کنید. از میان این گرایشات مختلفی که وجود دارد، تنها چند مورد از آن‌ها در دانشگاه‌های کشور کانادا از رتبه بالایی برخوردار هستند. ازجمله این گرایشات عبارتنداز: 

  • واقعیت مجازی 
  • هوش مصنوعی
  • رباتیک 
  • گرافیک کامپیوتری 
  • امنیت سایبری 
  • بازاریابی دیجیتال 
  • مهندسی شبکه 
  • مهندسی نرم افزار 
  • مهندسی سخت افزار 

این گرایشات در دانشگاه‌های کشور کانادا متقاضی بسیار زیادی دارند. همین امر موجب شده تا بازار کار این رشته‌ها در کشور کانادا در مقایسه با دیگر رشته‌ها بهتر باشد. 

پیشنهاد می‌کنیم مقاله لیست دانشگاه های مهندسی کانادا  از سایت کن اپلای را نیز مطالعه کنید.

الزامات تحصیلی مهندسی کامپیوتر برای ورود به بازار کار

برای اینکه بتوانید در این رشته فعالیت کنید و مشغول به کار شوید، باید به چند نکته توجه داشته باشید. برای اشتغال در هر رشته و در هر جایگاهی لازم است که از جانب کشور کانادا مدارک معتبری اخذ کنید که نشان دهد شما مهارت لازم را برای کار در جایگاه مورد نظر را دارید یا خیر؟

  • برای استخدام در رشته مهندسی به مدرک کارشناسی مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، فیزیک مهندسی، علوم کامپیوتر و… نیاز دارید.
  • بعد از اتمام تحصیلات خود در این رشته باید برای مدت سه تا چهار سال تجربه کاری به دست آورید و کارآموز باشید. سپس با یک آزمون عملی و تئوری می‌توانید مشخص کنید که آیا آمادگی کار در بازار واقعی را دارید یا خیر؟ 
  • در برخی از سمت‌های شغلی، از دانشجویان معمولا مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا می‌خواهند. 
  • حتما برای کار کردن و تایید طرح‌های خود باید مجوزهای لازم از انجمن‌های استانی را کسب کنید. 

تفاوت مهندسی کامپیوتر با علوم کامپیوتر 

دوره‌های آموزشی و دروس مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر در دانشگاه‌های سراسر جهان شباهت بسیاری به یکدیگر دارند. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت‌های این دو رشته در تخصص آنهاست. مهندسی کامپیوتر با مشکلات موجود در سخت افزار، نرم افزار کامپیوتر و سیستم عامل در ارتباط است در حالیکه، علوم کامپیوتر با برنامه نویسی و سیستم عامل کامپیوتر سر و کار خواهد داشت.  

مهندسان کامپیوتر چه میکنند؟

هر رشته تحصیلی در لیست مشاغل کشور کانادا، کد مجزایی دارد. کد رشته مهندسی کامپیوتر هم 2147 است. در کشور کانادا مهندسان کامپیوتر با توجه به گرایشی که انتخاب کرده‌اند، شغل متفاوتی خواهند داشت. در واقع مهندسان کامپیوتر در صورتی که به شکل تیمی کار کنند، می‌توانند با مهندسان برق و متخصصان همکاری کنند و در بخش نصب قطعات، بازبینی، عملکرد آن‌ها و…. نظارت داشته باشند.
دانشجویانی که مدرک مهندسی کامپیوتر دارند می‌توانند از مهارت و دانش خود برای مطالعه بیشتر در زمینه سیستم‌های کامپیوتری استفاده کنند. از مدرک مهندسی کامپیوتر برای توسعه و پیشرفت دستگاه‌های بیوپزشکی استفاده می‌کنند. بسیاری از دانشجویان قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتری را دارند. این افراد با ادامه تحصیل و شرکت در فعالیت‌های تحقیقاتی می‌توانند در نهایت عضو نظام مهندسی کانادا شوند. سپس بعدها می‌توانند از این مدرک برای کسب عنوان مهندسی پزشکی استفاده کنند.  

