بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
آگوست 26, 2022
20 دقیقه زمان مطالعه

بهترین دانشگاه های ونکوور کانادا (شرایط و هزینه پذیرش)

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
آگوست 26, 2022
20 دقیقه زمان مطالعه

بهترین دانشگاه های ونکوور کانادا (شرایط و هزینه پذیرش)

اگر قصد تحصیل در کانادا دارید، احتمالا جزیرۀ زیبای ونکوور یکی از انتخاب‌های محل تحصیل و سکونت شما باشد. گفتنی‌ها دربارۀ بهترین کالج ها و دانشگاه های ونکوور کانادا زیاد است. می‌توانیم نکات زیادی راجع‌به ویژگی‌ها، شرایط پذیرش و شهریه‌های هر یک بنویسیم. بیایید با بررسی جامع بهترین دانشگاه‌ها و کالج‌های ونکوور شروع کنیم.

بیشتر بخوانید:

ویزای استارتاپ کانادا

لیست مشاغل مورد نیاز کانادا

معرفی ونکوور کانادا

ونکوور با جادادن دانشگاه‌ها و کالج‌های مشهور و معتبر در دل خود یکی از محبوب‌ترین شهرها برای دانشجویان سراسر دنیا است. این جزیره در بریتیش کلمبیا، دومین استان مهاجرپذیر کانادا، واقع شده است. استانی که بالاترین نرخ اشتغال را دارد.

حداقل دستمزد در ونکوور، 1520 دلار کانادا است و دانشجویان می‌توانند با کار پاره‌وقت هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند.

ونکوور با داشتن ساحل، جنگل و کوه‌های پوشیده از برف یکی از خیره‌کننده‌ترین شهرهای کانادا است. این شهر مقصد خوبی برای دوستداران قدم‌زدن در روزهای بارانی، علاقمندان به ورزش‌های زمستانی و طرفداران موسیقی و تئاتر است. بدون شک زندگی دانشجویی در ونکوور منحصربه‌فردترین تجربه دانشجویان بین المللی خواهد بود .

معرفی دانشگاه های ونکوور کانادا

یک: دانشگاه بریتیش کلمبیا (University Of British Columbia)

یکی از دانشگاه‌های رتبه‌برتر ونکوور دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) با بیش از صد سال قدمت است. از میان بیشتر از 55 هزار دانشجوی آن حدود 16 هزار نفر دانشجویانی از کشورهای متفاوت، مانند ایالات متحدۀ امریکا، چین، کره جنوبی، برزیل و ایران، هستند.

براساس رتبه‌بندی جهانی Times Higher Education (THE) در سال 2022 بریتیش کلمبیا در جایگاه سی‌وهفتم دانشگاه‌های برتر دنیا قرار دارد. همچنین رتبه دوم دانشگاه‌های کانادا و رتبه هفتم رتبه‌بندی موسسه‌های عمومی امریکای شمالی را به خود اختصاص داده است.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

محبوب‌ترین رشته‌ها

دوره UBC Economics

رشته اقتصاد UBC  با بررسی جنبه‌های اجتماعی، بین فرهنگی و اخلاقی به دانشجویان کمک می‌کند استفاده از روش‌های کمی را برای حل مسائل اقتصادی آموزش ببینند.

دوره UBC Psychology

علوم اعصاب رفتاری، شناخت، روانشناسی بالینی، سلامت، رشد و روانشناسی اجتماعی و شخصیت از موضوعاتی است که با هدف مطالعه رفتار انسان در این دوره آموزش داده می‌شود.

UBC Master of Law (LLM)

دانشجویان کارشناسی ارشد حقوق بریتیش کلمبیا با نظارت یکی از اعضای هیئت علمی، ضمن آموزش آکادمیک با تمرکز به زمینه مورد علاقه‌ خود کار عملی انجام می‌دهند.

هزینه تحصیل در UBC

هزینه اپلای برای دانشجویان بین المللی 123 دلار کانادا است. نرخ شهریه دانشگاه بریتیش کلمبیا براساس دوره تحصیلی متفاوت می‌شود. این مبلغ در سال تحصیلی 2021 به‌طور متوسط بین 1371 تا 1659 دلار کانادا بود.

دو: دانشگاه وست (University Canada West)

دانشگاه وست کانادا (UCW) یکی از دانشگاه‌های خصوصی ونکوور است؛ که در سال 2004 تاسیس شد. شهرت این Business School مدیون برنامه‌های تجاری نوآورانه آن است. این دانشگاه بیش از 6000 دانشجوی بین المللی درحال‌تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دارد.

UCW نوعی دانشگاه آموزشی است؛ نه پژوهشی-تحقیقاتی. بنابراین اگر با هدف تحقیقاتی قصد تحصیل در کانادا دارید، شاید این بهترین دانشگاه کانادایی برای شما نباشد. محبوب‌ترین برنامه‌های تحصیلی دانشگاه وست شامل این موارد می‌شود:

  • دورۀ چهارسالۀ کارشناسی مدیریت بازرگانی یا مدیریت کسب‌وکار (Bachelor of Business Administration)
  • دورۀ دوسالۀ کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار MBA که به صورت حضوری و آنلاین ارائه می‌شود

شرایط تحصیل در دانشگاه وست ونکوور

برای تحصیل در دوره کارشناسی UCW نیاز به حداقل 18 سال سن، گواهی پایان‌دوره متوسطه با معدل 14 به بالا و مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 6 دارید.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد MBA نیاز به مدرک کارشناسی با حداقل معدل 14، مدرک زبان آیلتس 6.5 به بالا و مدرک بین المللی GMAT با نمره بالاتر از 590 است. همچنین نیاز به دو سال سابقۀ کار مرتبط با حوزه‌های مدیریتی (در یکی از گرایش‌های این حوزه) دانشگاه دارید.

