بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
اکتبر 31, 2021
7 دقیقه زمان مطالعه

بررسی رشته دستیار دندانپزشکی در کانادا از تحصیل تا اشتغال

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
اکتبر 31, 2021
7 دقیقه زمان مطالعه

بررسی رشته دستیار دندانپزشکی در کانادا از تحصیل تا اشتغال

کشور کانادا یکی از معدود کشورهای جهان بوده که همواره به دنبال جذب نیروی متخصص در بخش پزشکی و پیراپزشکی است. جمعیت سالمند در این کشور رو به افزایش است و همین موضوع می‌تواند امنیت شغلی در حوزه پزشکی را برای افراد فراهم آورد. یکی از رشته‌هایی که تقاضا برای آن در کشور کانادا به شدت بالاست، رشته دستیار دندانپزشکی می‌باشد. دانشگاه‌های این کشور در رشته دستیار دندانپزشکی، همانند تحصیل دندانپزشکی در کانادا هر ساله دانشجویان بسیاری را پذیرش می‌کنند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا علاوه بر آشنایی بیشتر با رشته دستیار دندانپزشکی در کانادا، با وظایف و نحوه اخذ اقامت از این طریق آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:

دستیار دندانپزشک کیست و چه وظایفی دارد؟

در واقع هر دندانپزشکی برای انجام کارهای خود به یک دستیار نیاز دارد، دستیار دندانپزشک موجب سرعت بخشیدن کارهای پزشک خواهد شد. دستیار دندانپزشک(Dentist Assistant) باید در حوزه دندانپزشکی مهارت لازم را داشته باشد. البته تنها داشتن مهارت دندانپزشکی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز مراجعه کنندگان باشد، در کنار آن باید بتواند مهارت جزئی‌نگری، همدلی با بیمار، مدیریت بیماران، کنترل استرس، مسئولیت پذیری و… را داشته باشد.
در حال حاضر Dentist Assistant دارای مزایای بسیاری است و همین امر باعث شده تا افراد بسیاری به سمت این رشته جذب شوند. از مزایای دستیار دندانپزشک می‌توان به درآمد بالا، داشتن محیط شغلی مناسب، تنوع کاری بالا، فرصت شغلی خوب و… اشاره کرد. 

ازجمله وظایف دستیار دندانپزشک در کانادا عبارتنداز:

  • فراهم کردن محیط مناسب برای کار دندانپزشک 
  • شستن و استریل کردن وسایل کار دندانپزشک(آماده‌سازی یونیت)
  • قرار دادن ساکشن در دهان بیمار برای خشک کردن دهان
  • انجام قالب‌گیری‌های مربوط به ساخت دندان 
  • آموزش در رابطه با بهداشت دهان و دندان 
  • مشاهده و نظارت لازم روی وضعیت بیمار
  • آماده‌سازی تجهیزات پزشکی 
  • آماده کردن بیمار برای معاینه دندانپزشک 
  • ثبت اطلاعات اولیه مربوط به بیمار 
  • چک کردن و تامین مواد اولیه مورد نیاز دندانپزشک
  • نحوه پذیرش بیماران، نوبت‌دهی و هماهنگی مراجعه بعدی 
  • انجام رادیوگرافی در صورت نیاز 
  • چک کردن مواد مورد نیاز موجود در مطب و سفارش آن با هماهنگی با دندانپزشک

بررسی رشته تحصیلی دستیار دندانپزشکی در کانادا

برای ادامه تحصیل در رشته دستیار دندانپزشکی کانادا، فرد متقاضی علاوه بر اینکه باید 18 سال سن داشته باشد، باید بتواند تحصیلات خود را در مقطع متوسطه با موفقیت پشت سر بگذارد. سپس بعد از آن باید گواهینامه مربوط به معاینات داخلی دهان I , II را با نمره عالی اخذ کند. معمولا این دوره برای کسب گواهینامه، یک ساله می‌باشد و پیش‌نیاز رشته دستیار دندانپزشکی در کاناداست. این گواهینامه نشان دهنده دانش و مهارت بالای فرد متقاضی است.
دانشجویان رشته دستیار دندانپزشکی حدود 30 ساعت در هفته (معادل 25 جلسه) کلاس آموزشی دارند. کل دوره آموزشی دانشجویان این رشته 1254 ساعت است که حدود 52 هفته طول می‌کشد، البته دوره کارآموزی هم که شامل دو دوره 60 ساعته می‌باشد در طول ترم لحاظ شده است. ازجمله دروسی که دانشجویان رشته دستیار دندانپزشکی در کانادا باید آن را با موفقیت بگذارنند می‌توان به دندانپزشکی پیشگیرانه، ثبت سوابق دندانپزشکی، میکروبیولوژی دندانپزشکی، اصول رادیوگرافی دندانپزشکی، ایمنی مواد دندانپزشکی و…. اشاره کرد. دانشجویان این رشته باید در تمامی سمینارها، همایش‌ها، کنفرانس‌ها، کلاس‌های عملی و تئوری مربوطه شرکت کنند. 