حقوق مهندسان کامپیوتر در کانادا چقدر است؟

با توجه به محتوای موجود در وب‌سایت ca.indeed مهندسان کامپیوتر در کشور کانادا از حقوق مزایای بسیار خوبی برخوردار هستند. حقوق افراد شاغل در این حوزه به طور میانگین ساعتی 37 دلار کاناداست. از این رو می‌توان گفت که حقوق این دسته از افراد سالانه حدود 73 هزار دلار است. اما این میزان حقوق برای افراد با تجربه و حرفه‌ای است، افراد مبتدی و تازه‌کار سالانه حدود 37 هزار دلار درآمد دارند.
اگر افراد بتوانند در این حوزه خوب عمل کنند و حرفه خود را گسترش دهند، میزان درآمد مهندس کامپیوتر در کانادا به 120000 هزار دلار در سال خواهد رسید. 

البته علاوه بر تخصص فرد، نوع رشته و گرایش هم می‌تواند به روی میزان حقوق و درآمد تاثیر بگذارد. درآمد مهندس کامپیوتر در کانادا با نوع تخصص افراد رابطه مستقیمی دارد. 

میانگین حقوق مهندسان کامپیوتر در دنیا چقدر است؟

اگر شما هم یک دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر، برنامه نویس و… باشید شاید این سوال برایتان مطرح شده باشد که در کدام کشورها این رشته می‌تواند حقوق و مزایای بالایی داشته باشد؟ باید بگوییم که میزان حقوق دستمزد افراد در این رشته با توجه به تجربه کاری، نوع تخصص و.. متغیر خواهد بود. در حال حاضر کشورهای سوئیس، کانادا، استرالیا و آمریکا در رتبه‌های بالا قرار گرفته‌اند. در این کشورها میزان حقوق و دستمزد مهندسین کامپیوتر در سطح مطلوبی قرار دارد.
میزان حقوق مهندسان کامپیوتر در کشورهای جهان به شرح زیر است:

نام کشور

حقوق سالانه مهندسین کامپیوتر

استرالیا

73 هزار دلار

سوئیس

90 هزار دلار

نروژ

71 هزار دلار

برزیل

30 هزار دلار

چین

38 هزار دلار

ایتالیا

62 هزار دلار

ژاپن

99 هزار دلار

فنلاند

77 هزار دلار

امارات متحده

79 هزار دلار

اوکراین

21 هزار دلار

نیوزیلند

76 هزار دلار

کلام آخر

اگر شما هم جزو کسانی هستید که قصد دارید در رشته مهندسی کامپیوتر ادامه تحصیل دهید، اکنون با مطالعه این مقاله قطعا از میزان درآمد و بازار کار این رشته آگاه هستید. اگر می‌خواهید از یکی از دانشگاه‌های معتبر جهان فارغ‌التحصیل شوید، دانشگاه‌های کشور کانادا می‌توانند گزینه مناسبی باشند. دولت کانادا همواره سعی کرده است تا با زیرساخت‌های لازم، یک بستر مناسب برای فارغ‌التحصیلان این رشته مهیا کند. 

پیشنهاد می‌کنیم مقاله رشته های هنری پردرآمد در کانادا از سایت کن اپلای را نیز مطالعه کنید.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

در حال حاضر بهترین جایگاه برای مهندسی کامپیوتر کجاست؟
اکنون توسعه دهنده، مهندسی بلاکچین، مدیر پایگاه داده‌ها، تحلیلگر سیستم‌های کامپیوتری، تحلیلگر امنیت اطلاعات و… از بهترین جایگاه‌های شغلی برای این رشته می‌باشند.
آیا پیدا کردن شغل برای رشته مهندسی کامپیوتر در کشور کانادا کار دشواری است؟
بازار کار کشور کانادا یک بازار کار رقابتی است. این کشور سعی کرده تا بستر لازم برای کار در این حوزه را فراهم کند. اما مهندسین کامپیوتر برای کار در این رشته باید دارای مجوز کار باشند. اخذ مجوز کار در هر استان کانادا با توجه به قوانینی که دارند متفاوت است.
بهترین دانشگاه‌های مهندسی کامپیوتر در کشور کانادا، کدام دانشگاه‌ها هستند؟
دانشگاه‌های تورنتو، واترلو، بریتیش کلمبیا، مونترال، آلبرتا، مک گیل و… از بهترین دانشگاه‌های کشور کانادا هستند.
در میان دروس مهندسی کامپیوتر، کدام دروس سخت‌تر هستند؟
دروس حساب، ریاضی گسسته، تئوری اتوماتا، ساختار و الگوریتم‌های داده از سخت‌ترین دروس مهندسی کامپیوتر هستند.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.