بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
آگوست 12, 2021
11 دقیقه زمان مطالعه

هزینه تحصیل در کانادا چقدر است؟

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
آگوست 12, 2021
11 دقیقه زمان مطالعه

هزینه تحصیل در کانادا چقدر است؟

زندگی در یک کشور دیگر با شرایط اقتصادی و فرهنگی جدید در ابتدا برای هر فردی کمی سخت است. کشور کانادا هم جزو یکی از بهترین مقاصد دانشجویان برای ادامه تحصیل است. این کشور به دلیل کیفیت بالای سیستم آموزشی که دارد، هرساله عده بسیاری از دانشجویان از کشورهای مختلف جهان را جذب خود می‌کند. علاوه بر کیفیت بالا سیستم آموزشی رنکینگ جهانی دانشگاه‌های کانادا هم یکی از دلایل آن بوده است.
اگر قصد ادامه تحصیل در کشور کانادا را دارید شاید اولین سوالی که ذهن شما را مشغول کند، آن باشد که هزینه تحصیل در کانادا چقدر است؟

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با هزینه تحصیل در کانادا بیشتر آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید:

آیا هزینه تحصیل در کانادا زیاد است؟

به طور کلی هزینه تحصیل در کشورهای خارجی در مقایسه با کشور ما(ایران) کمی بالاست. کشور کانادا هم یکی از کشور‌های گران و لوکس برای ادامه تحصیل است. اما این بالا بودن هزینه تحصیل در کانادا در تراز و هماهنگی با میزان درآمد افراد است، یعنی به همان اندازه که هزینه افزایش پیدا می‌کند درآمد هم با آن افزایش پیدا خواهد کرد.

هزینه اخذ پذیرش و دریافت ویزا چقدر است؟

پروسه اخذ پذیرش ویزا ممکن است کمی‌ زمان‌بر باشد. از مرحله تصمیم‌گیری تا اخذ ویزا عوامل مختلفی چون دریافت مدرک زبان، دریافت پذیرش از دانشگاه، ترجمه رسمی مدارک و … می‌توانند روی این پروسه تاثیر بگذارند. با این وجود اخذ پذیرش می‌تواند طولانی‌تر یا کوتاه‌تر از حالت عادی شود.
در این پروسه هر بخش هزینه جدا و خاص خود را دارد. در ادامه به چند مورد از هزینه‌های اخذ پذیرش و دریافت ویزا تحصیلی آشنا خواهید شد:

تمکن مالی

IRCC (مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا) از همه دانشجویان بین المللی انتظار دارد که بتوانند هزینه تحصیل خود در کانادا را تامین کنند.  یک دانشجوی بین المللی باید مدرکی مبنی بر داشتن بودجه لازم برای حمایت از خود و اعضای خانواده همراه خود در کانادا ارائه دهد. این مدرک می تواند شامل تایید کتبی بورسیه ها، وام ها یا جوایز به عنوان اثبات امنیت مالی باشد. به غیر از شهریه دانشگاه و پرداخت آن برای یک سال یا ارائه مدرک بورسیه، دانشجو باید 10000 دلار کانادا را به عنوان گواهی سرمایه گذاری تضمین شده (GIC) در بانک هایی مانند CIBC یا SBI کانادا واریز کند.

هزینه اپلیکیشن فی

زمانی که شما درخواست پذیرش خود را به دانشگاه مورد نظرتان ارسال می‌کنید، باید برای بررسی درخواست و مدارک خود هزینه‌ای را به دانشگاه بپردازید. اگر درخواست شما مورد بررسی قرار گرفت و بنابر دلایل مختلفی پاسخ دانشگاه به درخواست پذیرش شما منفی بود، به هیچ وجه مبلغ پرداخت شده عودت داده نمی‌شود. هزینه اپلیکیشن فی در نقاط مختلف کانادا با یکدیگر تفاوت دارد. اما به طور میانگین باید برای اپلیکیشن فی هزینه‌ای بالغ بر 100 تا 200 دلار بپردازید.

هزینه استادی پرمیت

فرد متقاضی باید برای استادی پریمیت، هزینه جداگانه بپردازد. این هزینه ارزیابی ویزای دانشجویی در حال حاضر به ازای هر یک نفر حدود 100 دلار است.

هزینه انگشت نگاری

یکی دیگر از مراحل اخذ ویزای تحصیلی، انگشت نگاری است. این هزینه را باید در دفاتر تحت نظر سفارت کانادا پرداخت کنید، به ازای هر نفر این هزینه حدود 85 دلار است.

