بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
می 7, 2022
10 دقیقه زمان مطالعه

رشته های ارزان در کانادا برای دانشجویان ایرانی

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
می 7, 2022
10 دقیقه زمان مطالعه

رشته های ارزان در کانادا برای دانشجویان ایرانی

اگر شما هم قصد مهاجرت به کشور دیگری دارید لازم است، ابتدا در رابطه با کشور مقصد اطلاعات لازم را به دست آورید. از این رو راحت‌تر می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا کشور مناسبی برای مهاجرت است یا نه. در این مقاله قصد داریم تا علاوه بر آشنایی مختصری با کانادا، با رشته های ارزان در کانادا هم شما را آشنا کنیم. پس اگر به دنبال تحصیل در این کشور هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کانادا را می‌توان به عنوان دومین کشور بزرگ جهان معرفی کرد که در شمال قاره آمریکا قرار دارد. این کشور از جنوب به کشور آمریکا، از غرب به اقیانوس آرام، از شرق به اقیانوس اطلس و از شمال هم به اقیانوس شمالی وصل میشود. این کشور پهناور از 10 استان با نام‌های کبک، آلبرتا (ادمونتون)، بریتیش کلمبیا (ویکتوریا)، مانیتوبا (وینیپگ)، نیوبرانزویک (فردریکتون)، نوااسکوشیا (هلی فکس)، نیوفاندلند و لابرادور (سنت جانز)، پرنس ادوارد (شارلوتتاون)، اونتاریو (تورنتو) و ساسکاچوان (رجینا) تشکیل شده است. بیش از 90 درصد جمعیت کانادا در شهرهای نزدیک به کشور آمریکا قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید:

رشته های ارزان در کانادا برای اپلای کدامند؟

همانطور که می‌دانید کشور کانادا دانشگاه‌های معتبر بسیاری دارد. برخی از این دانشگاه‌ها از لحاظ علمی سطح بسیار بالایی دارند و در رنکینگ جهانی توانسته‌اند رتبه بسیار خوبی کسب کنند. در حالی که برخی دیگر از این دانشگاه‌ها معمولی بوده و رشته‌های مختلفی را درون خود جای داده‌اند. برخی از رشته‌ها در مقایسه با دیگر گرایشات، دارای شهریه بسیار کمتری هستند و این موضوع باعث شده تا به عنوان رشته های ارزان در کانادا معرفی شوند.

کامپیوتر و آی تی

 تمام دانشگاه‌های کشور کانادا که دارای رشته‌های مهندسی هستند، رشته کامپیوتر و آی تی را هم ارائه می‌دهند. این کشور همواره یکی از کشورهای توسعه یافته در زمینه فناوری اطلاعات می‌باشد از این رو می‌تواند زیرساخت‌های مناسبی را برای دانشجویان در این رشته فراهم آورد. کشور کانادا هر سال دانشجویان بسیاری را در زمینه آی تی، فناوری اطلاعات، طراحی نرم افزار، برنامه نویسی و… جذب می‌کند. طبق آمار منتشر شده از این کشور، بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر در این کشور تا 10 سال آینده دارای عرضه و تقاضای یکسانی خواهد بود.
البته برخی از دانشگاه‌های کشور کانادا از دانشجویان مدرک آزمون GRE می‌خواهند.

مهندسی عمران

 یکی از رشته‌های مهندسی که دانشجویان در آن به صورت حرفه‌ای مشغول به کار می‌شوند، رشته مهندسی عمران است. این رشته یکی از رشته‌های پرمتقاضی و پرطرفدار در میان رشته‌های مهندسی بوده که دانشجویان در آن به طراحی، ساخت و نگهداری از سدها، جاده‌ها، پل‌ها، فرودگاه‌ها، خطوط راه آهن، سیستم‌های فاضلاب و… مشغول هستند. رشته مهندسی عمران دارای زیرشاخه‌های مختلفی ازجمله مهندسی معماری، مهندسی محیط زیست و… می‌باشد.

مهندسی برق

 یکی دیگر از شاخه‌های نوین رشته‌های مهندسی، رشته مهندسی برق است. دانشجویان فارغ‌التحصیل از این رشته تجهیزات برقی مانند رادارها، موتورهای الکتریکی، سیستم‌های تولید انرژی، سیستم‌های ارتباطی، دستگاه‌های موقعیت یاب و… را می‌سازند و مورد بررسی قرار می‌دهند. شهریه تحصیل دانشجویان بین 7 هزار دلار تا 20 هزار دلار متغیر خواهد بود. در حال حاضر هم دانشگاه‌های کنکوردیا، مونترال، مک مستر، کلگری، واترلو، آلبرتا، مک گیل و… در حال ثبت نام دانشجویان می‌باشند.

