بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
فوریه 6, 2022
6 دقیقه زمان مطالعه

بازار کار مهندسی کامپیوتر در کانادا چگونه است؟

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
فوریه 6, 2022
6 دقیقه زمان مطالعه

بازار کار مهندسی کامپیوتر در کانادا چگونه است؟

رشته مهندسی کامپیوتر که با نام Computer Engineering هم شناخته می‌شود، یکی از بهترین رشته‌های تحصیلی در کشور کاناداست. بسیاری از اساتید این رشته را ترکیبی از رشته‌ی برق، الکترونیک و علوم کامپیوتر می‌دانند. در واقع این رشته تحصیلی برخلاف دیگر رشته‌های کامپیوتر چون مهندسی نرم افزار، دارای پیش زمینه‌ای در مهندسی الکترونیک و مهندسی سخت افزار است. رشته مهندسی کامپیوتر ارتباط بسیار قوی با رشته مهندسی آی تی، سیستم‌های اطلاعاتی، فناوری اطلاعات و مهندسی نرم افزار دارد. 

در واقع رشته مهندسی کامپیوتر می‌تواند با به کارگیری توسعه و ارزیابی سخت افزارها، ریاضیات و علم طراحی، نرم افزارها، توسعه و ارزیابی سخت افزارهای کامپیوتری و…. تجهیزات لازم و مرتبط با رایانه را آماده ‌کنند. مهندسان کامپیوتر علاوه بر اینکه می‌توانند این تجهیزات را بررسی کنند، می‌توانند تمام مشکلات ممکن را برطرف کنند.

در واقع رشد در بازار کار مهندسی کامپیوتر در کانادا باعث شده تا افراد بسیاری برای ادامه تحصیل این رشته را انتخاب کنند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با شرایط ادامه تحصیل و اپلای رشته مهندسی کامپیوتر در کانادا و بازار کار مهندسی کامپیوتر در کانادا بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:

تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در کانادا

برای اینکه بتوانید در رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه‌های کشور کانادا ادامه تحصیل دهید، لازم است که برخی از دروس را به صورت پیش نیاز با موفقیت پاس کنید. افرادی که قصد ادامه تحصیل دارند باید دروسی همچون ریاضیات، فیزیک، انگلیسی را با حداقل نمره 60 پشت سر بگذارند. این پیش نیاز تنها برای دانشجویانی لازم است که قصد ورود به مقطع کارشناسی این رشته تحصیلی را دارند. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هم باید از یک دانشگاه معتبر مدرک لیسانس خود را اخذ کنند.
باید توجه داشته باشید که برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر باید به زبان انگلیسی یا زبان فرانسوی تسلط داشته باشید. از این رو برای کسب موفقیت باید به دولت کانادا ثابت کنید که به یکی از زبان‌های فرانسوی یا انگلیسی تسلط دارید.

هزینه تحصیل در این رشته در هر مقطع و در هر دانشگاهی متفاوت است. هزینه تحصیل در این رشته به طور میانگین بین 7 تا 21 هزار دلار خواهد بود. هزینه تحصیل در کشور کانادا با توجه به هزینه زندگی در این کشور هم می‌تواند متغیر باشد، از این رو بهتر است قبل از هرگونه اقدامی از شهریه دانشگاه مورد نظر آگاه شوید.
ادامه تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی حدود چهار سال، در مقطع تحصیلات تکمیلی هم حدود یک سال و نیم تا دو سال به طول می‌انجامد. این رشته تحصیلی هم همانند دیگر رشته‌‌های تحصیلی دارای بورسیه‌های مختلفی است. معمولا دانشجویانی که مستعد پیشرفت هستند می‌توانند از این بورسیه‌های تحصیلی استفاده کنند. تمامی دانشگاه‌های کشور کانادا بورسیه دانشجویان را تحت پوشش قرار نمی‌دهند، بلکه برخی از آن‌ها تنها می‌توانند دانشجویان را بورسیه کنند. در میان دانشگاه‌های کشور کانادا تنها دانشگاه‌های تورنتو، واترلو و بریتیش کلمبیا به عنوان بهترین و معتبرترین دانشگاه‌های ارائه کننده این رشته شناخته شده‌اند.

گرایش های مهندسی کامپیوتر در کانادا

ادامه تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر محدود نیست. در واقع در انتخاب گرایش رشته مهندسی کامپیوتر و ادامه تحصیل در آن، به هیچ عنوان با محدودیت خاصی روبه‌رو نخواهید شد. دانشجو باید با توجه به علاقه خود یکی از این گرایش‌ها را انتخاب کرده و در آن ادامه تحصیل دهد. رشته مهندسی کامپیوتر گرایش‌های بسیاری دارد اما در این میان تنها برخی از این گرایش‌ها مطرح بوده، بسیاری از دانشجویان ترجیح می‌دهند که در آن ادامه تحصیل دهند. گرایش‌های رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع تحصیلات تکمیلی بسیار متنوع است. ازجمله گرایش‌های معروف و پرطرفدار آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امنیت سایبری
  • رباتیک
  • گرافیک کامپیوتری
  • مهندسی سخت افزار
  • مهندسی نرم افزار
  • مهندسی شبکه
  • هوش مصنوعی
  • واقعیت مجازی
  • بازاریابی دیجیتال

بازار کار مهندسی کامپیوتر در گرایش های مختلف در کانادا چگونه است؟

یکی از کشورهای رو به رشد در زمینه فناوری اطلاعات، کشور کاناداست. در واقع این کشور توانسته با زیرساخت‌های مناسب به عنوان یکی از بهترین کشورها در زمینه تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر شناخته شود. دولت این کشور تلاش بسیاری کرده است تا دانشجویان را در گرایش‌های برنامه نویسی، طراحی نرم افزار، فناوری اطلاعات جذب کند. کشور کانادا با تدابیری که اندیشیده است توانسته بازار کار مناسب برای فارغ‌التحصیلان این رشته را ایجاد کند. کشور کانادا تا سال 2020 به 183 هزار نیرو در حوزه فناوری اطلاعات نیاز داشته، تا به امروز توانسته با جذب دانشجویان در این رشته و افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان این نیاز خود را برطرف کند.