در میان دانشگاه‌ها و کالج‌های کشور کانادا دانشگاه‌ وینیپگ، کالج دورهام، کالج کموسان، کالج فنشا، کالج نیاگارا، دانشگاه جزیره ونکوور، کالج نوا اسکوشیا بهترین دانشگاه‌ها و کالج‌های کشور کانادا در سال 2021 در رشته دستیار دندانپزشکی معرفی شدند. 

علاوه بر دروسی که باید با نمره قابل قبول آن‌ها را بگذرانید، در طول دوره آموزشی برای دانشجویان سه آزمون برگزار می‌شود. این آزمون‌ها علاوه بر اینکه فرد را از نظر پیشرفت تحصیلی بررسی می‌کند، می‌تواند دانشجو را برای آزمون نهایی NDAEB که توسط شورای ملی دستیار دندانپزشکی کانادا انجام می‌شود آماده کنند. امتحانات تئوری و عملی رشته دستیار دندانپزشکی حدود 25 ساعت طول می‌کشد. 

مراحل اخذ پذیرش تحصیلی برای رشته دستیار دندانپزشکی در کانادا

اگر قصد دارید تا از طریق اخذ پذیرش تحصیلی در رشته دستیاری دندانپزشکی به کشور کانادا سفر کنید، باید از طریق اخذ پذیرش در دانشگاه‌های این کشور درخواست خود را ثبت کنید. سپس با توجه به دانشگاه مورد نظر، مدارک لازم برای پذیرش را ترجمه شده به دانشگاه ارسال کنید. ازجمله مدارک موردنیاز برای اخذ اپلای کانادا در رشته دستیار دندانپزشکی در کانادا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • مدارک تحصیلی دوره‌های گذشت(ترجمه شده)
  • اثبات تمکن مالی 
  • داشتن مدرک زبان معتبر(انگلیسی یا فرانسوی)
  • داشتن یک انگیزه‌نامه قوی و معتبر 
  • داشتن معدل قابل قبول از دوره تحصیلی پیشین
  • مدارک شخصی معتبر و ترجمه شده(شناسنامه، پاسپورت و…)

بسیاری از افراد قصد مهاجرت به کشور کانادا از طریق کار در رشته دستیار دندانپزشکی را دارند. شرایط اخذ اقامت برای این دسته از افراد کمی متفاوت‌تر از اخذ پذیرش تحصیلی در این کشور است. برای اخذ اقامت از طریق کار در رشته دستیار دندانپزشکی در کانادا، باید مراحل زیر را طی کنید:

مدارک تحصیلی و شغلی خود را برای ارزیابی و بررسی بیشتر به International Credential Assessment Services of Canada ICAS  ارائه دهید. در صورتی که مدارک شما مورد تایید این سازمان قرار بگیرد، فرم‌هایی را برایتان ارسال می‌کنند که با توجه به اطلاعات شخصی خود باید آن‌ها را پر کنید. سپس برای مشخص کردن تاریخ و ساعت مصاحبه با شما تماس می‌گیرند.
اگر در مصاحبه قبول شدید، مدرک مربوط به کار در کشور کانادا در رشته دستیار دندانپزشکی را برایتان صادر خواهند کرد. بعد از اخذ این مدرک به مدت سه سال زمان دارید تا بتوانید نسبت به مهاجرت به کشور کانادا اقدام کنید. 

