بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
ژانویه 3, 2022
12 دقیقه زمان مطالعه

تحصیل داروسازی در کانادا : شرایط و هزینه ها

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
ژانویه 3, 2022
12 دقیقه زمان مطالعه

تحصیل داروسازی در کانادا : شرایط و هزینه ها

بسیاری از دانشجویان به دنبال آن هستند تا در رشته‌های پزشکی دانشگاه‌های خارج از کشور ادامه تحصیل دهند. کشور کانادا یکی از مقاصد تحصیلی برای دانشجویان است. دانشگاه‌های این کشور به دلیل سطح بالایی که در سیستم آموزشی دارند، توانسته‌اند در رنکینگ‌های جهانی رتبه‌های بالایی را کسب کنند. به همین دلیل تحصیل پزشکی در کانادا محبوب است. در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید تا با تحصیل داروسازی در کانادا و شرایط تحصیل در مقاطع مختلف این رشته بیشتر آشنا شوید. 

بیشتر بخوانید:

معرفی رشته داروسازی

یکی از رشته‌های جذاب و پرطرفدار دانشگاه‌های کشور کانادا، رشته داروسازی است. در این رشته متخصصان با توجه به علم، مهارت، دانش و تجربه‌ای که به دست آورده‌اند می‌توانند برای درمان بیماری‌های مختلف دارو بسازند. داروسازان در بخش‌های مختلفی چون ترکیب مواد شیمیایی مختلف برای تولید داروها، نظارت بر نحوه اثر بخشی داروهای مختلف بر بدن افراد، ساخت داروهای جدید متناسب با بیماری های جدید، ارائه توصیه های دارویی مختلف به بیماران، همکاری با سایر افراد در بخش های بهداشتی و درمانی در حال فعالیت هستند. این رشته زیرشاخه‌ها و گرایش‌های بسیاری متنوعی دارد و همین موضوع باعث شده تا افراد در زمینه کسب شغل و جایگاه اجتماعی در با مشکل مواجه نشوند.

شرایط تحصیل داروسازی در کانادا

برای ادامه تحصیل در رشته داروسازی دانشگاه‌های کشور کانادا، باید بتوانید علاوه بر اخذ پذیرش از دانشگاه ویزای تحصیلی خود را هم دریافت کنید. برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور به مدارک و شرایطی نیاز دارید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • مدارک شناسایی فرد به همراه پاسپورت معتبر 
  • مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی و داشتن تسلط کامل به زبان 
  • ریز نمرات آخرین دوره تحصیلی به همراه ترجمه 
  • گواهی عدم سو پیشینه 
  • پرداخت تمام هزینه‌های مربوط به اخذ ویزا
  • اثبات تمکن مالی فرد 
  • داشتن یک انگیزه نامه قوی و معتبر 
  • ارائه نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر 
  • اسکن آخرین مدرک تحصیلی به همراه ترجمه آن

اما برای ادامه تحصیل داروسازی در کانادا در مقاطع مختلف به چه مدارکی نیاز دارید؟ در ادامه دوره‌های مختلف و مدارک مورد نیاز را تفکیک خواهیم کرد:

مدارک مورد نیاز برای دوره کارشناسی داروسازی 

  • داشتن یک انگیزه نامه قوی به همراه دو تا سه توصیه نامه 
  • ارسال ریزنمرات دبیرستان 
  • آخرین مدرک تحصیلی فرد 
  • داشتن مدرک دیپلم 
  • تسلط کافی به زبان انگلیسی یا فرانسوی 
  • پر کردن فرم پذیرش آنلاین 

مدارک مورد نیاز برای دوره کارشناسی ارشد داروسازی 

  • اثبات تمکن مالی 
  • داشتن یک انگیزه نامه قوی و عدم گپ تحصیلی 
  • مدرک زبان معتبر 
  • مدارک مربوط به پایان نامه دوره کارشناسی ارشد 
  • داشتن مدرک کارشناسی مرتبط با رشته داروسازی 
  • ذکر سوابق کاری و تحقیقاتی متقاضی 

مدارک مورد نیاز برای دوره دکترا داروسازی 

  • مدارک مربوط به پایان نامه دوره کارشناسی ارشد 
  • داشتن یک توصیه نامه قوی 
  • عدم گپ تحصیلی 
  • اثبات تمکن مالی 
  • ذکر تمام سوابق کاری، مهارت‌ها، مقالات، پژوهش‌ها و….
  • داشتن مدرک زبان معتبر 

یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های بزرگی که دانشجویان بین‌المللی با آن مواجه می‌شوند هزینه تحصیل در دانشگاه‌های کشور کاناداست. هزینه تحصیل در رشته داروسازی دانشگاه‌های این کشور در مقایسه با دیگر دانشگاه‌ها چون آمریکا، استرالیا، انگلیس، نیوزلند و.. بسیار کمتر است. به طور میانگین باید سالانه حدود 20 تا 40 هزار دلار در هر ترمی شهریه بپردازید. البته این مقدار شهریه با توجه به نوع دانشگاه و استان مورد نظر متفاوت است. در کنار هزینه تحصیل هزینه زندگی فرد در این کشور هم وجود دارد.

آیا رشته داروسازی در کانادا بورسیه دارد؟

در واقع یکی از پرهزینه‌ترین رشته‌های پزشکی به شمار می‌رود. تنها دلیل آن هم می‌تواند به خاطر کلاس‌های عملی آن باشد. البته یکی از مزایای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشور کانادا آن است که شما می‌توانید در حین تحصیل به کار پاره‌وقت یا تمام وقت مشغول شوید. علاوه بر این موضوع می‌توانید از بورسیه‌های تحصیلی رشته داروسازی استفاده کنید. اخذ بورسیه تحصیلی کانادا می‌تواند تا حدودی فشار مالی وارد شده را بکاهد. برخی از این بورسیه‌ها به صورت نیمه هستند و تنها بخشی از هزینه‌های تحصیل شما را پرداخت می‌کنند، اما برخی دیگر به صورت فاند کامل می‌باشند و تمام هزینه‌های تحصیل را در ازای درخواستی که از شما دارد پرداخت می‌نماید. 

در ادامه با بورسیه تحصیلی برخی از دانشگاه‌های کشور کانادا آشنا خواهید شد:

نام دانشگاه

نوع بورسیه تحصیلی

تورنتو

بورسیه تریلیوم 20 هزار دلار

بورسیه تحصیلات تکمیلی 11 هزار دلار

مانیتوبا

بورسیه فلوشیل کارشناسی ارشد 10 هزار دلار در سال

ساسکاچوان

بورسیه دانشگاه ساسکاچوان  13500 دلار

آلبرتا

بورسیه کارشناسی ارشد 16 هزار دلار در ترم اول

بورسیه آیزاک والتون 26 هزار دلار در هر سال

واترلو

بورسیه کارشناسی ارشد 1800 دلار در هر ترم

بورسیه تریلیوم 20 هزار دلار

بورسیه تحصیلات تکمیلی 11 هزار دلار

 

بهترین دانشگاه های تحصیل داروسازی در کانادا

در کشور کانادا موسسات و دانشگاه‌های معتبر بسیاری وجود دارد که هرساله تعداد بسیاری از دانشجویان را پذیرش می‌کنند. اما بهترین دانشگاه‌های رشته داروسازی، کدام دانشگاه‌ها هستند؟ از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل داروسازی در کانادا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

واترلو

یکی از دانشگاه‌های دولتی که رشته‌های پزشکی را هم ارائه داده‌است، دانشگاه واترلو در استان انتاریو قرار دارد. دانشکده پزشکی و داروسازی آن در پنج کیلومتری پردیس اصلی آن قرار گرفته است. دانشگاه واترلو توانسته در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا این رشته را ارائه دهد. ازجمله زیرشاخه‌های رشته داروسازی که در این دانشگاه ارائه شده می‌توان به داروسازی مولکولی، سم شناسی و فارماکوکینتیک اشاره کرد. 

البرتا

یکی از دانشگاه‌های تحقیقاتی و دولتی کشور کانادا است که در سال 1908 فعالیت خود را از شهر ادمنتون آغاز کرد. تحصیل در رشته داروسازی این دانشگاه حدود 6 سال طول می‌کشد و دانشجویان می‌توانند تا مقطع دکترا این رشته را ادامه دهند. برای اینکه بتوانید وارد رشته داروسازی دانشگاه آلبرتا شوید باید در رشته‌های شیمی، فیزیک و زیست شناسی علم و مهارت لازم را کسب کرده باشید.
دانشگاه آلبرتا کمی در ورود دانشجویان سخت‌گیری خواهد کرد. داشتن انگیزه‌نامه، توصیه نامه، داشتن نمرات بالا و.. همگی از شرایط ورود به این دانشگاه هستند. علاوه بر این شرایط باید در آزمونGPA حداقل نمره 3 را کسب کنید.

