بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
آگوست 2, 2022
10 دقیقه زمان مطالعه

عوامل موثر در موفقیت گرفتن پذیرش از دانشگاههای کانادا

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
آگوست 2, 2022
10 دقیقه زمان مطالعه

عوامل موثر در موفقیت گرفتن پذیرش از دانشگاههای کانادا

هر ساله دانشجویانی از سراسر دنیا متقاضی تحصیل در دانشگاه‌های کانادا هستند. رنکینگ جهانی خوب، کیفیت بالای آموزش عالی، مناسب‌بودن هزینه‌ها و سبک زندگی منظم و پویا در کانادا دلیل علاقمندی دانشجویان بین‌المللی متقاضی تحصیل در این کشور مهاجرپذیر است. بنابراین برای اینکه در رقابت با سایر دانشجویان شانس بیشتری برای ورود به دانشگاه‌های این کشور داشته باشید، باید نکاتی را مورد توجه قرار دهید. در این مقاله عوامل موثر در گرفتن پذیرش از دانشگاههای کانادا را برای شما توضیح می‌دهیم.

بیشتر بخوانید:

عوامل موثر در گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های کانادا چیست؟

اگر شما هم از افراد خوش‌آتیه‌ای هستید که قصد اپلای برای دانشگاه‌های کشور کانادا را دارید، باید خودتان را برای این فرصت درخشان آماده کنید. در مسیر اخذ ویزای تحصیلی و گرفتن پذیرش از کانادا عوامل موثر زیادی نقش دارند. سن، وقفۀ تحصیلی، رزومۀ قوی، مدراک و گواهی‌نامه‌های مورد نیاز و…

در این مقاله با اشاره به مهم‌ترین نکات این فرایند راه موفقیت و ساختن آینده‌ای مطمئن و پرثمر را برای شما هموارتر می‌کنیم.

تاثیر سن بر پذیرش در دانشگاه‌های کانادا

افراد در دوره‌های مختلفی از زندگی‌شان تصمیم به ادامۀ تحصیل می‌گیرند، یا گزینۀ مهاجرت از طریق تحصیل به کانادا را انتخاب می‌کنند. از نظر قانونی اگر بالای 18 سال سن داشته باشید، محدودیت سنی برای پذیرش در دانشگاه‌های این کشور ندارید. گرچه برای فرایند دریافت ویزای دانشجویی کانادا بهترین سن بین 18 تا 23 سالگی است.

بنابراین اگر سن شما بیش از این باشد، ممکن است کار کمی برایتان سخت‌تر شود. اما داشتن رزومه خوب یا انگیزه‌نامۀ قوی می‌تواند به شما کمک کند، تا همچنان برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا شانس خوبی داشته باشید. در ادامه بیشتر دربارۀ این نکات توضیح خواهیم داد.

رزومه کاری و تحصیلی و میزان اثرگذاری آن برای پذیرش از دانشگاه‌های کانادا

فارغ التحصیلان دبیرستان و دانشگاه‌هایی از سراسر دنیا می‌توانند برای تحصیل در کانادا اقدام کنند. متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌ها باید براساس رشتۀ مورد نظرشان رزومه‌ای قوی و حرفه‌ای ارائه دهند.

رزومه (Curriculum Vitae) یا CV برگه‌ای است که در یک نگاه و طی چند دقیقه‌ خلاصه‌ای از فعالیت‌های پیشین و توانایی‌های شما را نشان می‌دهد. معمولا شامل موارد زیر می‌شود:

  • مشخصات فردی و آدرس ایمیل
  • سوابق آکادمیک و آخرین مدرک تحصیلی
  • مدرک زبان مورد تایید دانشگاه‌های کانادا برای اثبات توانایی‌ها و مهارت‌های زبانی
  • تجربیات کاری و سوابق حرفه‌ای
  • پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهش‌های انجام‌شده، اختراع‌ها، کتاب‌ها یا مقالات منتشرشده
  • مهارت، تخصص و گواهینامۀ دوره‌هایی که گذرانده‌اید
  • جوایز یا افتخارات علمی، فرهنگی و ورزشی و…

علاوه بر این در برخی از رشته‌ها ممکن است نیاز به نمرۀ آزمون GRE یا GMAT هم باشد.