دانشگاه وست کانادا برای آن‌دسته از متقاضیان که موفق به کسب مدرک GMAT نشده‌اند شرایط استثنایی قائل شده است. در صورتی که مدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی با معدل بالای 16 و دست کم 7 سال سابقۀ کار به‌عنوان مدیر عامل یا مدیر ارشد داشته باشید از ارائه مدرک GMAT معاف خواهید شد.

هزینه تحصیل دانشگاه وست ونکوور

مبلغ شهریه براساس نوع برنامه تحصیلی متفاوت است. به‌عنوان مثال شهریه سالانۀ دوره کارشناسی 27000 دلار کانادا و هزینه کل دوره 69000 دلار می‌شود.

شهریه دوره کارشناسی ارشد ام‌بی‌ای این مرکز که طرفداران زیادی دارد کمی گران‌تر می‌شود. این مبلغ برای دوره دوساله 35000 دلار، شامل 21000 دلار برای سال اول و 14000 دلار برای سال دوم است.

برای مشاهدۀ جزئیات شهریۀ دانشگاه وست به سایت این مرکز سری بزنید.

سه: ونکوور آیلند یونیورسیتی (Vancouver Island University)

دانشگاه ونکوور آیلند (VIU) یکی از دانشگاه‌های برتر دولتی کانادا است که در سال 1969 پایه‌گذاری شده. پردیس اصلی دانشگاه در نانایمو بریتیش کلمبیا قرار دارد. در حال حاضر بیش از 13600 دانشجو در طیف گسترده‌ای از رشته‌ها دارد. از این تعداد حدود 18 درصد دانشجویان بین المللی هستند.

رشته‌های تحصیلی دانشگاه ونکوور آیلند

VIU برنامه‌های تحصیلی متنوعی ارائه می‌دهد. جدول زیر شامل تعدادی از رشته‌های محبوب این دانشگاه است.

تاریخ و جغرافیا کارشناسی طراحی گرافیک و کارشناسی طراحی داخلی موسیقی و هنرهای تجسمی زبان انگلیسی و فلسفه
علوم کامپیوتر جرم‌شناسی

 

مدیریت و مدیریت بازرگانی و بازاریابی حسابداری و خدمات مالی
مردم‌شناسی، انسان‌شناسی و روانشناسی کارشناسی علوم پرستاری ریاضیات، شیمی، زیست‌شناسی و زمین‌شناسی کارشناسی حفاظت از منابع طبیعی و شیلات
کارشناسی علوم تربیتی و مراقبت از کودک و نوجوان مدیریت هتلداری و مدیریت گردشگری

 

نویسندگی خلاق و روزنامه‌نگاری

 

اقتصاد، مدیریت منابع انسانی و تجارت بین الملل
تربیت بدنی مطالعات سیاسی جامعه‌شناسی مطالعات زنان و جنسیت

شرایط و هزینه تحصیل

مانند بسیاری از دانشگاه‌های معتبر کانادایی، آیلند ونکوور برای دانشجویان بین المللی شرط مدرک زبان دارد. نمره زبان لازم برای دوره کارشناسی این دانشگاه IELTS بالاتر از 6.5 یا TOEFL Paper Based Test بالای 550 است. متقاضیان دوره‌های تحصیلات تکمیلی نیاز به نمره زبان آیلتس بالای 7 دارند.

بدیهی است شهریه تحصیل دانشگاه آیلند ونکوور بسته به نوع و مدت برنامه تحصیلی متفاوت باشد. به عنوان مثال شهریۀ سالانه دوره‌های کارشناسی 12510 دلار کانادا و تحصیلات تکمیلی 18750 دلار است.

چهار: دانشگاه کاپیلانو (Capilano University)

گزینه بعدی دانشگاه های ونکوور کانادا دانشگاه کاپیلانو (CapU) است. این مرکز آموزشی معتبر در سال 1968 به‌عنوان کالج تاسیس شده. اما امروزه دانشگاهی با 97 برنامه تحصیلی متفاوت با گواهی دیپلم، کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و… است.

پردیس اصلی دانشگاه کاپیلانو در قسمت شمالی ونکوور قرار دارد. CapU سالانه حدود 12700 دانشجو می‌پذیرد؛ که تقریبا 2500 نفر دانشجویان بین المللی هستند.