آینده شغلی دستیار دندانپزشک در کانادا چگونه است؟

این کشور می‌تواند از لحاظ شغلی موقعیت بسیار خوبی را برای افراد شاغل در رشته دستیار دندانپزشکی داشته باشد. اما برای فعالیت در این حوزه باید آزمون NDAEB را با موفقیت پشت سر بگذارید. شاید برایتان سوال باشد که آزمون NDAEB چیست و برای شرکت در آن باید چگونه اقدام کرد؟ برای اینکه بتوانید به عنوان دستیار دندانپزشکی در کانادا مشغول به کار شوید باید مدرک آزمون NDAEB را داشته باشید. برای ثبت نام در این آزمون ابتدا باید درخواست خود را در وب سایت NDAEB ثبت کنید و هزینه مربوط به آزمون را که حدود 700 دلار کانادا است بپردازید.
آزمون NDAEB حدود چهاربار در سال برگزار می‌شود و شامل هشت بخش(روش‌های پیشگیری، روش‌های آزمایشگاهی، سوابق بیمار، روش‌های پشتیبانی بالینی، علوم دندانپزشکی، روش‌های مراقبت از بیمار، روش‌های مدیریت تمرین، رفتار مناسب در محیط حرفه‌ای) می‌باشد. برای پاسخ به این 200 سوال گزینه‌ای که هم به زبان انگلیسی و هم به زبان فرانسوی ارائه شده‌اند حدود چهار ساعت زمان خواهید داشت.
بعد از آزمون و بررسی نتایج آن پاسخ آزمون را برای شما ایمیل می‌کنند، در صورت عدم تایید در این آزمون شما مجاز هستید تا سه بار دیگر در آن شرکت کنید. اگر بعد از این سه بار هم موفق به اخذ مدرک NDAEB نشدید باید دوره تحصیلی دستیار دندانپزشکی در کانادا را مجددا بگذرانید. 

در صورتی که در این آزمون موفق شوید شما می‌توانید به عنوان دستیار دندانپزشک در کشور کانادا مشغول به کار شوید. همانطور که می‌دانید میزان تقاضا برای این رشته تحصیلی بسیار بالاست و در حال حاضر حدود 77 درصد دستیاران دندانپزشک در کشور کانادا به صورت تمام وقت مشغول به کار هستند. میزان درآمد دستیار دندانپزشکی در کانادا بالاست. اکنون میزان حقوق دستیار دندانپزشک در شهرهای ادمونتون و اتاوا ساعتی 24 تا 26 دلار است. 

چرا تحصیل در رشته دستیار دندانپزشکی در کانادا بهتر از رشته دندانپزشکی است؟

یکی از رشته‌های پرمتقاضی و پرطرفدار در کشور کانادا، رشته دستیار دندانپزشکی است. بسیاری از دانشجویان علاقه‌مند به رشته دندانپزشکی هستند اما از طرفی هم مهم‌ترین معیار آن‌ها ورود سریع به بازار کار است. اگر به دنبال آن هستید تا با یادگیری یک مهارت، در مدت زمان کوتاهی وارد بازار کار شوید بی شک رشته دستیار دندانپزشکی می‌تواند یک گزینه مناسب برای شما باشد. ازجمله دلایلی که موجب شده تا ادامه تحصیل در رشته دستیار دندانپزشکی کانادا بهتر از دندانپزشکی آن باشد می‌توان به حقوق و مزایای عالی، دوران تحصیل کوتاه‌تر و…. اشاره کرد. 

کلام آخر

مدت زمان ادامه تحصیل در رشته دستیار دندانپزشکی در مقایسه با رشته دندانپزشکی کمی کوتاه‌تر است. همین موضوع باعث شده تا بیشتر افراد برای ادامه تحصیل در کشور کانادا، این رشته را انتخاب کنند. علاوه بر این موضوع تحصیل در رشته دستیار دندانپزشکی می‌تواند زمینه مهاجرت به این کشور را برای افراد مهیا کند، پذیرش این دسته از افراد بسیار راحت‌تر از دیگر مشاغل انجام می‌شود. تنها دلیل آن می‌تواند نیاز کشور کانادا به افراد فعال در این حوزه باشد. 

همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه مک گیل کانادا  که یکی از بهترین دانشگاه‌های کانادا برای رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و … است را مطالعه کنید.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

بهترین زمان برای مهاجرت کاری به کشور کانادا چه سن و سالی است؟
بهترین بازه سنی برای مهاجرت به این کشور، 27 تا 40 سال است. البته این موضوع تنها به سن و سال مربوط نمی‌شود، در کنار آن به دانش و مهارت فرد هم توجه ویژه‌ای دارند.
آیا می‌توان در صورت بروز مشکل از انجام آزمون NDAEB انصراف داد؟
بله باید درخواست کتبی خود را به هیئت مدیره در آزمون ارسال کنید. به این موضوع هم توجه داشته باشید که کل هزینه آزمون عودت داده نخواهد شد.
آیا میزان حقوق دستیار دندانپزشک در کانادا در تمام استان‌ها یکسان است؟
خیر، میزان حقوق و درآمد در تمام استان‌ها یکسان نبوده و هراستان با توجه به چهارچوب‌هایی که دارد دارای حقوق و درآمد متفاوتی است.
آزمون NDAEB در چه ماه‌هایی برگزار خواهد شد؟
معمولا در آخرین شنبه ماه‌های مارس، ژوئن، سپتامبر و شنبه دوم ماه سپتامبر برگزار خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.