بریتیش کلمبیا

برای ورود به رشته داروسازی در این دانشگاه به آزمون ورودی PCAT نیازی نیست. شما می‌توانید با GPA 3.67 اجازه ورود به این دانشگاه را اخذ کنید، البته حدود 80 درصد شانس پذیرش شما به مصاحبه حضوریتان بستگی دارد. نوع مصاحبه با دانشجویان به صورت چند مصاحبه کوچک است. در صورت قبول شدن در این مصاحبه‌ها و کامل بودن مدارکتان می‌توانید برای ادامه تحصیل وارد این دانشگاه شوید.
این دانشگاه بیش از یک قرن سابقه آموزش دارد و به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان شناخته می‌شود. دانشکده پزشکی آن از لحاظ وسعت به عنوان دومین دانشکده پزشکی کشور کانادا شناخته شده است. در حال حاضر دروس مربوط به رشته داروسازی این دانشگاه در پردیس ونکوور به دانشجویان ارائه می‌شود. 

دالهاوزی

یکی از دانشگاه‌های تحقیقاتی و دولتی نوا اسکوشیا، دانشگاه دالهاوزی است. در حال حاضر رشته داروسازی در این دانشگاه در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در حال ارائه است. دوره کارشناسی این رشته چهار ساله و دوره کارشناسی ارشد آن دو ساله می‌باشد. 

نیوفاندلند

یکی دیگر از دانشگاه‌های معتبر در رشته داروسازی، دانشگاه نیوفاندلند است. این دانشگاه در سال 1925 در استان نیوفاندلند لابرادور فعالیت خود را آغاز کرد. دانشگاه نیوفاندلند به عنوان یکی از دانشگاه‌های معتبر پزشکی کشور کانادا شناخته می‌شود. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در رشته داروسازی را دارند باید پنج سال در این رشته ادامه تحصیل دهند. در این پنج سال باید 44 هفته هم دوره کارآموزی بگذرانند سپس می‌توانند وارد بازار کار این کشور شوند.
ورود به رشته داروسازی این دانشگاه بسیار سخت است، دانشگاه نیوفاندلند هر سال تنها 40 دانشجو را در رشته داروسازی می‌پذیرد. همین امر فضای رقابتی بسیار شدیدی برای دانشجویان ایجاد کرده است. 

تورنتو

تحصیل داروسازی در کانادا در دانشگاه تورنتو نیازی به آزمون PCAT ندارد. تنها پیش نیاز لازم برای ورود به دانشگاه تورنتو دوره فیزیولوژی است که فرد باید برای ورود به رشته داروسازی تا مقطع کارشناسی این رشته ادامه تحصیل دهد. سپس بعد از چند مصاحبه کوتاه و در صورت واجد شرایط بودن می‌تواند وارد این رشته شود.

ساسکاچوان

دانشگاه ساسکاچوان سالانه 90 نفر را در این رشته پذیرش می‌کند که در این میان تنها 14 نفر آن‌ها دانشجویان بین‌المللی هستند و مابقی آن‌ها دانشجویان بومی کشور کانادا می‌باشند. برای ورود به رشته داروسازی این دانشگاه باید 60 واحد درسی پیش‌نیاز این رشته را قبل از ورود به دانشگاه پاس کنید.
برای ورود به رشته داروسازی دانشگاه ساسکاچوان سه عامل مهم و تاثیرگذار وجود دارد که ورود به این رشته را تحت تاثیر خود قرار داده است. عملکرد تحصیلی فرد، مهارت‌های انتقادی و مصاحبه ویدئویی آن در نتیجه پذیرش دانشجو تاثیر بسیاری خواهد داشت. 

مانیتوبا

دانشگاه مانیتوبا، یکی دیگر از معدود دانشگاه‌هایی که برای ورود به رشته داروسازی در آن به هیچ عنوان نیازی به آزمونPCAT نخواهید داشت. پذیرش دانشجو در این رشته با رقابتی بسیار بالایی همراه است و برای تدریس به دانشجویان از آزمایشگاه‌های شبیه‌سازی شده استفاده می‌کنند تا مهارت تجربی لازم را به دست آورند. 