شهریه دانشگاه کاپیلانو

برای اطلاع از شهریه دوره‌های تحصیلی دانشگاه کاپیلانو بهتر است سری به سایت اصلی دانشگاه بزنید. به‌عنوان نمونه در سال 2021 شهریه‌ها برای دانشجویان بین المللی به این صورت بود:

International Tuition + Fees Program
$69,664 3D Animation for Film and Games Diploma
$58,977 Bachelor of Music Therapy Degree
$48,442 Paralegal Diploma
$28,549 Documentary Certificate
$28,549 Documentary Certificate

محبوب‌ترین رشته‌ها

دوره کارشناسی Capilano Motion Picture Arts

دانشجویان این دورۀ چهارساله در محیطی فنی دروس تئوری و عملی فیلم‌سازی را آموزش می‌بینند؛ تا برای ورود به صنعت فیلمسازی آماده شوند.

دوره کارشناسی Capilano Jazz Studies – Performance/Composition

این برنامۀ تحصیلی بر آهنگسازی، تئوری موسیقی و اجرای ساز جاز تمرکز دارد. دانشجویان CapU این شانس را دارند که به نوازنده‌ها، آهنگسازان و مدرسان موسیقی مطرح بین المللی دسترسی داشته باشند.

دیپلم Capilano 3D Animation for Film and Games

علاقمندان به یادگیری انیمیشن می‌توانند مهارت‌های فنی مورد نیاز این صنعت؛ مانند مبانی انیمیشن سه‌بعدی، life drawing، مفهوم هنر و طراحی را به‌صورت حرفه‌ای در این دوره تحصیلی آموزش ببینند.

دیپلم Capilano Acting for Stage and Screen

این دوره تحصیلی با مدرک معتبر دانشکدۀ هنر کاپیلانو ونکوور به هنرجویان بازیگری و اجرا آموزش می‌دهد. تاریخچه هنر، بداهه‌پردازی، صدا، حرکت و امور پشت صحنه از موضوعات درسی این برنامه است. فارغ التحصیلان آمادگی حضور به‌عنوان بازیگران صحنه تئاتر و نمایش‌های تلویزیونی کسب می‌کنند.

شرایط تحصیل در CapU

باتوجه به ارائه دوره‎های آموزشی به زبان انگلیسی متقاضیان باید همراه با درخواست پذیرش مدرک زبان ارائه دهند. برای دوره کارشناسی حداقل نمره 6 آیلتس، 83 برای مدرک تافل iBT و نمره حداقل 56 برای PTE آکادمیک نیاز است.

پنج: دانشگاه هنر و طراحی امیلی کار (Emily Carr University Of Art And Design)

دانشگاه امیلی کار (ECUAD) جز قدیمی‌ترین موسسه‌های تحصیلات تکمیلی بریتیش کلمبیا است؛ که در سال 1925 بنا گذاشته شده.

ECUAD با دوره‌های تحصیلی مبتنی بر تئوری بهترین مدرسه هنری پس از پایان متوسطه در بریتیش کلمبیا است. سالانه بیش از 2000 دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد در یکی از حوزه‌های هنر، رسانه و طراحی آن تحصیل می‌کنند.

دانشگاه هنر و طراحی امیلی کار

شهریه ECUAD

دوره‌های متفاوت بر نرخ شهریه دانشگاه امیلی کار تاثیرگذار است. با توجه به اطلاعات وبسایت ECUAD مجموع شهریه دانشجویان بین المللی، به اضافه هزینه‌های اجباری دانشگاه، سالانه حدود 19,385 دلار می‌شود. درنتیجه برای یک مدرک چهارساله باید 77,541 دلار بپردازید.

رشته‌های پرطرفدار

دوره Emily Carr Critical + Cultural Practices

علاقمندان به هنر در این دوره شیوه‌های آکادمیک تاریخ هنر، تاریخی طراحی، انگلیسی، انسان‌شناسی، تاریخ رسانه و … را فرامی‌گیرند. دانشجویان با مجهزشدن به مهارت‌های منتقدانه و فعالیت‌های استودیویی تبدیل به  متخصص اجتماعی دغدغه‌مند می‌شوند.

دوره Emily Carr Media Arts in 2D + Experimental Animation

رشتۀ هنرهای رسانه‌ای دانشگاه امیلی کار به دانشجویان شیوه‌های مختلف انیمیشن دو بعدی را با روش‌های ترسیم سنتی و دیجیتال آموزش می‌دهد. دانشجویان سال آخر هنرهای انیمیشنی پروژه‌های بزرگ سینمایی اجرا می‌کنند.

دوره Emily Carr Master of Design, Interdisciplinary

کارشناسی ارشد طراحی شامل پروژه‌های نوشتن، بازدید از استودیو توسط طراحان مشهور و فرصت‌های پژوهشی- تحقیقاتی است. دانش‌آموختگان معمولا به‌عنوان طراح ارشد محصول، طراح ارتباطات بصری، طراح نساجی/ پوشاک و متخصص طراحی تجربه کاربری (UX) جذب بازار کار می‌شوند.

پنج: دانشگاه سایمون فریزر (Simon Fraser University)

در سال 1965 دانشگاه سایمون فریزر (SFU) در شهر ونکوور، با هدف تبدیل‌شدن به جامع‌ترین دانشگاه کانادا افتتاح شد. SFU در سال 2022 با کسب ‌عنوان دانشگاه جامع شماره یک کانادا (هم‌رتبه با دانشگاه ویکتوریا) از سوی Maclean’s Magazine به هدفش رسید. همچنین به نقل از خبرنامۀ دانشگاه، SFU در جایگاه هشتمین دانشگاه برتر کانادا 2022 رتبه‌بندی شده و در بین 201 تا 250مین دانشگاه برتر جهان قرار دارد.