مهندسان کامپیوتر در کشور کانادا، می‌توانند در بخش‌های خصوصی و دولتی مشغول به کار شوند. ازجمله بخش‌هایی که این مهندسین می‌توانند در آن مشغول به کار شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موسسات آموزشی و تحقیقاتی
  • دولت
  • زیر ساخت‌های کامپیوتری
  • سازمان مراقبت بهداشت و سلامت
  • شرکت‌های مهندسی
  • شرکت‌های مشاوره و فناوری

خوشبختانه نرخ بیکاری در کشور کانادا بسیار پایین است، به طوری که بیشتر فارغ‌التحصیلان در این کشور مشغول به کار هستند. نرخ بیکاری در این کشور حدود 8.5 است. برای اینکه بتوانید در رشته مهندسی کامپیوتر مشغول به کار شوید حداقل باید مدرک لیسانس این رشته را داشته باشید. البته برای رسیدن به جایگاه‌های شغلی بالاتر باید مدارک تحصیلی شما هم سطح بالاتری چون کارشناسی ارشد و دکتری باشد.
بسیاری از دانشجویان برای اینکه بتوانند وارد بازار کار شوند، باید برای مدت سه تا چهار سال به عنوان کارآموز کار کنند. در اینصورت می‌توانند به عنوان یک مهندس کامپیوتر مستقل مشغول به کار شوند.

اما شاید این سوال برایتان پیش بیاید که یک مهندس کامپیوتر چه وظایفی می‌تواند داشته باشد؟ در واقع می‌توان گفت که نظارت بر فضای ابری شرکت، به روز بودن اطلاعات، انجام تحلیل‌های دوره‌ای، برنامه ریزی و مدیریت تولید، انجام تست‌های معتبر مربوط به تجهیزات و… از دیگر وظایف مهندسان کامپیوتر می‌باشد.

بررسی میانگین درآمد رشته کامپیوتر در کانادا

دانشجویانی که از این رشته فارغ‌التحصیل می‌شوند، شانس بسیار بالایی در یافتن شغل دارند. بازار کار و درآمد مهندسی کامپیوتر در کانادا بسیار روشن است. در واقع فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند آینده شغلی بسیار روشنی داشته باشند. مهندسان کامپیوتر جزو مشاغل پردرآمد کشور کانادا هستند، طبق آخرین آمار منتشر شده میزان حقوق و درآمد حقوق مهندسین کامپیوتر حدود 67 تا 108 هزار دلار کاناداست. البته این میزان حقوق و دستمزد در هر استانی با توجه به شرایط کاری و شرکت مورد نظر متفاوت خواهد بود. میزان حقوق و دستمزد مهندسان کامپیوتر به طور میانگین ساعتی 37 دلار است.

بررسی آینده رشته کامپیوتر در کانادا 

افرادی که از رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه‌های کانادا فارغ‌التحصیل شده‌اند بعد از اتمام تحصیلاتشان می‌توانند در این کشور مشغول به کار شوند. در واقع مهندسان کامپیوتر می‌توانند در رشته‌های تجهیزات کامپیوتری، استارتاپ‌ها و… مشغول به کار شوند. مهندسان کامپیوتر در این کشور می‌توانند به صورت دور کاری(فریلنسری) کار کنند. تحصیل در این رشته قطعا می‌تواند آینده بسیار روشن و درخشانی را برای فرد رقم بزند. پروژه‌های کاری رشته مهندسی کامپیوتر هم به صورت بلند مدت و هم به صورت کوتاه مدت است.

کلام آخر

در حال حاضر بازار کار رشته کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر در کشور کانادا بسیار خوب است، در بسیاری از استان‌های این کشور بازار کار مهندسی کامپیوتر در مقایسه با گذشته رونق بسیاری خوبی داشته است. در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین و بهترین رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌های کشور کانادا، رشته مهندسی کامپیوتر است. ادامه تحصیل در این رشته نه تنها در کانادا بلکه در دیگر کشورها هم می‌تواند آینده خوب و درخشانی داشته باشد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین کشور ها برای تحصیل در رشته کامپیوتر از سایت کن اپلای را نیز بخوانید.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

آیا کشور کانادا می‌تواند گزینه مناسبی برای ادامه تحصیل باشد؟
دانشگاه‌های کشور کانادا به دلیل سیستم آموزشی سطح بالایی که دارند، توانسته‌اند به عنوان بهترین دانشگاه‌های برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر انتخاب شوند.
سخت‌ترین بخش در رشته کامپیوتر، کدام بخش است؟
هوش مصنوعی در این میان به عنوان یکی از سخت‌ترین بخش‌های رشته کامپیوتر شناخته شده است.
کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر چقدر طول می‌کشد؟
ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر، همانند دیگر رشته‌ها حدود دو سال طول می‌کشد.
کدام یک از گرایش‌های رشته کامپیوتر طرفدار بیشتری دارد؟
در میان تمام گرایش‌ها رشته‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بیشترین طرفدار را دارد. این رشته‌ها به عنوان رشته‌های نوپا شناخته شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.