هزینه تحصیل در کانادا در مقاطع مختلف چقدر است؟

هزینه تحصیل در مقاطع مختلف کشور کانادا با یکدیگر تفاوت بسیاری دارد. ازجمله هزینه تحصیل در کانادا در مقاطع مختلف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هزینه تحصیل در مقطع دبیرستان و کالج

میزان هزینه به رشته تحصیلی مورد نظر و مدت زمان تحصیل بستگی دارد. افرادی خارجی(غیرکانادایی) که برای ادامه تحصیل به کالج‌ها و دبیرستان‌های دولتی کانادا می‌روند، باید شهریه و هزینه را پرداخت کنند. کالج‌های دولتی تنها برای مردم کانادا رایگان است.
با این حال میانگین شهریه مقطع کالج‌ و دبیرستان‌های کانادا سالانه حدود 15 تا 18 هزار دلار است.

هزینه تحصیل در مقطع لیسانس

در مقایسه با سال گذشته میزان شهریه دانشجویان بومی برای مقطع تحصیلی لیسانس حدود پنج درصد کاهش داشته است، در مقابل برای دانشجویان بین‌المللی در همین مقطع حدود 7.5 درصد افزایش داشته است.
در سال 2020 میانگین شهریه دانشجویان بین‌المللی در این مقطع حدود 30 هزار دلار کانادا بود، البته این میزان شهریه در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف بسیار متفاوت است. به عنوان مثال شهریه رشته‌ی مهندسی حدود 30 هزار دلار کانادا و رشته کسب و کار و مدیریت حدود 28 هزار دلار کانادا است.

هزینه تحصیل در مقطع فوق لیسانس

معمولا هزینه تحصیل در کانادا در مقطع فوق لیسانس از مقطع لیسانس بسیار کمتر است. میانگین شهریه پرداختی برای دانشجویان بین‌المللی حدود 17 هزار دلار است، اما باز هم این میزان شهریه در برخی رشته‌ها بیش از این مقدار و در برخی از رشته‌ها کمتر از 17 هزار دلار کانادا خواهد بود.

هزینه تحصیل در مقطع دکتری

دوره تحصیلی دکتری به مدت سه تا پنج سال طول می‌کشد. در این مقطع همانند سایر مقاطع تحصیلی هزینه تحصیل در کانادا، بسیار متفاوت خواهد بود. میانگین هزینه‌ تحصیلی در مقطع دکتری کشور کانادا، در سال 2022 حدود 20 هزار دلار عنوان شده است. البته این هزینه می‌تواند برای رشته‌های مختلف کمی کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد.

هزینه زندگی در کانادا چقدر است؟

معمولا زندگی در خارج از کشور می‌تواند هزینه‌های سنگینی را به همراه داشته باشد. این هزینه‌های زندگی خود به چند بخش مختلف تقسیم می‌شوند، در این تقسیم‌بندی بیشترین هزینه به مسکن و کمترین به پوشاک تعلق دارد. در ادامه با جزئیات بیشتر هزینه زندگی دانشجویی در کانادا آشنا خواهید شد:

هزینه اجاره خانه

یکی از سنگین‌ترین هزینه‌ها برای افرادی که در کشور کانادا زندگی می‌کنند، اجاره خانه است. حدود 30 درصد درآمد هر فردی صرف اجاره خانه می‌شود. میزان اجاره در شهرهای کانادا با توجه به شرایط اقتصادی شهر متفاوت خواهد بود. در حال حاضر شهرهای تورنتو و ونکوور جزو گران‌ترین شهرهای کشور کانادا به شمار می‌روند، به این ترتیب هزینه پرداختی بابت اجاره خانه هم در این شهرها بسیار بالاست. در جدول زیر با هزینه‌های پرداختی ماهانه، بابت اجاره خانه در شهرهای مختلف کانادا بیشتر آَشنا می‌شوید:

نام شهر میانگین اجاره خانه یک خوابه میانگین اجاره خانه دو خوابه
تورنتو 2200 دلار 2800 دلار
مونترال 1400 دلار 1850 دلار
ونکوور 2200 دلار 2800 دلار
ویکتوریا 1500 دلار 1900 دلار
بریتیش کلمبیا 1550 دلار 1950 دلار
نیوفاندلند 800 دلار 1000 دلار
کبک 700 دلار 1300 دلار

هزینه حمل و نقل

کشور کانادا از سیستم حمل و نقل با کیفیت بالایی برخوردار است. در شهرهای لوکس و بزرگ این کشور چون مونترال، تورنتو و ونکوور سیستم حمل و نقل خوبی وجود دارد. البته سیستم حمل و نقل و کیفیت آن در شهرهای مختلف متفاوت است. برای آشنایی بیشتر با سیستم حمل و نقل کشور کانادا با ما همرا باشید:

استفاده از تاکسی عمومی

سیستم تاکسی‌‌های عمومی در این کشور از نظم بسیار بالایی برخوردار هستند. معمولا این سیستم توسط یک شرکت اداره می‌شود. تمامی تاکسی‌ها باید دارای یک تابلو باشند، درصورت روشن بودن آن تابلو می‌توانند مسافر سوار کنند، درغیراینصورت اجازه ندارند.

