بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
نوامبر 21, 2022
10 دقیقه زمان مطالعه

تحصیل زیر 18 سال در کانادا : ثبت نام، بورسیه،هزینه

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
نوامبر 21, 2022
10 دقیقه زمان مطالعه

تحصیل زیر 18 سال در کانادا : ثبت نام، بورسیه،هزینه

کشور کانادا یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین کشورهایی است که بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان سراسر جهان، برای ادامه تحصیل آن را انتخاب می‌کنند. سطح آموزشی، زندگی و رفاهی در این کشور بالاست. اگر تصمیم به ادامه تحصیل در کشور کانادا دارید، باید بگوییم که بهترین زمان برای اخذ پذیرش دوره‌های پیش از دانشگاه هستند. با ادامه تحصیلات از مقطع ابتدایی، دبیرستان یا کالج در کشور کانادا می‌توانید علاوه بر آشنایی بیشتر با محیط و فرهنگ این کشور، به راحتی در معتبرترین دانشگاه‌های کانادا پذیرش شوید.

اما شاید این سوال برایتان پیش بیاید که شرایط تحصیل در کانادا زیر 18 سال چگونه است؟ شرایط تحصیل در کانادا زیر 18 سال چه مزایایی می‌تواند برای دانش‌آموز به همراه داشته باشد؟
اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

بیشتر بخوانید:

بررسی سیستم آموزشی کانادا

آموزش و پرورش در کشور کانادا زیر نظر دولت فدرال و استانی اداره می‌شود. به همین دلیل ساختار و قوانین مدارس در استان‌های مختلف کمی با یکدیگر متفاوت هستند. معمولا دانش آموزان باید روزهای دوشنبه تا جمعه، از ساعت 8 صبح تا 3 بعدازظهر را در مدرسه سپری کنند. ساعت حضور در مدرسه با توجه به دولتی یا خصوصی بودن آن متغیر خواهد بود.
در ادامه با سیستم آموزشی و مقاطع مختلف تحصیلی، در مدارس کشورهای کانادا بیشتر آشنا خواهید شد:

پیش دبستان

معمولا اولین مرحله آموزش کودکان در سیستم آموزشی کانادا، دوره پیش دبستانی است. اکنون پیش‌دبستانی‌های خصوصی، دولتی، مشارکتی، غیرانتفاعی و… در این کشور مشغول به فعالیت هستند. این دوره می‌تواند نقش بسیار مهمی در آینده تحصیلی دانش‌آموز داشته باشد. معمولا کودکان در سن پنج سالگی باید وارد مقطع پیش‌دبستانی شوند. در این مقطع نحوه ارتباط با اطرافیان، پیدا کردن دوست، یادگیری حروف الفبا، نقاشی، موسیقی، شمارش اعداد و … را می‌آموزند.
اکنون در بسیاری از استان‌های کشور کانادا، تحصیل در مقطع پیش‌دبستانی برای دانش‌آموزان اجباری است.

دبستان

دانش‌آموزان از سن 6 سالگی تا پایان 14 سالگی در مقطع ابتدایی(دبستان) قرار دارند. در این مقطع دانش‌آموزان دروسی چون ریاضی، تاریخ، علوم، جغرافیا، موسیقی و.. را می‌آموزند. برای ورود به دوره‌ی بعدی، باید دانش‌آموز دروس دوره‌ی قبل خود را با موفقیت پشت سر گذاشته باشد. مقطع دبستان در هر یک از استان‌های کشور کانادا با توجه به نوع ساختار آن‌ها متفاوت است. در برخی از استان‌ها دوره‌ی تحصیلی دبستان حدود 6 سال و در برخی از استان‌ها حدود 8 سال طول می‌کشد.