SFU طیف گسترده‌ای از برنامه‌های تحصیلی و پژوهشی در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد دارد. حدود 30 هزار دانشجو در پردیس‌های سیمون فریزر ونکوور تحصیل می‌کنند.

محل پردیس اصلی این دانشگاه بالای کوه Burnaby است. مسیری زیبا و آرام، که اگر با اتوبوس طی شود حدود 30 تا 40 دقیقه از مرکز شهر ونکوور فاصله دارد.

دانشگاه سایمون فریزر

شهریه دانشگاه سایمون فریزر ونکوور

در شرایطی که بورس تحصیلی نداشته باشید باید مبلغ شهریه‌ها را بدانید. میزان شهریه دانشگاه سایمون فریزر با توجه به برنامه‌های تحصیلی متنوع آن متغیر است.

مثلا برای مقطع کارشناسی یکی از رشته‌های دانشکده مهندسی SFU به ازای هر واحد درسی باید 1029 دلار کانادا بپردازید. درحالی‌که برای رشته‌های اقتصاد و تجارت این مبلغ 1157 دلار است. در مجموع سالانه حدود 29 هزار دلار هزینه تحصیل دوره کارشناسی می‌شود.

میزان شهریه دوره‌های تحصیلات تکمیلی کمی از دوره کارشناسی ارزان‌تر است. علاوه بر شهریه، هزینه پذیرش یا admission fee برای هر بار درخواست پذیرش این دانشگاه 81 دلار کانادا است. همچنین دانشجو در هر ترم تحصیلی باید مبلغ 281 دلار بابت حق بیمه پرداخت کند.

شرایط پذیرش

مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه سایمون فریزر آزمون آیلتس با حداقل نمره 6.5 نیاز دارد؛ با تاکید بر این شرط که متقاضی در هیچ‌یک از مهارت‌های چهارگانه نمره کمتر از 6 نداشته باشد. کسب حداقل نمره 88 برای آزمون تافل اینترنتی (به‌شرط اینکه هیچ‌کدام از مهارت‌ها زیر 20 نباشد) یکی دیگر از شرایط مورد نیاز است.

پرطرفدارترین رشته‌ها

گفتیم که شهرت SFU مدیون تنوع و جامعیت رشته‌های تحصیلی آن است. از ارتباطات، هنر و مدیریت بازرگانی گرفته تا رشته‌‌های مهندسی و علوم پایه. باوجود این برخی رشته‌ها محبوبیت بیشتری دارند.

دوره کارشناسی SFU Economics

رشتۀ اقتصاد دانشگاه سایمون فریزر علاقمندان زیادی دارد. دانشجویان با بررسی رفتار انسان‌ها در زمینه‌های مختلف، به‌ درک بحران‌های مالی و مسائل زیست‌محیطی می‌پردازند.

دوره کارشناسی SFU Computer Science

دانشجویان (BA یا BSc) علوم کامپیوتر دانشگاه سایمون فریزر ونکوور، پس از گذراندن مجموعه دروس عمومی رشته، باتوجه به اینکه خواهان کدام مدرک لیسانس دانشگاه باشند باید دروس تخصص‌تر را بگذراند. این رشته برای علاقمندان علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی و نظریه پیچیدگی مناسب است.

دوره کارشناسی SFU Health Sciences

این برنامه ترکیبی از دوره‌های علوم پایه و علوم بهداشتی به شمار می‌آید. در نتیجه پایه‌ای برای علوم بهداشتی کاربردی، شامل موضوعاتی مانند: فارماکولوژی، سم‌شناسی، پاتوفیزیولوژی، اپیدمیولوژی و زیست‌شناسی سلولی مولکولی و ژنتیک است.

دوره کارشناسی SFU Biology Sciences

دانشجویات دوره علوم زیستی پس از پشت سر گذاشتن دروس عمومی می‌توانند انتخاب کنند که مایل‌اند روی کدامیک از مباحث تمرکز نمایند؛ سلول‌ها، مولکول‌ها و فیزیولوژی (CMP) یا اکولوژی، تکامل و حفاظت (EEC).

دوره کارشناسی SFU Humanities

این رشته برای علاقمندان مطالعه گذشته انسان است. رشته‌ای که رتباط نزدیکی با مطالعات فرهنگی علوم انسانی دارد. تاریخ هنر، متون کلاسیک، مطالعات یونانی و مذهبی از مباحث مورد مطالعۀ این دوره است.

شش: New York Institute of Technology (NYIT)

دانشگاه NYIT یکی از دانشگاه‌های ونکوور کانادا و از دید دانشجویان سراسر دنیا محلی رویایی برای تحصیل است. در اصل NYIT موسسه‌ای غیر انتفاعی و خصوصی است که در سال 1955 تاسیس شد. این دانشگاه جهانی پردیس‌هایی در شهرهای متفاوت دارد؛ مانند منتهن، لانگ آیلند، آرکانزاس، چین، ابوظبی و اخیرا ونکوور.

پردیس NYIT ونکوور در مرکز فناوری برادوی واقع شده است و تلاش دارد دانشجویان بیشتری در مقطع کارشناسی ارشد جذب کند.