استفاده از اوبر

افرادی که در کشور کانادا زندگی می‌کنند، با نصب اپلیکیشن اوبر(Uber) می‌توانند تاکسی بگیرند و هزینه را به صورت اعتباری پرداخت کنند. هزینه پرداختی به تاکسی‌های اوبر در مقایسه با تاکسی‌های معمولی بسیار کمتر است.

کرایه ماشین شخصی

در کشور کانادا درصورتی که گواهینامه داشته باشید می‌توانید با کارت اعتباری خود، برای هر مدت زمانی که می‌خواهید ماشین اجاره کنید.
معمولا ماشین اجاره شده به مدت یک شبانه روز با هزینه مشخص در اختیار فرد است. هزینه اجاره از 30 دلار شروع می‌شود، که در آن هزینه بیمه ماشین هم لحاظ شده است.

سیستم حمل و نقل عمومی اتوبوس و مترو

به راحتی می‌توانید با خطوط مترو و اتوبوس به نقاط مختلف شهر دسترسی داشته باشید. تنها کافیست کارت خود را شارژ کنید تا بتوانید به راحتی و بدون دغدغه از آن استفاده کنید.
هزینه این کارت‌ها حدود 80 دلار است اما برای دانشجویان حدود 50 دلار محاسبه می‌شود.

هزینه بیمه و درمان

خدمات بهداشتی و درمانی کشور کانادا سطح بالایی دارد. اما قانون سلامت و بیمه این کشور هزینه داروهای تجویز شده و خدمات دندانپزشکی را شامل نمی‌شود، برای این دو مورد باید بیمه‌ی خصوصی داشته باشید. در هر شهر کانادا هزینه پرداختی بیمه‌های خصوصی به کارفرما یا دولت متفاوت است.
به عنوان مثال در استان کبک با پرداخت سالانه 660 دلار، موفق به دریافت بیمه درمانی کامل می‌شوید. خدمات خاص دنداپزشکی و خرید دارو هم شامل این بیمه خواهد شد.
دانشجویان هم با توجه به مدت اقامت خود می‌توانند از بیمه استفاده کنند. معمولا مهم‌ترین و اولین کار دانشجویان بعد از دریافت سین‌نامبر کشور کانادا، خرید یک بیمه درمانی است. در صورت عدم خرید بیمه درمانی دانشجو باید بیش از هزینه تحصیل، هزینه درمانی بپردازد. افرادی که برای گذراندن ورکشاپ آموزشی برای مدت کمتر از 6 ماه به کانادا می‌روند هم می‌توانند از بیمه اورژانسی استفاده کنند.
به طور کلی هزینه‌های درمان در کانادا به نوع بیمه و تعداد افراد بستگی دارد که معمولا از 450 دلار شروع خواهد شد.

هزینه خورد و خوراک

یکی از هزینه‌های ضروری برای هر فردی، هزینه خورد و خوراک است. این هزینه برای هر فرد با توجه به نوع خوراک و موادغذایی که استفاده می‌کند متفاوت خواهد بود. اگر بخواهیم یک میانگین درستی برای این هزینه در نظر بگیریم می‌توانیم بگوییم، هر فردی برای زندگی در کشور کانادا باید هفته‌ای 50 تا 60 دلار درآمد خود را به هزینه خورد و خوراک تخصیص دهد. اما اگر کمی ولخرجی کنید و هفته‌ای یکبار به رستوران بروید این میزان هزینه به بیش از 80 دلار می‌رسد.

هزینه تفریح

ازجمله تفریحات این کشور می‌توان به قایق سواری، هاکی روی یخ، بازدید از پارک‌ها و موزه‌های مختلف، کوهنوردی، رفتینگ، کایاک سواری و… اشاره کرد. به طور میانگین، هزینه پرداختی بابت این تفریحات به صورت ماهانه برای هر نفر حدود 25 دلار است.