مهندسی مکانیک

 رشته مهندسی مکانیک یکی از متنوع‌ترین و بهترین رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌های کشور کانادا را دارد. در حال حاضر کشور کانادا به مهندسان حرفه‌ای و متخصص در بازار کار خود نیاز دارد، از این رو جذب دانشجویان فارغ‌التحصیل از این رشته برای دولت کانادا کار بسیار ساده‌ای است. مهندسان مکانیک در این کشور میانگین سالانه حدود 73 هزار دلار درآمد خواهند داشت. البته این میزان حقوق و درآمد آن‌ها به محیط کار، کارفرما و… بستگی دارد. معمولا دانشجویان فارغ‌التحصیل از مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه از حقوق و مزایا بسیار بالایی برخوردار هستند.
دانشجویان در این رشته بر اساس این که رزومه ی تحصیلی شما به چه صورت است، یعنی مقالاتی که به چاپ رسانده اید، کنفرانس هایی که در آن ها شرکت کرده اید، دوره های کارآموزی ای که در آن ها حضور داشته اید، پروژه هایی که بر عهده داشته اید، دستیاری پژوهشی و آموزشی اساتید می‌توانند بورس تحصیلی دریافت کنند. اکنون این رشته در دانشگاه‌های تورنتو، مونترال، آلبرتا، کلگری، مک مستر، کونکوردیا، بریتیش کلمبیا و…. به دانشجویان ارائه می‌شود.
رشته مکانیک در کشور کانادا دارای گرایشات مختلفی ازجمله مهندسی دریا، مهندسی هوافضا، مهندسی خودرو، مهندسی تولید، مهندسی گرمایی، مگاترونیک است.

مهندسی نفت

یکی از رشته های ارزان در کانادا، مهندسی نفت است. دانشجو در این رشته منابع نفت خام، گازهای طبیعی و سایر منابع هیدروکربن را مورد بررسی قرار می‌دهد. دوره‌های تحصیلی این رشته در بیشتر دانشگاه‌های کشور کانادا شامل مهندسی تاسیسات نفت و گاز، مهندسی مخزن و آموزش ژئوفیزیک است.

دانشجویان فارغ‌التحصیل از این رشته می‌توانند حقوق و درآمد بالایی داشته باشند. معمولا میزان حقوق دانشجویان در این رشته 85 تا 125 هزار دلار کاناداست. این رشته دانشگاهی با وجود اینکه به عنوان یکی از رشته های ارزان در کانادا شناخته شده است، اما پذیرش در دانشگاه در این رشته به صورت رقابتی می‌باشد. از این رو برای ادامه تحصیل در این رشته علاوه بر مدارک لازم برای اپلای تحصیلی در دانشگاه‌های کانادا، به مدرک زبان آیلتس با نمره 7 هم نیاز دارید.

ریاضی

 امروزه تمام رشته‌ها به محاسبات ریاضی نیاز دارد، از این رو می‌توان گفت که یکی از دروس لازمه تحصیل ریاضی است. رشته ریاضی در دانشگاه‌های کشور کانادا توانسته موقعیت‌های شغلی بسیار خوبی را برای دانشجویان بوجود آورد. شهریه آموزش برای دانشجویان کارشناسی این رشته حدود 33 هزار دلار در سال و برای دانشجویان کارشناسی ارشد حدود 16 هزار دلار می‌باشد. بسیاری از دانشجویان فارغ‌التحصیل از این رشته برای دولت کشور کانادا مشغول به کار هستند، از این رو می‌توان گفت که آینده شغلی آن‌ها تضمین شده است.

پیشنهاد میکنیم مقاله ارزانترین کالج های کانادا از وبلاگ کن اپلای را نیز مطالعه کنید.

شیمی

 دانشجویان در رشته شیمی می‌توانند فرآیندها، ترکیبات، خواص شیمیایی، ساختار مواد و تغییرات آن‌ها را مورد بررسی قرار دهد. فارغ‌التحصیلان این رشته قادر هستند تا تحقیقات شیمیایی و نتایج آن را درک کنند. دانشجویان در این رشته می‌توانند زیرشاخه‌های مختلفی ازجمله بیوشیمی، مهندسی شیمی، علم مواد، شیمی دارویی، شیمی سبز، شیمی کشاورزی، سم شناسی، علم محیط زیست، پزشکی قانونی و… را انتخاب کنند.
در حال حاضر هم در دانشگاه‌های تورنتو، مک گیل، بریتیش کلمبیا، مونترال، آلبرتا و… این رشته ارائه شده است.