NYIT

شهریه NYIT

این دانشگاه با سایر دانشگاه‌های کانادا یک تفاوت دارد؛ شهریه NYIT ونکوور به دلار آمریکا شارژ می‌شود. در سال 2021 این مبلغ برای دوره‌های کارشناسی ارشد بین 32,070 دلار تا 59,325 دلار آمریکا بود. باز هم توصیه می‌کنیم اطلاعات به‌روز را از وبسایت دانشگاه دنبال کنید.

شرایط پذیرش انیستیتو تکنولوژی نیویورک

اثبات مهارت‌های زبان با ارائه مدرک TOEFL با حداقل نمره 79، یا IELTS با حداقل نمره 6.5 یا مدرک PTE با حداقل نمره 53 از شرایط پذیرش NYIT است. همچنین متقاضیان دوره‌ کارشناسی این موسسه نیاز به ارائه گواهی دوره متوسطه با نمره بالاتر از 15 دارند.

رشته‌های تحصیل پرطرفدار

دوره NYIT Energy Management

رشته مدیریت انرژی بر جدیدترین فناوری‌های حوزۀ ساختمان‌های سبز و سیستم‌های برق تمرکز دارد. باتری‌های پیشرفته و سیستم‌های شبکه هوشمند نمونه‌هایی از این فناوری‌ها است. فارغ التحصیلان می‌توانند شغل‌هایی مانند حسابرس انرژی، مدیر محیط زیست و متخصص انرژی‌های تجدیدپذیر را بر عهده بگیرند.

دوره کارشناسی NYIT Cybersecurity

درس‌های این برنامه تحصیلی بر مبانی تمرکز دارد و آن‌ها را با موضوعات روز و درحال ظهور ترکیب می‌کند. امنیت شبکه، امنیت سیستم عامل، پزشکی قانونی، قوانین امنیت سایبری و موارد دیگر از مباحث مورد مطالعه در این رشته است.

دوره کارشناسی NYIT Business Administration

دانشجویان این برنامه تحصیلی می‌توانند انتخاب کنند در دوره عمومی MBA شرکت نمایند یا دوره MBA با تمرکز بر امور مالی. در این دوره به مباحث اجتماعی- اقتصادی پرداخته می‌شود و پایداری و سودآوری کسب‌وکارها ارزیابی می‌شود.

هفت: دانشگاه فرلی دیکنسون (Farleigh Dickinson University)

یکی دیگر از موارد لیست دانشگاه های ونکوور کانادا دانشگاه فرلی دیکنسون است. این دانشگاه چهار پردیس در مناطق مختلف دنیا دارد. پردیس متروپولیتن، Wroxton در انگلستان و فلورهام در نیوجرسی، که بزرگترین دانشگاه خصوصی نیوجرسی به شمار می‌آید.

آخرین پردیس دانشگاه فرلی دیکنسون در سال 2007 در یکی از زیباترین مناطق Yaletown در مرکز ونکوور تاسیس شد. دانشجویان FDU این شانس را دارند که در ونکوور کانادا یک مدرک معتبر امریکایی دریافت کنند.

شرایط تحصیل در FDU

دوره‌های FDU به زبان انگلیسی است. بیشتر برنامه‌های تحصیلی این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد و نیازمند نمره زبان آیلتس 6.5 یا نمره معادل آن در آزمون تافل است.

شهریه و هزینه تحصیل دانشگاه فرلی دیکنسون

دانشجویان کارشناسی  FDU، متناسب با رشته تحصیلی‌شان، باید سالانه مبلغی حدود 42 هزار دلار کانادا پرداخت کنند. همچنین هزینه شهریه دو ترم برای مقطع کارشناسی ارشد 60 هزار دلار می‌شود.

پرطرفدارترین رشته‌های FDU

دوره FDU Business Administration

این دوره بر کسب‌وکار بین المللی تمرکز دارد و مباحث کارآفرینی، امور مالی، فناوری اطلاعات یا بازاریابی به‌عنوان مباحث تکمیلی انتخاب می‌شوند.

دوره FDU Individualized Studies

رشته مطالعات فردی دانشگاه فرلی دیکنسون ونکوور به دانشجویان امکان می‌دهد تا آموزش‌های مورد نیازشان را تکمیل کنند. موضوعاتی مانند ارتباطات، ریاضیات، مهارت‌های کامپیوتری، هنر و علوم طبیعی و علوم انسانی درس‌های اصلی و مطالعات تخصصی این دوره هستند.

دوره کارشناسی ارشد FDU Administrative Science

برنامه تحصیلی دوسالۀ کارشناسی ارشد مطالعات پیشرفته دانشگاه فرلی دیکنسون دروس تخصصی متنوعی دارد؛ از امنیت کامپیوتر و سلامت جهانی گرفته تا منابع انسانی و…

دوره کارشناسی ارشد FDU Hospitality Management Studies

این برنامه تحصیلی دوره‌ای فشرده، اما منعطف، برای متخصصان حوزه سلامت و درمان است که با هدف ارتقای شغلی این افراد طراحی شده است.

علاوه‌براین FDU  رشته‌های متنوعی مانند مهندسی کامپیوتر، برق و الکترونیک، هنرهای تجسمی، حقوق، حسابداری و رشته‌های علوم پایه برای علاقمندان تحصیل در دانشگاه‌های ونکوور کانادا ارائه می‌دهد.