سایر هزینه‌‌ها

از دیگر هزینه‌های زندگی برای هر فردی در این کشور می‌توان به هزینه اینترنت، هزینه ورزش، هزینه خرید خودرو، هزینه آب و برق و …. اشاره کرد.

بورسیه تحصیلی تا چه حدی از هزینه تحصیل در کانادا می‌کاهد؟

بورسیه تحصیلی کانادا در واقع کمک هزینه ادامه تحصیل در یک کشور دیگر است. با بورسیه تحصیلی بدون هیچگونه تعهدی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور مقصد می‌توانید بهره‌مند شوید. بورسیه تحصیلی می‌تواند از بسیاری از هزینه‌های زندگی در کشور مقصد بکاهد، در بسیاری از کشورهای جهان برای افرادی که بورسیه شده‌اند یک مبلغ جداگانه در نظر گرفته می‌شود. این مبلغ به عنوان کمک هزینه به افراد پرداخت خواهد شد.

درآمد کار دانشجویی چه میزان هزینه تحصیل در کانادا را پوشش می‌دهد؟

درآمد کار دانشجویی با توجه به نوع کار، شهر مورد نظر و ساعات کار دانشجو بسیار متفاوت است. ساعت کار دانشجویان مقاطع مختلف در کشور کانادا یکسان نیست از این رو نمی‌توان حقوق دریافتی مشخصی برای آن‌ها در نظر گرفت. اما میزان درآمد دانشجویان از کارهای تمام وقت و پاره وقت به قدری است که می‌تواند بخشی از هزینه تحصیل در کانادا را جبران کند. در جدول زیر برخی شغل‌های رایج دانشجویی با درآمد ساعتی آنها را می‌توانید ببینید:

عنوان شغل درآمد
معلم خصوصی 30 تا 60 دلار
متصدی کتابخانه 19 دلار
پیشخدمت کافه و رستوران 20 تا 30 دلار
نویسندگی 40 تا 60 دلار
طراحی وب 20 تا 150 دلار
کار در هتل 30 دلار
راننده تاکسی 15 تا 30 دلار
فروشندگی 25 تا 60 دلار
آشپزی 12 تا 20 دلار
سگ گردانی 20 دلار
پرستار بچه 16 دلار

چه کسی اجازه دارند خارج از دانشگاه کار کنند؟

شما و کارفرمایتان باید قبل از شروع کار مطمئن شوید که می توانید بدون مجوز کار در خارج از دانشگاه کار کنید. اگر خارج از دانشگاه شروع به کار کنید اما شرایط لازم را ندارید، ممکن است مجبور شوید کانادا را ترک کنید. تنها زمانی می توانید در کانادا شروع به کار کنید که برنامه تحصیلی شما شروع شده باشد. قبل از شروع تحصیل نمی توانید کار کنید. اگر واجد شرایط کار خارج از دانشگاه هستید، نیازی به مجوز کار ندارید.

الزامات کار دانشجویی

اگر همه این شرایط را داشته باشید، می توانید بدون مجوز کار در خارج از دانشگاه کار کنید:

  • شما یک دانشجوی تمام وقت در یک موسسه آموزشی تعیین شده (DLI) هستید
  • در یک برنامه آموزشی آکادمیک، حرفه ای یا حرفه ای پس از متوسطه یا یک برنامه آموزش حرفه ای سطح متوسطه (فقط کبک) ثبت نام کرده‌اید.
  • برنامه تحصیلی شما حداقل 6 ماه است و منجر به مدرک، دیپلم یا گواهی می شود
  • شما یک شماره بیمه اجتماعی (SIN) دارید

اگر در مرخصی مجاز هستید

اگر در مرخصی مجاز از تحصیل خود هستید، یا مدرسه را تغییر می دهید و درس نمی خوانید، نمی توانید خارج از دانشگاه کار کنید. شما فقط زمانی می توانید به سر کار خود بازگردید که به تحصیل بازگشتید.

تاثیر انتخاب دانشگاه در کاهش هزینه تحصیل در کانادا

انتخاب دانشگاه میتواند تاثیر زیادی روی هزینه تحصیل در کانادا بگذارید. البته دانشگاه به تنهایی تعیین کننده نیست. علاوه بر نوع موسسه، مثطع تحصیلی و سبک زندگی که بررسی کردیم، رشته تحصیلی و دانشگاه هم موثر هستند. پس می‌توانید با انتخاب دانشگاه های ارزانتر هزینه تحصیل در کانادا را کاهش دهید.