دبیرستان

در بیشتر استان‌های کشور کانادا غیر از کبک، دوره تحصیلی دبیرستان از پایه نهم آغاز می‌شود و تا پایه دوازدهم ادامه دارد. اما در کبک مقطع تحصیلی دبیرستان از پایه هفتم آغاز می‌شود و تا پایه یازدهم هم ادامه پیدا می‌کند. به همین دلیل است که بسیاری از دانش‌آموزان در کانادا مقطع تحصیلی دبیرستان را در 17 یا 18 سالگی به پایان می‌رسانند. دبیرستان‌های کانادا همانند سایر مقاطع تحصیلی به دو دسته خصوصی و دولتی تقسیم شده‌اند. تنها تفاوت آن‌ها در میزان شهریه دریافتی و خدمات و امکاناتی است که به دانش‌آموزان ارائه می‌کنند. بعد از اتمام این دوره دانش‌آموز مدرک دیپلم خود را دریافت می‌کند و به این ترتیب می‌تواند به تحصیل در کالج های کانادا یا داشنگاه‌ها بپردازد.

بررسی شرایط تحصیل در کانادا برای افراد زیر 18 سال

به طور کلی سیستم آموزشی کشور کانادا دارای دو بخش خصوصی و دولتی است. دانش‌آموزان در این سیستم باید در مقاطع ابتدایی، دبیرستان، کالج و دانشگاه ادامه تحصیل بدهند. تمامی دروس در ایالت‌های کشور کانادا به زبان انگلیسی یا فرانسوی تدریس می‌شوند. انتخاب مدرسه و استان به عهده دانش‌آموز و والدین آن است.
شرایط تحصیل در کانادا زیر 18 سال تقریبا همانند سایر کشورهای جهان است. اگر به دنبال اخذ پذیرش برای فرزند خود هستید، در سن 10 سالگی برای ادامه تحصیل فرزندتان در کشور کانادا اقدام کنید. در این سن دولت کانادا به راحتی ویزای تحصیلی می‌دهد.
شرایط تحصیل در کانادا برای افراد زیر 18 سال بسیار متفاوت است. افراد زیر 18 سال باید با یکی از والدین خود برای ادامه تحصیل به کشور کانادا سفر کنند یا می‌توانند یک قیم که سن آن بالای 18 سال است را به عنوان سرپرست خود در کشور کانادا معرفی کنند. به طور کلی دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل در مدارس کانادا با سه گزینه روبه‌رو هستند:

  • در کشور کانادا دارای یک سرپرست باشند.
  • در homestay سکونت کنند.
  • در مدارس شبانه‌روزی ادامه تحصیل دهند.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی افراد زیر 18 سال

  • پاسپورت و شناسنامه به همراه دو قطعه عکس
  • اختیارنامه‌ای به زبان انگلیسی یا فرانسوی که به امضای قانونی والدین یا سرپرست قانونی دانش‌آموز رسیده باشد.
  • آدرس، شماره تلفن و مشخصات کامل والدین و سرپرست قانونی
  • اسناد قانونی امضا شده والدین دانش‌آموز در کشور مبدا
  • اسناد قانونی امضا شده از طرف فرد سرپرست در کشور کانادا
  • مدارک تحصیلی ترجمه شده دو سال گذشته

مراحل اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا برای افراد زیر 18 سال

  • درخواست پذیرش از مدرسه مورد نظر
  • ارائه‌ی مدارک در رابطه با تمکن مالی دانش‌آموز
  • داشتن معدل بالای 16 در سه سال تحصیلی اخیر
  • ارائه مدارک مورد نیاز بدون هیچ کم و کاستی
  • واریز شهریه و ثبت نام دانش‌آموز در مدرسه مورد نظر
  • تکمیل کردن فرم قیم(سرپرست)قانونی
  • آماده‌سازی مدارک جهت دریافت ویزا
  • پرداخت هزینه‌های مربوط به ویزا به صورت آنلاین
  • انگشت نگاری بیومتریک
  • اخذ ویزا برای والدین دانش‌آموز

هزینه تحصیل در دبستان و دبیرستان‌های کانادا

هزینه تحصیل در دبستان‌های کانادا با توجه به دولتی یا خصوصی بودن آن‌ها و امکاناتی که ارائه می‌دهند متفاوت است. به طور میانگین هزینه تحصیل دانش‌آموزان در پایه ابتدایی(دبستان) سالانه 8 هزار تا 16 هزار دلار کانادا است.
از طرفی دبیرستان‌های این کشور هم با توجه به امکانات و خدمات ارائه شده شهریه‌های متفاوتی دارند. معمولا هزینه تحصیل دبیرستان‌های دولتی به طور میانگین سالانه 14 تا 18 هزار دلار است. هزینه تحصیل در دبیرستان‌های خصوصی هم به طور میانگین سالانه 28 تا 50 هزار دلار است.

