بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
آگوست 25, 2022
6 دقیقه زمان مطالعه

نمونه پروپوزال انگلیسی برای اپلای مستر +آموزش نگارش

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
آگوست 25, 2022
6 دقیقه زمان مطالعه

نمونه پروپوزال انگلیسی برای اپلای مستر +آموزش نگارش

آیا تا به حال اسم پروپوزال را شنیده‌اید؟ دانشجویانی که قصد مهاجرت به کشور دیگری را دارند قطعا با این نام آشنایی دارند. هر دانشجویی در زمان مواجهه با پروپوزال با این سوالات روبه رو خواهد بود که چگونه باید یک پروپوزال خوب بنویسیم؟ چند درصد می‌تواند در اپلای تحصیلی تاثیرگذار باشد؟ هدف از نوشتن پروپوزال چیست؟
برای پاسخ به این سوالات تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا بتوانید یک پروپوزال انگلیسی برای اپلای داشته باشید.  

بیشتر بخوانید:

پذیرش دانشگاه کانادا

بهترین دانشگاه های کانادا رشته حقوق

روش های مهاجرت به کانادا

پروپوزال چیست؟

پروپوزال یا propose  در واقع به معنی پیشنهاد دادن است که می‌توان معادل آن را پیشنهاد پژوهشی عنوان کرد. پروپوزال طرحی است که در ذهن دارید و می‌خواهید آن را عملی کنید. لازمه عملی کردن این طرح آن است که بتوانید طرح را به صورت استاندارد و در چهارچوب قوانینی که دارد تهیه کنید تا عملی شود.

هدف از نوشتن پروپوزال انگلیسی برای اپلای مستر این است که دانشجو بتواند استاد راهنما را متقاعد کند که طرح ارائه شده مناسب و قابل مدیریت است. برای این کار باید پروپوزال ایده تحقیقاتی خوبی داشته باشد، در غیر اینصورت نمی‌تواند موثر عمل کند. معمولا در کارهای تحقیقاتی مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش، تهیه پروپوزال می‌باشد. بهتر است معنی و مفهوم پروپوزال را با یک مثال ساده بیان کنیم:

فرض کنید شما آرشیتکت یک ساختمان هستید، قطعا قبل از ساخت و هرگونه اقدامی باید ماکت ساختمان را بر اساس اصول و قواعد اولیه آن بسازید تا هر معمار و آرشیتکت دیگری با دیدن آن بتواند ساختمان را بر اساس شکلی که دارد تصور کند.
ارائه پروپوزال هم مانند یک ماکت ساختمان است، پژوهشگر باید ابتدا اصول و قواعد معین شده را پیشنهاد دهد. در صورتی که استاد راهنما آن را پذیرفت و قبول کرد، پژوهشگر می‌تواند نسبت به عملی کردن آن اقدام کند.

استانداردهای یک پروپوزال خوب چیست؟

برای نوشتن یک پروپوزال خوب باید با استانداردهای آن آشنایی داشته باشید. اما استانداردهای یک پروپوزال خوب چه می‌تواند باشد؟

مخاطبان خود را بشناسید: قبل از نوشتن هرچیزی ابتدا به مخاطبین خود فکر کنید، کدام دسته از افراد می‌توانند مخاطب طرح شما قرار بگیرند؟ چه کسی پروپوزال شما را می‌خواند؟ تا چه اندازه با پروپوزال شما آشنایی دارند؟

موضوع خود را تعریف کنید: در این بخش باید موضوع پروپوزال خود را مشخص کنید. برای شما مشخص است که در رابطه با چه موضوعی صحبت می‌کنید، اما تمام مخاطبین شما با موضوع آشنایی ندارند. بدین ترتیب بهتر است در رابطه با موضوع اطلاعات کاملی در اختیار خواننده قرار دهید.

یک طرح کلی بنویسید: همیشه باید طرح اصلی که در رابطه با آن پروپوزال مطرح می‌شود مشخص باشد. بدون مشخص کردن طرح اصلی نمی‌تواند یک پروپوزال خوب ارائه کرد. یکی از مهم‌ترین استانداردهای پروپوزال انگلیسی برای اپلای مستر مشخص کردن موضوع اصلی است. .

به علائم نگارشی توجه داشه باشید: تنها نباید از لحاظ محتوا پروپوزال خود را بررسی کنید، بلکه نحوه نگارش آن هم حائز اهمیت است.

پروپوزال انگلیسی برای اپلای مستر

چطور پروپوزال انگلیسی برای اپلای مستر بنویسیم؟

برای نوشتن یک پروپوزال انگلیسی برای اپلای مستر باید با نحوه نوشتن آشنا باشید. اگر بتوانید از یک شیوه واضح، مختصر و جذاب برای طرح خود استفاده کنید قطعا پروپوزال قانع کننده و جذابی خواهید داشت. اما برای نوشتن یک پروپوزال خوب باید به چند نکته توجه داشته باشید:

از یک مقدمه جذاب و واضح شروع کنید

یکی از بخش‌های مهم در هر نوشته‌ای که می‌تواند شوک بزرگی در خواننده ایجاد کند تا ترغیب به خواندن ادامه مطلب شود، مقدمه است. در واقع نوشتن یک مقدمه جذاب، خلاصه و واضح می‌تواند نقش بسیار بزرگی در خوانده شدن و دیده شدن طرح شما داشته باشد. بهتر است در نوشتن مقدمه از برخی از اطلاعات پس زمینه‌ای استفاده کنید تا در ذهن خواننده سوال ایجاد کند و برای پاسخ به آن سوال پروپوزال را مطالعه کند.