هشت: دانشگاه پلی تکنیک کوانتلن (Kwantlen Polytechnic University)

تنها دانشگاه پلی تکنیک کانادا دانشگاه دولتی کوانتلن ونکوور (KPU) است که در سال 1981، هنگام جداشدن از کالج داگلاس، تاسیس شد. این دانشگاه بیش از 140 برنامه تحصیلی شامل رشته‌های تجارت و فناوری و بیشتر از 20 هزار دانشجو دارد.

منظور از اصطلاح «دانشگاه پلی‌تکنیک» موسسه‌ای است که رویکرد عملی تحصیلات دانشگاهی را با مباحث آموزشی ترکیب می‌کند. بنابراین در دانشگاه پلی‌تکنیک کوانتلن دانشجویان علاوه بر یادگیری مباحث آموزشی دست به تجربیات عملی می‌زنند.

دانشگاه پلی تکنیک کوانتلن

شرایط و شهریه تحصیل KPU

شرایط پذیرش دانشگاه پلی‌تکنیک کوانتلن ونکوور کسب نمره زبان با حد نصاب نمره آیلتس 6.5 یا معادل آن در آزمون‌های تافل iBT و PTE آکادمیک است.

بیشتر دانشجویان بین الملل دوره‌های تمام‌وقت KPU هر ترم باید حدود 6836 تا 11376 بابت شهریه و هزینه‌های اجباری تحصیل، مانند بیمه سلامت، دانشگاه بپردازند. برای مشاهدۀ جزئیات بیشتر هزینه‌ها و شهریه دانشگاه پلی تکنیک کوانتلن کانادا به سایت این دانشگاه سری بزنید.

رشته‌های تحصیلی پرطرفدار

دوره دیپلم KPU Computer Information Systems

برنامه تحصیلی سیستم‌های اطلاعات کامپیوتری با تمرکز بر سیستم‌های کامپیوتری، پشتیبانی کاربر، مدیریت شبکه طراحی سیستم‌ها و برنامه‌نویسی پایه یکی از رشته‌های محبوب دانشگاه کوانتلن ونکوور است.

دوره KPU Fashion Design and Technology (BD)

یکی از رشته‌های شناخته‌شدۀ KPU طراحی و فناوری مد است. دانشجویان این دوره مهارت‌هایی مانند طراحی، کسب‌وکار و بازاریابی با تمرکز بر صنعت را فرامی‌گیرند.

دوره KPU Journalism (BA)

دورۀ روزنامه‌نگاری دانشگاه پلی‌تکنیک ونکوور مهارت‌های مورد نیاز برای این شغل را به دانشجویان آموزش می‌دهد. پوشش ضبط رسانه‌های بصری، عکاسی حرفه‌ای، خلاصه‌نویسی و تجزیه و تحلیل داده‌ها از مهم‌ترین مباحث است.

معرفی کالج های ونکوور کانادا

یک) کالج لانگارا (Langara College)

یکی از کالج‌های ونکوور کانادا که رتبه و شهرت خوبی در دنیا دارد کالج لانگارا است. کالج دولتی که در سال 1965 در جزیرۀ ونکوور تاسیس شده است؛ و پردیسی زیبا، کتابخانه، آزمایشگاه و امکانات به‌روز برای پشتیبانی از تحقیقات دانشجویان دارد.

هر سال بیشتر از 21 هزار دانشجو کانادایی یا بین المللی از 93 کشور دنیا در این مرکز تحصیل می‌کنند. کالج لانگارا بیش از 90 برنامه تحصیلی دارد.

کالج لانگارا

شرایط تحصیل

با توجه به اینکه کدام رشته تحصیلی را انتخاب کنید شرایط متفاوت است. اما به‌طور کلی داشتن حداقل 19 سال سن، مدرک پایان دوره متوسطه و نمره زبان آیلتس 6.5 یا تافل 550 به بالا جز الزامات پذیرش موفق در این کالج کانادایی است.

رشته‌های کالج لانگارا

دیپلم پیشرفته VFX و انیمیشن دیپلم و فوق دیپلم حسابداری (PDD-A) لیسانس مدیریت بازرگانی (BBA)
دیپلم علمی کاربردی مهندسی دیپلم مدیریت بازاریابی کاردانی رشته‌های ریاضی و فیزیک
Associate of Arts in Commerce and Business Studies Associate of Science Degree in Biology BBA in International Business Management

شهریه کالج لانگارا

پیش از اینکه دربارۀ هزینه‌ها و شهریه صحبت کنیم باید برنامه تحصیلی مورد نظرتان را بدانید. اما معمولا شهریه مورد نیاز این کالج در رشته‌های امور مالی و مدیریت کسب‌وکار حدود 38 هزار دلار می‌شود. رشته‌هایی مانند پرستاری حدود 36 هزار دلار و کارشناسی ارشد طراحی و توسعه اپلیکیشن وب و موبایل حدود 32 هزار دلار هزینه دارد.