نکات نوشتن رزومه قوی

هنگام نگارش رزومه باید به نکات زیادی توجه کنید. استفاده از فونت خوانا و زیبا، اختصار و ساده‌نویسی، رعایت صداقت و نوشتن حرفه‌ای و بدون غلط املایی و گرامری برخی از مهم‌ترین نکات نوشتن رزومۀ تحصیلی خوب است.

در مجموع یک رزومۀ قوی از مهم‌ترین عوامل موثر در گرفتن پذیرش در دانشگاههای کانادا است. این سند باید نشان‌دهندۀ توانمندی‌های علمی و تجربیات گذشتۀ شما باشد. بنابراین لازم است فعالیت‌های خود را به شکلی منظم و متناسب با رشته‌ای که درخواست پذیرش آن را دارید در قالب رزومه آماده کنید.

نمرۀ زبان

بسیاری از دانشگاه‌های کانادا به زبان انگلیسی یا فرانسوی تدریس می‌شوند. درنتیجه انتظار می‌رود دانشجویان متقاضی برای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا، که مدرک تحصیلی غیر انگلیسی‌زبان دارند، مدرک زبان TOEFL یا IELTS ارائه کنند. البته شرایط هر دانشگاه برای مقطع تحصیلی خاص متفاوت است.

بنابراین داشتن مدرک زبان برای پذیرش در دانشگاه‌های کانادا، در کنار رزومۀ قوی، شانس شما را برای اخذ ویزا و پذیرش در دانشگاه‌ها بالاتر می‌برد.

در صورتی که مدرک زبان شما تا زمان اپلای آماده نباشد، شرایط تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان هم هست. در این حالت می‌توانید از شرایط پذیرش مشروط (کاندیشنال) استفاده کنید. در این شرایط ابتدا برای شرکت در دوره‌های زبان و گرفتن مدرک زبان مورد تایید دانشگاه مورد نظر وارد کشور کاناد می‌شوید. پس از آن برای ادامۀ تحصیل ملزم به ارائۀ این مدرک زبان با نمرۀ مورد نیاز دانشگاه خود هستید.

نقش معدل آخرین مقطع تحصیلی

یکی دیگر از عوامل موثر برای پذیرش دانشگاه‌های کانادا داشتن مدرک تحصیلی معتبر، سوابق تحصیلی و معدل بالا است. بسیاری از دانشگاه‌های این کشور برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی شرط داشتن حداقل نمرۀ 14 را به عنوان معدل آخرین مدرک تحصیلی دارند.

طبیعی است که داشتن معدل پایین روی شانس پذیرش شما اثرگذار است؛ اما روش‌هایی برای جبران معدل پایین هم هست. ارائۀ نمرۀ آزمون GRE یا GMAT، داشتن سوابق کاری و تاکید روی نقاط قوت رزومه از جمله این روش‌ها است.

عوامل موثر در گرفتن پذیرش از دانشگاههای کانادا

ریز نمرات برای پذیرش دانشگاهی

برخی از دانشگاه‌های کانادا ممکن است شرطی مبنی بر ارائه ریزنمرات و گواهی‌ مقاطع تحصیلی شما بگذارند. یا در شرایط پذیرش خود قید کنند که دانشگاه مقاطع قبلی شما باید ریزنمرات رسمی آن مقطع را مستقیما به دانشگاه موردنظر ارسال کنند. این ریز نمرات لازم است به زبان انگلیسی و همراه با ترجمۀ درست و رسمی ارائه شود.