گرایش های رشته داروسازی در کانادا

یکی از رشته‌های معتبر و پرطرفدار در میان رشته‌های پزشکی، داروسازی است. فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی می‌توانند در کشور کانادا آینده شغلی خوبی داشته باشند. حقوق و درآمد بالا، رفاه اقتصادی، جایگاه و ثبات شغلی و… همگی ازجمله مسائلی هستند که باعث شده تا هرساله تعداد بسیاری از دانشجویان از سراسر جهان برای پذیرش در این رشته درخواست خود را ارسال کنند. از آنجایی که تمام دانشگاه‌های کشور کانادا این رشته را تحت پوشش خود قرار نمی‌دهند، فضای رقابتی بسیار شدیدی بین دانشجویان برای پذیرش در این رشته وجود دارد. 

این رشته گرایش‌های بسیاری مختلفی دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به فرمولاسیون دارو، تولید دارو، دارو شناسی، فارماکوگنوزی، داروسازی فیزیکی، فناوری دارو، مراقبت دارو، شیمی دارویی، داروسازی بالینی، صنایع داروسازی، سم شناسی، داروساز بیمارستان، اقتصاد و مدیریت دارو اشاره کرد. در این میان چند گرایش رشته داروسازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در ادامه در رابطه با آن‌ها بیشتر توضیح خواهیم داد:

تولید دارو:

در این دوره دانشجویان با فرآیند و مقدمات اولیه تولید دارو بیشتر آشنا می‌شوند. در واقع در این دوره دانشجو می‌آموزند که چگونه می‌تواند داروهایی تولید کنند که عوارض بسیار کمتری روی بدن داشته باشد. در واقع هدف آن است تا داروهایی تاثیرگذار با عوارض و معایب کم ساخته شود. 

فرمولاسیون دارویی:

یکی از پرطرفدارترین گرایش‌های داروسازی که هر ساله برای ورود به آن درخواست‌های بسیاری وجود دارد، فرمولاسیون دارویی است. در این گرایش دانشجویان با توجه به دانش و علمی که کسب می‌کنند، می‌آموزند که چگونه می‌توانند اشکال مختلف دارویی را با یکدیگر ترکیب کنند و داروهای جدید بسازند. بسیاری از پزشکان این رشته را با عنوان نانو مدیسین یا نانو فناوری دارویی هم می‌شناسند.
دانشجویانی که از این رشته فارغ‌التحصیل می‌شوند، می‌توانند تحت عنوان تحقیق و کنترل کیفیت دارو در آزمایشگاه‌ها و کارخانه‌های تولید دارو مشغول به کار شوند. 

فارماکوگنوزی:

منشا ساخت این دارو شیمیایی نیست و برای ساخت آن از مواد اولیه گیاهی استفاده می‌کنند. دانشجویان در این رشته در بخش‌های مختلف فیتوتراپی، فیتوشیمیایی و… اطلاعات لازم و جامع را کسب می‌کنند. 

داروشناسی:

یکی از گرایش‌هایی که دانشجویان بسیاری ترجیح می‌دهند در آن به تحصیلات خود ادامه دهند، رشته داروشناسی است. همانطور که از نام این رشته پیداست، دانشجو باید با مطالعه به روی داروها بتواند اثرات مثبت و منفی آن را مشخص کند. اینکه پروسه اثرگذاری این داروها روی بدن فرد چگونه می‌تواند باشد و چگونه می‌تواند عوارض و معایب آن را کاهش دهیم، همگی از مباحثی هستند که در این رشته مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

داروسازی بالینی:

دانشجویان در این رشته یاد می‌گیرند که چگونه می‌توانند واکنش‌های بدن را بعد از مصرف دارو مورد بررسی قرار دهند. علاوه بر این با توجه به شرایط جسمانی و روحی فرد مشخص می‌کنند که هر فردی باید چه مقدار از دارو را مصرف کند تا ضمن حفظ سلامت فرد، تاثیرگذار هم باشد. 

صنایع داروسازی:

یکی از پولسازترین گرایش‌های رشته داروسازی، رشته صنایع دارویی است. در واقع می‌توان گفت که این گرایش یکی از مهم‌ترین و بهترین گرایش‌های تاثیرگذار در تولید و بازیابی دارو است. 