تحصیل زیر 18 سال در مدارس خصوصی کانادا

برای تحصیل در مدارس خصوصی باید شهریه پرداخت کرد و گاهی این شهریه با توجه به مدرسه می‌تواند مبلغ قابل توجهی باشد. مدارس خصوصی در کانادا اصولا دانش‌آموزان کمتری دارند و حتی کوچکتر هستند ولی برنامه‌های گوناگون تفریحی و تحصیلی که برای دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شود باعث ارتقا سطح علمی و رفتاری دانش‌آموزان خواهد شد. مدارس شبانه‌روزی و بسیاری از مدارس مذهبی در دسته مدارس خصوصی قرار می‌گیرند.

تحصیل زیر 18 سال در مدارس دولتی کانادا

انتخاب بیشتر دانش‌آموزان بین‌المللی مدارس دولتی کاناداست زیرا تحصیل در مدارس دولتی کانادا رایگان است یا شهریه پرداختی هزینه معقول و کمی خواهد بود. افراد زیر 18 سال که پدر و مادر آنها با ویزای کار یا تحصیل وارد کانادا شده‌اند اجازه تحصیل رایگان در کانادا را دارند.

مزایای تحصیل در کانادا برای افراد زیر 18 سال در کانادا

کشور کانادا یکی از کشورهای محبوب در میان دانش‌آموزان و دانشجویان بین‌المللی است. مزایای تحصیل در این کشور باعث شده تا بسیاری از افراد شیفته ادامه تحصیل در کانادا باشند. ازجمله مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تحصیل باکیفیت بالا

سیستم آموزشی کشور کانادا از سطح علمی بسیار بالایی برخوردار است. به طوری که دانش‌آموزان دبیرستانی این کشور، بار علمی و اطلاعات بیشتری در مقایسه با دانش‌آموزان کشورهای دیگر جهان دارند. سطح بالای سیستم آموزشی در تمامی مقاطع تحصیلی کشور کانادا باعث شده تا بسیاری از افراد از سراسر جهان، این کشور را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کنند.

امکان همراهی والدین

شرایط تحصیل در کانادا زیر 18 سال این امکان را فراهم کرده است تا والدین هم بتوانند در طول دوران تحصیل در کنار دانش‌آموز باشند.

زندگی در یک محیط دو زبانه

مردم کشور کانادا در بیشتر شهرهای آن به دو زبان انگلیسی و فرانسوی صحبت می‌کنند. زندگی در این محیط می‌تواند به دانش‌آموز در یادگیری زبان جدید کمک بسیاری کند. معمولا قرار گرفتن در این محیط می‌تواند تاثیرگذارتر از دوره‌های آموزشی زبان انگلیسی و فرانسوی باشد.

کیفیت بالای زندگی در کانادا

کشور کانادا ازجمله کشورهایی است که ثبات اقتصادی بسیار خوبی دارد، از طرفی تورم در این کشور بسیار پایین است. همانطور که سطح علمی و سیستم آموزشی این کشور بالاست، کیفیت زندگی افراد هم بسیار بالا بوده و از رفاه بالایی برخوردار هستند.

بورسیه تحصیل در کانادا برای افراد زیر 18 سال

متاسفانه شرایط اخذ بورسیه تحصیلی برای دانش آموزان زیر 18 سال در کانادا وجود ندارد و تمامی هزینه ها را والدین باید بپردازند. اگر دانش آموز در دوران تحصیل خود تلاش کند و جزو دانش آموزان ممتاز باشد امکان گرفتن تخفیف در شهریه وجود دارد و شانس اخذ بورسیه در دوران کارشناسی نیز بسیار بیشتر خواهد شد.