تاثیر گپ تحصیلی بر اخذ پذیرش دانشگاه‌های کانادا

عوامل زیادی باعث فاصله افتادن بین دوره‌های تحصیلی افراد می‌شود. بنابراین سن و گپ تحصیلی یا وقفه تحصیلی به عنوان یکی از عوامل موثر در گرفتن پذیرش از دانشگاههای کانادا همیشه جز دغدغه‌های متقاضیان مهاجرت تحصیلی است.

به طور کلی هر چه فاصلۀ زمانی شما با گرفتن آخرین مدرک تحصیلی کمتر باشد شانس اخذ ویزا و پذیرش از دانشگاه‌های کانادا بالاتر است. با وجود این بسیاری از دانشگاه‌های کانادا دانشجویانی با 2 تا 5 سال گپ تحصیلی را برای دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌پذیرند. البته هر دانشگاه ممکن است شرایط و قوانین مختص خود داشته باشد. در مواردی این فاصله تا 7 سال هم مورد پذیرش قرار می‌گیرد. این مسئله تا حد زیادی بستگی به سیاست‌های دانشگاه، رشتۀ تحصیلی مورد نظر و دلایل گپ تحصیلی شما دارد.

در واقع این شما هستید که باید تلاش کنید تا دلیل قانع‌کننده‌ای برای این مسئله ارائه دهید. برخی از این دلایل که معمولا قابل قبول هستند چنین است:

  • تلاش برای بهبود نمره تحصیلی
  • شرایط خاص خانوادگی (که باید صادقانه و منسجم آن را شرح دهید)
  • مسائل شغلی (دلایلی که ثابت کند شما نیاز به کار یا کسب تجربه در حوزۀ فعالیت‌تان داشته‌اید)

داشتن مقالات تحقیقاتی و پژوهشی

اگر برای مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا درخواست پذیرش داشته باشید، ارائۀ مقالۀ علمی معتبر شانس موفقیت شما را بالاتر می‎‌برد. از آن‌جا که دانشجویان مقطع کارشناسی عموما درس‌های پایه‌ای و مبانی دروس رشتۀ خود را می‌خوانند انتظار مقالۀ پژوهشی در این دوره کمتر است. نقش مقاله در پذیرش برای رشته‌های مقطع دکتری در دانشگاه‌های کانادا پررنگ‌تر می‌شود.

مقاله‌های باکیفیت توجه استادها را به خود جلب می‌کند. توانایی‌های‌تان را در زمینۀ تحقیق و پژوهش نشان می‌دهد و شما را به‌عنوان متخصص و فردی صاحب‌نظر در رشته‌ تحصیلی‌تان معرفی می‌کند.

گرچه بسیاری از دانشگاه‌های کانادا شرط داشتن مقالۀ علمی برای متقاضیان دکترا را الزامی نمی‌دانند؛ اما ارائه آن یکی از عوامل موثر در گرفتن پذیرش دانشگاه‌های کانادا است.

عوامل موثر در گرفتن پذیرش از دانشگاههای کانادا

داشتن توصیه نامه از یک استاد

توصیه‌نامه یا ریکامندیشن لتر (Recommendation Letter) از مدارک مهم برای اپلای در دانشگاه‌های کانادا است. نوشتن توصیه‌نامۀ استاندارد و حرفه‌ای نقش مهمی در بالا بردن احتمال پذیرش شما دارد. به زبان ساده توصیه‌نامه یک نامۀ اداری و رسمی دارای سربرگ دانشگاه، از سوی استاد یا کارفرما است؛ که در آن به‌اختصار برخی از نقاط قوت و توانمندی‌های شما بیان می‌شود. برخی از مهم‌ترین دلایل موثر بودن توصیه‌نامه در شانس پذیرش از دانشگاه‌های کانادا به شرح زیر است:

  • تائید اخلاق، سطح دانش و مهارت‌های شما در حوزۀ فعالیت‌تان
  • تضمین و نشان‌دادن اعتبار شما نزد استاد، کارفرما یا مدیری که در کنارشان فعالیت داشته‌اید
  • انتقال بخشی از توانایی‌ها و مهارت‌های شما که در قالب مدارک معتبر قابل اثبات و ارائه نبوده است

نوشتن انگیزه‌نامه خوب راه گرفتن پذیرش تحصیلی از کانادا

ارائه انگیزه‌نامه تحصیلی یا SOP (Statement of Purpose) یکی از شرایط پذیرش دانشگاه‌های کانادا است. به‌ویژه برای مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا. برای این منظور لازم است نامه‌ای برای دانشگاه مورد نظر ارسال کنید. در این نامه به‌طور شفاف، دقیق و موثر دربارۀ شخصیت، دیدگاه‌ها، سوابق تحصیلی و تجربیات حرفه‌ای و اهداف‌تان برای درخواست پذیرش از دانشگاه بنویسید.

ممکن است شرکت در یک کنفرانس، دوره و کارگاه آموزشی، انجام یک پژوهش یا تجربیات کاری پیشین شما انگیزه‌ای برای تحصیل در رشتۀ درخواستی‌تان باشد. نوشتن این موارد در قالب متنی داستانی و صادقانه که نشان‌دهندۀ اشتیاق شما باشد می‌تواند روی نظر اعضای کمیتۀ پذیرش دانشگاه تاثیر بگذارد.

چنان‌چه قصد دریافت بورسیۀ تحصیلی داشته باشید نوشتن چنین انگیزه‌نامۀ قوی و موثری شانس شما را افزایش می‌دهد. یک انگیزه‌نامۀ خوب می‌تواند بسیاری از ضعف‌های رزومۀ شما را جبران و ارزش نقاط قوت شما را برجسته‌تر کند.

تمکن مالی برای تحصیل در کانادا

بسیاری از دانشگاه‌های این کشور بورسیه‌هایی برای تحصیل رایگان در کانادا دارند. چنان‌چه رزومۀ قوی دارید می‌توانید برای کسب بورسیه مستقیما با دانشگاه مکاتبه کنید و برای اخذ بورسیه تحصیلی درخواست بفرستید.

از سویی دیگر هزینه تحصیل در کانادا نسبت به سایر کشورهای انگلیسی‌زبان مانند امریکا، انگلستان و استرالیا کمتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است. بنابراین می‌توانید با پرداخت هزینه مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های کانادا شوید.

علاوه بر هزینه‌های تحصیل باید هزینه‌های زندگی در کانادا را هم در نظر بگیرید. هزینه‌های زندگی در کانادا وابسته به شهر محل سکونت، عادت‌ها و سبک زندگی شما و سایر عوامل می‌تواند متغیر باشد.

خوب است یادآوری کنیم که برای گرفتن ویزای دانشجویی کانادا گرفتن گواهی تمکن مالی هم الزامی است. به این معنا که باید ثابت کنید توانایی مالی برای هزینۀ زندگی در کانادا و تحصیل در این کشور را دارید. در حال حاضر علاوه بر شهریه دانشگاه و هزینه اقامت، حداقل 10 هزار دلار کانادا به ازای هر سال اقامت نیاز است.

عضویت در گروه‌های ورزشی، اجتماعی و … به عنوان یکی از عوامل موثر در گرفتن پذیرش از دانشگاههای کانادا

دانشگاه‌ها معمولا تعداد زیادی رزومه و درخواست برای تحصیل دریافت می‌کنند. نمایش دستاوردها، افتخارات و فعالیت‌های فوق برنامه از مواردی است که می‌تواند رزومۀ شما را نسبت به رقبایتان برجسته‌تر کند.