نام شهر میانگین شهریه نام دانشگاه
سینت جانز بیش از 2 هزار تا 12 هزار دلار کانادا دانشگاه مموریال
رجینا بین 2 هزار دلار تا 20 هزار دلار کانادا دانشگاه رجینا
ویکتوریا بیش از 3 هزار تا 27 هزار دلار کانادا دانشگاه رویال رودز
ساسکاچوان بیش از 4 هزار تا 24 هزار دلار کانادا دانشگاه ساسکاچوان
آتاباسکا بین 2 هزار دلار تا 17  هزار دلار کانادا دانشگاه آتاباسکا

کلام آخر

هزینه زندگی یکی از معیارهای مهمی است که در حین مهاجرت به یک کشور دیگر، باید آن را مورد بررسی قرار دهید. اما آنچه بیش از هرچیز دیگری اهمیت دارد، مدیریت هزینه‌ها است. زمانی که هزینه‌هایتان کم باشد و درآمد بالایی هم داشته باشید اگر مدیریت درستی نکنید، با مشکلات بزرگی مواجه خواهید شد. توصیه می‌کنیم مقاله معرفی شهرهای ارزان کانادا از سایت کن اپلای را نیز مطالعه کنید. در این مقاله سعی کردیم تا هزینه تحصیل در کانادا را به وضوح توضیح دهیم تا درصورت مهاجرت به این کشور کمی پیش‌زمینه و آگاهی در رابطه با نوع و مقدار هزینه‌ها داشته باشید.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

درصورت نداشتن بیمه برای هزینه‌های درمانی چه مقدار باید پرداخت کنیم؟
مقدار هزینه پرداختی با توجه به نوع درمان شما مشخص می‌شود. هزینه‌های آزاد در کشور کانادا بسیار بالاست.
ارزان‌ترین شهرهای کانادا برای زندگی کدامند؟
مونترال، کبک، همیلتون، باری و … ازجمله شهرهای ارزان قیمت هستند.
هزینه زندگی و تحصیل در کشور کانادا در مقایسه با انگلیس کمتر است؟
خیر، هزینه زندگی در این کشور با هزینه زندگی در انگلیس و آمریکا برابری می‌کند.
آیا تحصیل از زمان کالج در کشور کانادا می‌تواند، در زمان ورود به دانشگاه برای فرد مزایایی داشته باشد؟
بله، تحصیل از زمان کالج در این کشور می‌تواند مسیر شما را برای ورود به دانشگاه و انتخاب رشته هموارتر سازد.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

دیدگاه بهنود امیری:

با کار دانشجویی میشه شهریه رو پرداخت کرد؟

دیدگاه جلالی پور:

گرونترین شهر کانادا برای زندگی و تحصیل کدومه؟

دیدگاه شیما مهدوی:

میگن هزینه بیمه و درمان در کانادا بالاست آیا این حرف درست؟

دیدگاه قاسمیان:

با توجه به هزینه ها اصلا تحصیل در کانادا خوب هستن؟

دیدگاه حامد قاسمی:

میشه به صورت کاملا رایگان در کانادا تحصیل کرد؟

دیدگاه رستا آشوری:

هزینه تحصیل در کانادا چقدر است؟

دیدگاه زین‌الدین:

آیا کانادا برای تحصیل ارزان است؟

دیدگاه یسنا اشتری:

اگر فقیر باشم می توانم در کانادا تحصیل کنم؟

دیدگاه سورنا سرشار:

آیا گرفتن ویزای تحصیلی کانادا آسان است؟

دیدگاه سروستانی:

آیا دانشجویان می توانند به صورت تمام وقت در کانادا کار کنند؟

دیدگاه شرع‌پسند:

آیا می توانم بدون آزمون در کانادا تحصیل کنم؟

دیدگاه مهرسا شاه‌حسینی:

متوسط شهریه اکثر دانشگاه های مقرون به صرفه در کانادا چقدر است؟

دیدگاه شریعتمداری:

آیا دانشگاه های ارزان در کانادا برنامه های کارشناسی ارشد ارائه می دهند؟

دیدگاه آرمین انوار:

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه های مقرون به صرفه کانادا چیست؟

دیدگاه شبستری:

آیا پذیرش در دانشگاه ها با شهریه کم در کانادا آسان است؟

دیدگاه بهار خداپناهی:

ارزانترین دانشگاه ها برای اینکه بتونیم هزینه های تحصیل در کانادا رو کاهش بدیم نام میبرید لطفا؟

دیدگاه باغچه‌بان:

شهریه دانشگاه سایمون فریزر چقدره؟

دیدگاه حمید شیرمحمدی:

درباره دانشگاه گوئلف هم توضیح میدید لطفا؟

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.