مسئله را بیان کنید

بعد از مقدمه وارد ساختار اصلی پروپوزال خواهید شد. در این بخش باید مسئله اصلی را بیان کنید. در این بخش باید مشکل را بازگو کنید. مشکل چیست؟ آیا حل این مشکل می‌تواند تاثیرگذار باشد؟چه چیزی باعث مشکل شده است؟

یک راه حل پیشنهاد کنید

یکی از مهم‌ترین بخش‌های پروپوزال ارائه یک راه حل است. در واقع باید بیان کنید که چرا این کار را انجام می‌دهید و نتایج و فواید انجام آن در نهایت منجر به چه خواهد شد. ایده‌هایی که در طرح به آن اشاره کردید را باز کنید و برای خواننده توضیح دهید که آیا این ایده کاربرد محدودی دارد یا می‌توان از آن در بخش‌های مختلف استفاده کرد. باید به خواننده این اطمینان خاطر را بدهید که می‌توانید با ایده‌هایی که در این طرح عنوان کردید مشکل را حل کنید.

برنامه و بودجه خود را مطرح کنید

پاسخ به سوالاتی از قبیل اینکه چه زمانی پروژه شروع می‌شود؟ با چه سرعتی پیشرفت می‌کند؟ آیا می‌توان کارها را با یکدیگر انجام داد؟ و…. باید در این بخش مطرح شوند. برای شفاف سازی بیشتر میزان بودجه پیشنهادی برای این طرح را مشخص کنید. در واقع باید بتوانید برنامه خود را به صورت واضح مطرح کنید و در رابطه با آن اطلاعات کاملی در اختیار خواننده قرار دهید. بودجه‌ای که برای این کار تعیین کردید باید بتواند هزینه ناشی از اجرایی شدن طرح را تقبل کند.

نتیجه گیری کنید

نتیجه گیری یا همان جمع‌بندی پایان مطلب می‌تواند خلاصه‌ و منعکس‌کننده از مقدمه مطلب باشد. در این بخش باید از مخاطبین خود برای وقتی که به شما اختصاص داده‌اند تشکر کنید و اگر پیشنهادی در رابطه با طرحتان دارید در این بخش باید آن را مطرح کنید.

چطور پروپوزال انگلیسی بنویسیم

کارتان را ویرایش و اصلاح کنید

هر اشتباهی از جانب شما می‌تواند تحصیلات، علم و آگاهی شما را زیر سوال ببرد. از این رو بهتر است در تهیه پروپوزال خود نهایت دقت و توجه را به خرج دهید. بدین ترتیب می‌توانید وقت کمتری برای ویرایش و اصلاح کارتان اختصاص دهید.
اما برای ویرایش و اصلاح کار باید به چه موضوعاتی توجه داشته باشیم:

  • استفاده از فعل‌های زمان آینده
  • استفاده از پاراگرافت‌ با حداکثر 10 سطر
  • پرهیز از اشتباه در نگارش کلمات
  • استفاده از فونت و اندازه قلم مناسب
  • استفاده از اعداد و ارقام انگلیسی و فارسی بر اساس مطالب نوشته شده
  • کدگذاری مطالب برای نظم بیشتر

منابع و ماخذ

یک پروپوزال زمانی ارزش دارد که مستند باشد و با ذکر منبع آن را ارائه دهند.

نمونه پروپوزال انگلیسی برای اپلای

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با اصولی اولیه و استانداردهای لازم برای نوشتن پروپوزال آشنا کنیم. نمونه پروپوزال انگلیسی برای اپلای می‌تواند نقش بسیار مهمی در اپلای تحصیلی فرد داشته باشد، از این رو بهتر است در پروپوزال هدف اصلی خود را مشخص کنید.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

آیا پایان نامه با پروپوزال تفاوتی دارد؟
بله، تفاوت پایان نامه و پروپوزال همانند تفاوت ماکت و ساختمان است. پروپوزال در واقع طرح پیشنهادی است که شما قصد انجام آن را دارید در حالی که پایان نامه با عنوان ساختمانی که ساخته شده است شناخته می‌شود.
ویژگی یک پروپوزال خوب چیست؟
یک پروپوزال خوب باید اعتبار علمی داشته باشد و از منبع موثق معرفی شود. از طرفی با آخرین روش‌ها و پیشرفت‌های علمی نوشته شود و تمام بخش‌های آن باید واضح و شفاف عنوان شوند.
یک پروپوزال از چند بخش تشکیل شده است؟
یک پروپوزال از هفت بخش ساخته شده است که در این مطلب به آن اشاره کردیم.
آیا انتخاب یک موضوع گسترده و بزرگ می‌تواند با عنوان اشتباهات رایج شناخته شود؟
بله، همیشه گستردگی موضوع نشان دهنده کامل بودن موضوع نمی‌تواند باشد. از دیگر اشتباهات رایج در پروپوزال می‌توان به داشتن زیربنا ضعیف، توجیه نشدن در رابطه با موضوع تحقیق و.... اشاره کرد.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.