شرایط اخذ اقامت پس از پایان تحصیل در کانادا برای افراد زیر 18 سال

برای تحصیل افراد زیر 18 سال در کانادا نیاز به اخذ ویزای تحصیلی وجود دارد. پس از پایان تحصیلات  دانش آموز باید خود را برای ورود به دانشگاه آماده کند. در نهایت پس از اتمام تحصیلات آکادمیک متقاضی با اخذ ویزای کار یا از طریق سیستم اکسپرس اینتری کانادا می‌تواند اقامت دائم کانادا را اخذ کند.

نکات مهم درباره شرایط تحصیل در کانادا زیر 18 سال که باید بدانید

  • هزینه تحصیل در مدارس کانادا متفاوت از یکدیگرند پس بهتر است به خوبی بررسی کنید و مدرسه‌ای مناسب با بودجه‌ای که دارید انتخاب کنید.
  • اگر بتوانید کودک را در مدارس بهتری ثبت نام کنید شانس اخذ ویزا نیز بیشتر است و در نهایت فرزندتان در محیط بهتر و امن‌تری درس خواهد خواند.
  • بهتر است دانش آموز به زبان انگلیسی یا فرانسوی (متناسب با مدرسه) مسلط باشد تا بتواند به راحتی دروس را یاد بگیرید و با موفقیت سپری کند.
  • اگر نمی‌توانید خودتان همراه با فرزندتان به کانادا سفر کنید و می‌خواهید از روش home stay استفاده کنید حتما با وکیل مشورت کنید و از تمام حق و حقوق ها خود و فرزندتان و مشکلاتی که ممکن است پیش آید آگاه شوید.
  • درست است که تحصیل زیر 18 سال در کانادا نیازی به مدرک زبان دارد اما اکثر مدرسه‌ها یک آزمون ورودی دارند پس بهتر است دانش آموز برای آزمون آماده باشد.
  • خوشبختانه حجم دروس در کانادا کمتر از ایران است. پس دانش آموز می‌تواند از روش‌های جالب و هیجان انگیز برای یادگیری دروس هم استفاده کند و همچنین زمان بیشتری برای فعالیتهای خارج از مدرسه خواهد داشت.
  • یکی از واحدهای درسی در مدارس کانادا انجام کارهای داوطلبانه و گروهی است که به دانش آموزان کمک می‌کند کار تیمی و مسئولیت پذیری را یاد بگیرند.
  • اگر دانش آموز حس کرد از رشته انتخابی خود راضی نیست، می‌تواند دروس رشته موردعلاقه خود را بخواند و سپس وارد دانشگاه شود. حتی امکان یک سال تحصیل بیشتر در دبیرستان برای افرادی که درباره مسیر تحصیلی خود مردد هستند وجود دارد.
  • اگر دانش آموزی قصد ادامه تحصیل در دانشگاه را ندارد و می‌خواهد مستقیما وارد بازار کار شود باید یک دوره 2 ساله در کالج بگذراند.
  • شانس پذیرش در مدارسی که دانشآموزان بین‌المللی بیشتری دارند بسیار بالاتر است.
  • تحصیل زیر 18 سال در کانادا منجر به اخذ اقامت والدین نمی‌شود اما می‌تواند مزایای بسیاری برای دانش آموز و حتی والدین داشته باشد.
  • امکان تبدیل ویزای توریستی به دانش آموزی درون خاک کانادا وجود دارد.

کلام آخر

سیستم آموزشی و سطح علمی مراکز آموزشی کشور کانادا، باید الگوی سایر کشورهای جهان قرار بگیرد. شرایط تحصیل در کانادا زیر 18 سال برای افراد مقیم کانادا و بومیان آن کاملا رایگان است. در واقع در این سیستم هر فرد تحت آموزش درست و اصولی قرار می‌گیرد، به این ترتیب می‌تواند در آینده شغلی مناسب داشته باشد. در این مقاله سعی کردیم تا شرایط تحصیل در کانادا زیر 18 سال را مورد بررسی قرار دهیم، به این ترتیب اگر به دنبال تحصیل فرزندتان در مدارس معتبر خارج از کشور هستید، بی شک مدارس کشور کانادا می‌تواند یک گزینه مناسب برای فرزندتان باشد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم را نیز مطالعه کنید.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