دو) کالج جامعه ونکوور (Vancouver Community College)

کالج جامعه در مرکز شهر ونکوور قرار دارد. این کالج با ادغام چهار موسسه آموزشی در سال 1965 تاسیس شده است. هدف کالج جامعه ونکوور ارائه دوره‌ها و آموزش‌هایی هم‌راستای نیازهای صنعت است.

VCC در حال حاضر بیش از 15 هزار دانشجو از 150 کشور دنیا دارد. همچنین دوره‌های متنوع تمام‌وقت و پاره‌وقت در مقاطع دیپلم تا کارشناسی ارشد و کارآموزی و گواهی‌های پیشرفته برگزار می‌کند.

شرایط تحصیل و شهریه کالج جامعه ونکوور

هریک از متقاضیان باید علاوه بر شرایط عمومی تحصیل در کانادا شرایط پذیرش کالج جامعه کانادا را هم داشته باشند. داشتن حداقل 17 سال سن و کسب نمره زبان مورد نیاز برنامه تحصیلی مورد نظر از شرایط ضروری است.

متناسب با نوع رشته و مقطع تحصیلی انتخابی میزان شهریه کالج برای یک سال حدود 4900 دلار و برای یک دوره تحصیلی حدود 7 تا 19 هزار دلار می‌شود.

برنامه‌های تحصیلی VCC

این کالج دانشکده‌هایی با رشته‌های متنوع در حوزه‌های هنر، علوم پایه، کسب‌وکار و تجارت و علوم بهداشت و درمان دارد. برخی رشته‌های شناخته‌شدۀ این کالج ونکوور کانادا را در ادامه می‌بینید.

کارشناسی موسیقی کاربردی

 

مدیریت هتلداری کارشناسی پرستاری و پرستاری پیشرفته
گواهینامه زیبایی و اسپاتراپی دوره‌های دیپلم طراحی گرافیک دوره گواهینامه دستیار اجرایی
دوره گواهی مشاغل خدمات غذایی دیپلم فناوری سیستم‌های کامپیوتری دوره‌های دیپلم رقص

سه) کالج کلمبیا

یکی از کالج‌های معتبر غیر انتفاعی کانادا کالج کلمبیا است که در سال 1936 پایه‌گذاری شده. امروزه حدود 18 هزار دانشجو کانادایی و بین المللی در این کالج در حال تحصیل هستند.

شرایط و هزینه تحصیل

هر یک از متقاضیان پذیرش کالج کلمبیا ونکوور باید مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی با حد نصاب نمره مورد تایید دانشگاه ارائه کنند. همچنین هر دانشجو برای ورود به کالج باید حداقل 15 سال سن داشته باشد.

شهریه یک سال تحصیلی دوره دبیرستان سالانه 570 دلار و کورس‌های دانشگاهی بین 1710 تا 2280 دلار کانادا می‌شود. برای اطلاع از جزئیات شهریه کالج کلمبیا ونکوور کانادا به سایت اصلی مراجعه کنید.

رشته‌های تحصیلی کالج کلمبیا

پزشکی، دندانپزشکی، تجارت، امور بین الملل، مدیریت، فلسفه، هنر، مطالعات اجتماعی، ریاضیات، شیمی، مهندسی کامپیوتر و مهندسی برق برخی از رشته‌های پرطرفدار کالج کلمبیا هستند.

چهار) کالج استنبرگ

یکی از کالج‌های خصوصی ونکوور کالج استنبرگ است که از سال 1990 تاسیس شده. پردیس اصلی آن در شهر ساری بریتیش کلمبیا، حومه ونکوور قرار دارد.

مراقبت‌های بهداشتی، پرستاری، آموزش و کسب‌وکار موضوعات برنامه‌های تحصیلی این کالج هستند. کالج استنبرگ با هدف رفع نیازهای صنعت راه‌اندازی شده. در نتیجه دانش‌آموختگان آن در مدت کوتاهی جذب بازار کار می‌شوند.

شرایط تحصیل و هزینه‌ها و شهریه کالج استنبرگ ونکوور کانادا

آموزش‌های این کالج به زبان انگلیسی است. بنابراین یکی از شرایط این موسسه ارائه مدرک زبان آیلتس 6.5 به بالا یا نمره معادل در سایر آزمون‌ها است. همچنین تنها افراد بالای 15 سال می‌توانند برای پذیرش کالج استنبرگ اقدام کنند.

شهریه به نوع دوره، مقطع و مدت زمان آن بستگی دارد. مثلا شهریه دوره‌های 30هفته‌ای Medicine and HealthCare بین 13360 دلار تا 62841 دلار کانادا می‌شود. یا شهریه دوره 52 هفته‌ای مدیریت آن 18774 دلار کانادا است.

برای دیدن جزئیات شرایط رشته‌ها و هزینه‌ها و شهریه هر برنامه تحصیلی کالج استنبرگ مخصوص دانشجویان بین الملل فهرست‌های سایت دانشگاه را بررسی کنید.

مزایای تحصیل در ونکوور کانادا

بیشتر موسسه‌های آموزشی ونکوور کانادا در مرکز شهر قرار دارد. مراکز تفریحی متنوع، مناظر طبیعی چشم‌نواز و سیستم حمل‌ونقل عمومی مناسب این شهر را تبدیل به محل مناسبی برای دانشجویان کرده است.