مزایای تحصیل داروسازی در کانادا

ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشور کانادا می‌تواند برای فرد مزایای بسیاری را به همراه داشته باشد. ادامه تحصیل در دانشگاه‌های یک کشور پیشرفته آرزوی بسیاری از دانشجویان است. البته  تحصیل داروسازی در کانادا علاوه بر مزایا معایبی هم دارد، اما در این بخش با مزایای آن بیشتر آشنا خواهید شد:

  • داشتن درآمد بالا و حقوق و مزایای عالی در این رشته باعث شده تا افراد بسیاری برای پذیرش در دانشگاه‌های این کشور درخواست خود را ارسال کنند. 
  • شهریه دانشگاه‌های کشور کانادا در رشته داروسازی در مقایسه با دیگر رشته‌ها مناسب‌تر است. 
  • بازار کار مناسب و فرصت شغلی ایده‌آل باعث شده تا بعد از فارغ‌التحصیلی دانشجویان موقعیت‌های شغلی بسیاری داشته باشند. 
  • مدرک دانشگاه‌های کانادا به قدری معتبر است که می‌توانید در کشورهای دیگر مشغول به کار شوید. 
  • در کشور کانادا امکان کار کردن به صورت خویش فرما وجود دارد. 
  • ثبات شغلی رشته داروسازی در کشور کانادا باعث شده تا بسیاری از افراد دانشگاه‌های این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. 
  • دانشجو فارغ التحصیل شده بعد از یک مدت زمان کوتاه می‌تواند مشغول به کار شود. 

بازار کار و درآمد رشته داروسازی در کانادا

رشته داروسازی به طور کلی یکی از رشته‌های پزشکی در کشور کاناداست که موقعیت‌های شغلی بسیاری برای فارغ‌التحصیلان دارد. اما میزان حقوق و درآمد آن به این موضوع بستگی دارد که شما در کدام یک از استان‌های کشور کانادا مشغول به کار هستید. در حال حاضر وضعیت شغلی و بازار کار این رشته در استان‌های بریتیش کلمبیا، ساسکاچوان، منیتوبا، انتاریو و نیوبرانزویک بسیار خوب است. در آینده‌ای نه چندان دور هم بازار کار این رشته در استان‌های آلبرتا، کبک، پرنس ادوارد، نیوفاندلند و نوا اسکوشیا بسیار بهتر خواهد شد. درآمد افراد فعال در این رشته به طور میانگین سالانه 95 هزار دلار خواهد بود، با این حساب داروسازان حدودا ساعتی 50 دلار حقوق دریافت می‌کنند. البته در سال‌های ابتدایی کار داروسازان در این حوزه، میزان حقوق و درآمد به مراتب بسیار کمتر از آن است. در سال‌های ابتدایی میانگین حقوق داروسازان حدود 37 هزار دلار است.
اما داروسازان حرفه‌ای که علاوه بر دانش و مهارت بیشتر دارای تجربه بیشتری هم هستند، به طور میانگین 130 هزار دلار در سال درآمد دارند. البته این میزان حقوق و درآمد با توجه به نوع استان‌ها متفاوت خواهد بود. 

کلام آخر

یکی از رشته‌های پرطرفدار پزشکی، بعد از دندانپزشکی رشته داروسازی است. این رشته در کشور کانادا با توجه به زیرساخت‌های مناسبی که دارد می‌تواند شرایط بسیار خوبی را برای فارغ‌التحصیلان فراهم کند. در این مطلب تمام تلاش خود را کردیم تا علاوه بر آشنایی با رشته داروسازی با شرایط تحصیل داروسازی در کانادا هم بیشتر آشنا شوید. 

پیشنهاد می‌کنیم مقاله تحصیل پرستاری در کانادا را نیز مطالعه کنید.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

اساس دروس رشته داروسازی بر چه دروسی استوار است؟
فیزیک، زیست شناسی، آناتومی، فیزیولوژی از دروس مهم و پایه رشته داروسازی هستند.
طول دوره رشته داروسازی در دانشگاه‌های کشور کانادا چند سال است؟
معمولا ادامه تحصیل در رشته داروسازی در دانشگاه‌های کشور کانادا حدود 4 تا 5 سال طول می‌کشد.
آیا بعد از فارغ‌التحصیلی از این رشته می‌توان در کشور کانادا مشغول به کار شد؟
بله، معمولا دانشجویان بعد از پایان تحصیلات و گذراندن دوره‌های آموزشی مربوطه، می‌توانند در مراکز درمانی و بخش‌های مختلف مرتبط با رشته داروسازی مشغول به کار شوند.
آیا برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی رشته داروسازی به مدرک زبان نیاز است؟
بله، به طور کلی برای ادامه تحصیل در هر رشته‌ای و در دانشگاه‌های کشور کانادا، به مدرک زبان و تسلط کافی به زبان انگلیسی یا فرانسوی نیاز دارید.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.