بهترین زمان برای ادامه تحصیل به زمانی است؟
بهترین زمان سن 10 سالگی بوده، هم برای دانش‌آموز به راحتی ویزا صادر می‌شود و هم به راحتی می‌تواند وارد دانشگاه‌های کشور کانادا شود.
بهترین مدارس کانادا کدام مدارس هستند؟
در کشور کانادا مدارس بسیاری هستند که خدمات و امکانات ارائه شده از جانب آن‌ها در سطح بالایی قرار دارند. ازجمله مدرسه سنت جورج، مدرسه برکنسوم هال، مدرسه بیشاپ و… جزو بهترین‌ها هستند.
آیا در همه مدارس کانادا به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند؟
خیر، تنها در برخی از استان ها مردم به زبان فرانسه صحبت می‌کنند. دروس هم در مدارس این استان ها به زبان فرانسوی تدریس می‌شوند.
آیا دبیرستان‌های کانادا دوره‌ی اول و دوره‌ی دوم دارند؟
بله، در برخی از ایالات با توجه به ساختار و قوانین، مقطع دبیرستان به دو بخش دوره‌ی اول و دوره‌ی دوم تقسیم شده است.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

دیدگاه فتحعلی امیری:

با سلام
آیا همراه دانش آموز مثلا پدر یا مادر اجازه کار در کانادا رو دارند؟

دیدگاه مهرشاد جلالی:

سلام من دو تا دختر 9 و 12 ساله دارم و میخوام جفتشون رو در مدارس کانادا ثبت نام کنم. آیا میشه من و مادرشون هر دو همراهشون باشیم؟

دیدگاه مژگان:

هزینه تحصیل در مدارس ابتدایی کانادا به طور کلی چقدر میشه؟

دیدگاه فریبا احمدی:

شرایط تمدید ویزای دانش آموزی چطوره؟

دیدگاه فریبا امینی:

لطفا یکبار روند اخذ ویزا رو خلاصه میگید؟

دیدگاه برزو:

اگر والدین دانش آموز ویزای کاری در کانادا داشته باشن هم باید ویزای تحصیلی برای فرزندشون بگیرن؟

دیدگاه فریده خالقی:

منظور از مدارس DLI چیه؟

دیدگاه رامین فشکی:

چه تفاوتی بین مدارس خصوصی و دولتی در کانادا وجود داره وقتی جفتشون شهریه میخوان؟

دیدگاه متینه مرتضوی:

با این حساب مدرسه خصوصی از دولتی در کانادا بهتره؟

دیدگاه mahdi:

حالا چرا اینقدر همه دوست دارند بچه‌هاشون تو کانادا درس بخونه اونم دوره دبستان و دبیرستان؟ چه فرقی با کشورهای دیگه داره؟

دیدگاه مهدیس آبادانی:

چند تا از بهترین مدرسه های ابتدایی کانادا رو معرفی میکنید لطفا؟

دیدگاه صالح:

آیا اجازه تحصیل در کانادا نیاز به تمدید داره؟

دیدگاه ذوالفقاری:

چطور باید برای یه مدرسه کانادایی درخواست پذیرش بفرستیم؟

دیدگاه نوید شمسایی:

چه افرادی به جای دانش آموز میتونن درخواست پذیرش و اخذ اجازه نامه تحصیل ارسال کنن؟

دیدگاه مهلا جابری:

آیا میشه با ویزای توریستی کانادا تحصیل کرد؟

دیدگاه shadi:

دانش آموز بین المللی اجازه کار حین تحصیل داره؟

دیدگاه کیانی:

دانش آموز زیر 18 سال میتونه اقامت کانادا بگیره؟

دیدگاه محمد گرجی:

زبان برای پذیرش در دوره ابتدایی و دبیرستان کانادا در چه سطحی باید باشه؟

دیدگاه mahdavi:

دانش آموز چه مدارکی مرتبط به قیم رو باید به افسر مرزی نشون بده؟

دیدگاه نیما الیاسی:

بهترین دبیرستان های کانادا برای اخذ پذیرش رو لطف میکنید معرفی کنید؟

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.