زیست شناسی

 رشته زیست شناسی که با نام Biology‌  هم شناخته شده است، رفتارها و ویژگی‌های جانوران را مورد بررسی قرار می‌دهد. تحصیل در این رشته بیشتر برای افرادی مناسب است که به دنبال تحقیق، پژوهش و آزمایش روی پدیده‌های مختلف هستند. دانشجویان این رشته دروسی چون جانور شناسی، آمار زیستی، شیمی آلی، آناتومی، ژنتیک و…. را مطالعه می‌کنند و مورد بررسی قرار می‌دهند.
دانشگاه‌های کشور کانادا زیرساخت‌های مناسبی را برای دانشجویان مهیا کرده‌اند، از این رو بعد از فارغ‌التحصیلی با حقوق و درآمد مناسبی می‌توانند در این کشور مشغول به کار شوند.    

زمین شناسی

 رشته زمین شناسی که با نام ژئولوژی هم شناخته شده است یکی از رشته‌های وابسته به منابع طبیعی بوده، این رشته زیرشاخه‌های بسیار مختلفی در دانشگاه‌های کشور کانادا دارد. دانشجویان با انتخاب این رشته می‌توانند در نهایت از رشته‌های زمین شناسی نفت، زمین شناسی در حوزه ساختمان، فسیل شناسی، شنگ شناسی و… فارغ‌التحصیل شوند. بازار کار این رشته در کشور کانادا به دلیل زیرساخت‌های مناسبی که دارد بسیار درآمدزا است. از این رو دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانند یک شغل مناسب در این کشور داشته باشند.
دانشجویان در این رشته می‌توانند علاوه بر تهیه گزارشات زمین شناسی، تجزیه و تحلیل داده‌های زمین شناسی را انجام دهند. دانشجویان فارغ‌التحصیل از این رشته قادرند تا در بخش‌های مشاوره مهندسی، شرکت‌های برق، معادن و نفت موسسات دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند.

تربیت بدنی

یکی دیگر از رشته های ارزان در کانادا، رشته تربیت بدین است. میانگین درآمد فارغ‌التحصیلان این رشته در سال حدود 80 هزار دلار است.
این رشته در دانشگاه‌های کشور کانادا دارای گرایشات مختلفی می‌باشد که رفتار حرکتی، فیزیولوژی ورزشی، بیومکانیک ورزشی، مدیریت ورزشی، آسیب‌شناسی و حرکات اصلاحی، روانشناسی ورزشی ازجمله گرایشات اصلی و مهم آن است. در حال حاضر دانشگاه‌های آلبرتا، مونت رویال، مانیتوبا، مک ایوان و.. این رشته دانشگاهی را تدریس می‌کنند. دولت کانادا تخمین زده است که در سال‌های 2021 تا 2030 میزان عرضه و تقاضا در این رشته برابر خواهد شد.

پرستاری

ادامه تحصیل در رشته پرستاری دانشگاه‌های کشور کانادا، با وجود اینکه یکی از رشته های ارزان در کانادا می‌باشد. اما بازار کار بسیار خوبی دارد، کشور کانادا زیر ساخت‌های بسیار خوبی را برای پرستاران فارغ‌التحصیل مهیا کرده است. همین امر باعث شده تا بیشتر دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی در این کشور ماندگار شوند. نیاز به نیروی خدماتی و کادر درمانی در کشور کانادا بسیار بالاست. با توجه به افزایش میانگین سنی مردم کشور کانادا، نیاز به نیروی درمانی بسیار زیاد شده است.
پرستاران در کشور کانادا به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • پرستارانی که علاوه بر مدرک دانشگاهی مجوز پرستاری دارند.
  • پرستاران متخصص که دارای مجوز کار هستند.
  • پرستارانی که دوره پرستاری روانشناسی را در کالج گذرانده‌اند.
  • پرستاران ارشد یا NP

فیزیوتراپی

این رشته به عنوان یک روش درمانی در کشور کانادا معرفی شده است، افراد فارغ‌التحصیل از این رشته فیزیوتراپیست نامیده می‌شوند و می‌توانند با استفاده از علم، دانش و مهارت خود مشکلات موجود در بدن را با کمک حرکات ورزشی درمان کند. شهرهای ونکوور و تورنتو در میان شهرهای دیگر کانادا، زیرساخت‌های بسیار بهتری را برای دانشجویان فارغ‌التحصیل از این رشته فراهم کرده‌اند. در این دو شهر فیزیوتراپیست‌ها از درآمد و مزایای بسیار خوبی برخوردار خواهند بود.