همچنین وجود فرصت‌های شغلی، امکان شبکه‌سازی با افراد مطرح هم‌رشته، قابلیت انتقال به دانشگاه‌های دیگر با تطبیق واحدهای درسی گذرانده و خدمات بیمه درمانی برای دانشجویان بین المللی از مزایای تحصیل در دانشگاه های ونکوور کانادا است.

علاوه بر این دولت کانادا و موسسه‌های آموزشی ونکوور بورس‌های کامل یا جزئی و کمک‌هزینه‌های فراوانی دارند. گرچه عموما برای دانشجویانی است که مشتاق تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند.

یکی دیگر از امتیازهای کالج‌های ونکوور این است که با برنامه‌های انتقال دانشجو مسیری باز می‌کنند به سوی برنامه‌های تحصیلی دانشگاه‌های معتبری؛ مانند موسسه فناوری بریتیش کلمبیا، دانشگاه یورک ویل، بریتیش کلمبیا، سیمون فریزر یا سایر دانشگاه‌های بزرگ ونکوور.

مدارک عمومی برای تحصیل در دانشگاه‌های ونکوور کانادا

  • ترجمه رسمی مدارک تحصیلی معتبر قبلی به‌همراه ریز نمرات (دیپلم، کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد)
  • اسکن صفحه اول و صفحه‌های مهردار پاسپورت
  • رزومه به زبان انگلیسی (CV)؛ شامل مشخصات فردی، سوابق تحصیلی، شغلی و پژوهشی
  • انگیزه‌نامه به زبان انگلیسی (SOP)؛ برای کسانی که برای تحصیلات تکمیلی اپلای می‌کنند
  • گواهی آزمون‌های زبان، GMAT و GRE با حداقل نمره مورد نیاز برای رشته‌ و مقطع مورد نظر شما
  • توصیه‌نامه؛ برای تحصیل در برخی برنامه‌های تحصیلی دانشگاه‌های ونکوور نیاز به توصیه‌نامه‌ای دارید که از سوی دست کم دو نفر از اساتید مقاطع تحصیلی قبلی شما نوشته شده باشد.

تجربۀ منحصربه‌فرد تحصیل در ونکوور

همان‌طور که دیدید؛ علاوه بر مدارک عمومی مورد نیاز برای اخذ پذیرش دانشگاه‌های ونکوور کانادا، هر دانشگاه با توجه به برنامه تحصیلی متنوعش ممکن است شرایط ویژه‌ای داشته باشد. بنابراین مرتبا سایت دانشگاه مورد نظرتان را زیر نظر داشته باشید.

یکی از چالش‌های اصلی دانشجویان بین المللی تامین هزینه تحصیل و مشکلات مالی است. تقریبا تمام کالج‌ها و دانشگاه‌هایی که معرفی شد بورس، جوایز و کمک‌هزینه‌های تحصیلی متعددی برای متقاضیانی از سراسر جهان دارند. برخی از این بورس‌ها شامل شهریه، هزینه خوابگاه و هزینه‌های زندگی دانشجویان می‌شود.

شرایطی ازجمله سن، معدل دوره تحصیلی پیشین، نمره زبان و سوابق کاری روی شانس موفقیت دریافت بورس‌ها موثر است. برای دریافت بورس یا کمک‌هزینه باید رزومه قوی آماده کنید و با اساتید دانشگاه وارد مذاکره شوید.

امیدواریم خواندن این اطلاعات باعث مصمم‌تر شدن شما برای رسیدن به اهداف درخشان‌تان شود.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

معروف‌ترین دانشگاه‌های ونکوور کانادا کدام هستند؟
کانادا موسسه‌های علمی معتبر زیادی دارد. از میان آن‌ها دانشگاه بریتیش کلمبیا، سایمون فریزر، دانشگاه وست، ونکوور آیلند، کاپیلانو، فرلی دیکنسون، دانشگاه هنر و طراحی امیلی کار، دانشگاه پلی‌تکنیک کوانتلن و انیستیتو تکنولوژی نیویورک از شناخته‌شده‌ترین آن‌ها در شهر ونکوور هستند.
کدامیک از کالج‌های ونکوور کانادا مدارک معتبر برای دانشجویان ایرانی دارند؟
کالج لانگارا، کالج جامعه کبیر، کالج کلمبیا و کالج استنبرگ از کالج‌های مشهور و معتبر ونکوور کانادا هستند که هرساله به دانشجویان زیادی از سراسر دنیا، از جمله ایران، پذیرش می‌دهند.
شرایط تحصیل در دانشگاه‌های ونکوور کانادا چیست؟
داشتن مدرک زبان مورد تایید دانشگاه با حد نصاب لازم برای هر رشته و مقطع، رزومه، انگیزه‌نامه و گواهی پایان دوره‌های تحصیلی قبلی برخی از مدارک عمومی لازم برای پذیرش از دانشگاه‌های ونکوور است. هر دانشگاه براساس نوع دوره و رشته انتخابی شما ممکن است شرایط خاصی را در نظر بگیرد که از طریق سایت اصلی دانشگاه قابل دسترسی است.
آیا امکان پذیرش تحصیلی در دانشگاه‌های ونکوور بدون مدرک زبان هست؟
می‌توان گفت بله. بسیاری از دانشگاه‌های کانادا شرایطی برای پذیرش مشروط دارند.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.