علاوه بر آن‌چه دربارۀ سوابق علمی و پژوهشی در رزومه گفته‌شد، عضویت در گروه‌های ورزشی، اجتماعی و فرهنگی و… می‌تواند روی نتیجۀ فرایند پذیرش از دانشگاه‌های کانادا اثرگذار باشد. بنابراین تا جای امکان در رزومه به علایق، سرگرمی‌ها، فعالیت‌های هنری، ورزشی و افتخاراتی که ممکن است روی نظر کمیتۀ پذیرش دانشگاه تاثیر بگذارد اشاره کنید.

این فعالیت‌ها در کنار دانش علمی و مهارت‌های فنی که اغلب با عنوان «مهارت‌های سخت» شناخته‌ می‌شوند، نشان از «مهارت‌های نرم» شما دارد. این ویژگی‌ها نشان می‌دهد که شما توانایی حل مسئله، کار تیمی و خلاقیت دارید. بنابراین از این بخش از باارزش رزومۀ خود برای اثبات توانایی‌های‌تان غافل نشوید.

عوامل موثر در موفقیت اخذ ویزای تحصیلی چیست؟

داشتن رزومۀ قوی، سوابق پژوهشی، مدرک تحصیلی معتبر با داشتن معدل و ریز نمرات سطح بالا و مدارک زبان مورد تایید دانشگاه‌های کشور کانادا می‌توانند از عوامل موثر بر افزایش شانس ویزای تحصیلی کانادا باشد.

مطابقت تحصیلی بین رشته تحصیلی مورد نظر و سوابق تحصیلی پیشین دانشجو هم فاکتور موثری بر شانس ویزای تحصیلی کانادا یا ریجکتی آن است.

کلام آخر

دانشگاه‌های برتر کانادا در میان برترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی جای دارد. بسیاری از فارغ‌التحصیلان ایرانی هم برای ادامۀ تحصیل در کانادا اقدام می‌کنند. در این مقاله تلاش کردیم برخی از شاخص‌ترین عوامل موثر در گرفتن پذیرش از دانشگاههای کانادا را بررسی کنیم.

امیدواریم با کمک این راهنما بتوانید در مدتی کوتاه رزومۀ خوب و مدارک مورد نیاز را تهیه کنید و یک گام به آیندۀ درخشان پیش روی خود نزدیک‌تر شوید.

 

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

آیا سن و گپ تحصیلی مانع پذیرش در دانشگاه‌های کانادا می‌شود؟
خیر. به‌طور معمول دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های کشور کانادا محدودیت سنی ندارد و در هر سنی شانس اخذ پذیرش دارید. علاوه بر این راه‌هایی برای جبران گپ تحصیلی هم هست؛ از جمله داشتن رزومه و انگیزه‌نامۀ قوی، نمره زبان بالا و سوابق کاری.
آیا بدون مقاله می‌توان برای مقطع دکترا اپلای کرد؟
بله. برخی از دانشگاه‌های کانادا شرط داشتن مقاله ندارند. اما مقاله‌های پژوهشی معتبر شانس پذیرش را افزایش می‌دهند. با وجود این برای بعضی از دانشگاه‌ها داشتن رزومۀ قوی، سوابق تحصیلی معتبر و درخشان و نمره زبان بالا برای فرایند اپلای کافی است.
معمولا در توصیه‌نامه‌ها به چه مواردی اشاره می‌شود؟
دانش علمی، مهارت‌ها، ویژگی‌های اخلاقی و همچنین توانمندی‌های دانشجو که با گواهی‌نامه و مدرک قابل اثبات نیست.
آیا عضویت در گروه‌های ورزشی، هنری، فرهنگی و... بر افزایش شانس گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های کانادا تاثیرگذار است؟
بله. این نوع فعالیت‌ها نشان‌دهندۀ مهارت‌های نرم شما از جمله مهارت حل مسئله و روحیۀ کار تیمی است. بنابراین اشاره به آن‌ها در رزومه موثر است.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

دیدگاه kasra moradi:

درود من متقاضی ویزای تحصیلی کانادا دانشگاه مموریال هستم لطفا اگر در فایل کاری شما هست اطلاع دهید . سپاس

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.