مقالات بیشتر برای مطالعه:

هنر

 یکی از کشورهایی که می‌تواند به بهترین شکل ممکن استعداد و خلاقیت دانشجویان پرورش دهد، کشور کاناداست. کشور کانادا نیاز بسیاری به فارغ‌التحصیلان رشته هنر دارد از این رو هنرمندان ماهر در این کشور می‌توانند از ویزای کارکنان ماهر فدرال کانادا استفاده کنند. بدین ترتیب دانشجویان به راحتی بعد از فارغ‌التحصیلی خود می‌توانند اقامت دائم خود را کسب کنند. این زیرساخت‌های مناسب باعث شده تا بسیاری از دانشجویان ماندگار شدن در کشور کانادا و زندگی در آن‌جا را به کشور خود ترجیح دهند. در پروسه اپلای تحصیلی دانشجویان در زمینه هنر داشتن سابقه فعالیت هنری، سابقه تدریس، سابقه همکاری با اساتید، سابقه نمایشگاه و کنفرانس، سابقه تحقیق و پژوهش و… از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

سایر روش های تحصیل ارزان در کانادا

در این شرایط اقتصادی، ادامه تحصیل ارزان در دانشگاه‌های کشور کانادا خواسته‌ی بسیاری از دانشجویان است. اما برای ادامه تحصیل ارزان قیمت در دانشگاه‌های کشور کانادا چه راهی وجود دارد؟

انتخاب دانشگاه های ارزانتر

دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی بسیار متعددی در کشور کانادا وجود دارد، از این میان تنها برخی از این دانشگاه‌ها شهریه بالایی دریافت می‌کنند. برخی دیگر از دانشگاه‌های کشور کانادا به دانشگاه‌های ارزان قیمت این کشور شناخته شده‌اند. با انتخاب این دانشگاه‌ها می‌توانید تحصیلی ارزان‌تر داشته باشید.

اخذ فاند

 اخذ فاند تحصیلی کانادا هم می‌تواند هزینه سنگین ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشور کانادا را کاهش دهد. در واقع فاند تحصیلی دانشجو یا به صورت فول فاند است یا بخشی از هزینه‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد. در هر صورت اخذ فاند تحصیلی برای دانشجویان را می‌توان به عنوان یکی از راه‌های تحصیل ارزان در کانادا معرفی کرد.

کار دانشجویی

دانشجویان می‌توانند در کنار ادامه تحصیل خود در دانشگاه‌های این کشور، مشغول به کار شوند. در واقع دانشجو با کار در زمان تحصیل بخشی از هزینه تحصیل خود را پرداخت می‌کند. اما کار در حین تحصیل هم با شرایط و قوانین خاصی همراه است:

  • دانشجو علاوه بر اینکه باید به صورت تمام وقت مشغول به تحصیل شود، باید اجازه نامه معتبر داشته باشد.
  • طول دوره آموزشی دانشجو حداقل باید 6 ماه باشد.
  • در یک موسسه آموزشی معتبر ثبت نام کرده باشد.

کلام آخر

در این بخش سعی کردیم تا اطلاعات کاملی را در رابطه با ارزان‌ترین رشته‌های تحصیلی در اختیار شما قرار دهیم. اگر قصد مهاجرت تحصیلی به کشور کانادا را دارید بی شک شناخت رشته‌های ارزان قیمت می‌تواند کمک بسیاری در اخذ پذیرش تحصیلی شما داشته باشد.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

آیا کشور کانادا نظام تحصیلی رایگان دارد؟
سیستم آموزشی کشور کانادا برای دانشجویان بین‌المللی رایگان نیست. تنها شهروندان این کشور و افرادی که اقامت دائم دارند می‌توانند در برخی موسسات دولتی رایگان ادامه تحصیل دهند.
دانشگاه‌های برتر کشور کانادا، کدام دانشگاه هستند؟
دانشگاه تورنتو، مک گیل، مک مستر، مونترال و…از بهترین دانشگاه‌های کشور کانادا هستند.
آیا برای ادامه تحصیل در رشته‌های ارزان قیمت کانادا، مدرک زبان لازم است؟
در هر صورت برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور به مدرک زبان معتبر نیاز دارید.
آیا با فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه‌های کانادا می‌توان مشغول به کار شد؟
نرخ بیکاری 6 درصد در این کشور نشان دهنده آن است که زیرساخت‌های مناسبی برای کار فارغ‌التحصیلان در این کشور فراهم شده است.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.