بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
نوامبر 23, 2022
10 دقیقه زمان مطالعه

تفاوت کالج با دانشگاه در کانادا و نحوه پذیرش آنها چیست؟

بهنام فارسی
مهاجرت تحصیلی
نوامبر 23, 2022
10 دقیقه زمان مطالعه

تفاوت کالج با دانشگاه در کانادا و نحوه پذیرش آنها چیست؟

احتمالا شما هم افراد زیادی را می‌شناسید که برای تحصیل به کانادا مهاجرت کرده‌اند؛ یا همین حالا به فکر مهاجرت تحصیلی به این کشور امریکای شمالی هستند. سفری برای ساختن آینده‌ای موفق و پیمودن مسیر رشد تحصیلی و شغلی. اگر شما هم ابتدای این سفر هیجان‌انگیز هستید و هنوز انتخاب نکرده‌اید برای چه رشته‌ای و در کدام موسسه آموزشی اپلای کنید این پست برای شما است. تصمیم داریم دربارۀ فرق کالج با دانشگاه در کانادا صحبت کنیم. همچنین شرایط پذیرش، هزینه‌ها و بورس‌ها را بررسی می‌کنیم تا انتخاب بهترین کالج و دانشگاه‌ها در کانادا برای‌تان آسان‌تر باشد.

تفاوت دانشگاه با کالج در کانادا چیست؟

اگر شما هم رویای تحصیل در کانادا را دارید باید دربارۀ سیستم آموزشی کانادا و انواع مراکز آموزشی آن اطلاعاتی داشته باشید. مثلا بدانید تعریف کالج و دانشگاه در این کشور چیست؟ تحصیل در کالج چه تفاوتی با دانشگاه دارد؟ هر کدام چه برتری‌هایی دارند؟ و…

طبق سیستم آموزشی کانادا افراد بعد از پایان دورۀ متوسطه وارد دانشگاه یا کالج می‌شوند. بین این دو از نظر نوع دروس، نحوۀ آموزش و میزان فنی‌بودن یا حرفه‌ای بودن فارغ‌التحصیلان تفاوت‌های بسیاری هست.

در کانادا، هر استان یا منطقه مسئول تعیین مدارس در سطح بالاتر از متوسطه است. هر مؤسسه مجموعه قوانین خاص خود را در مورد نحوه درخواست، سطح زبان انگلیسی یا فرانسوی مورد نیاز و… دارد.

چرا کالج در کانادا را انتخاب کنیم؟

برخی از افراد تمایل دارند زودتر وارد بازار کار شوند؛ یا مشاغلی مانند دامپزشکی، رشته‌های پیراپزشکی، کار به عنوان اپراتور جرثقیل یا آرایشگری را ترجیح می‌دهند. کالج برنامه‌های تحصیلی متنوع با مدرک دیپلم، کاردانی و لیسانس برای این افراد ارائه می‌دهد.

تفاوت کالج و دانشگاه

آینده شغلی در کانادا با مدرک کالج

سیستم کالج در کانادا با هدف ارائه آموزش‌های فنی تاسیس شده است. در واقع کالج برای پاسخگویی به تقاضای بازار کار و روند اقتصاد در حال تغییر کشور فعالیت می‌کند. دانشجویان کالج در کانادا برای رفع نیازهای خاصی در صنعت آموزش می‌بینند. بنابراین پیدا کردن شغل پس از تحصیل یا هنگام تحصیل در کالج آسان‌تر است.

بنابر دلایل گفته‌شده رشته‌های تحصیلی کالج با آموزش‌های تجربی و عملی بیشتر پلی به سوی بازار کار هستند. درنتیجه کالج‌ها هم تمایل دارند کلاس‌هایی با اندازه کوچک‌تر و نسبت دانشجو به مربی کمتر داشته باشند.

کانادا کالج‌هایی معتبری دارد که نزد کارفرمایان شناخته شده هستند. گواهی فارغ التحصیلی این مراکز می‌تواند شانس برخورداری از یک شغل خوب را افزایش دهد. در گام بعدی امکان اقامت دائم کانادا را برای‌تان فراهم کند.

مدت تحصیل در کالج‌های کانادا

به‌علاوه کالج برنامه تحصیلی کوتاه‌مدت‌تری دارد. به همین دلیل دانشجویان بین المللی که مدرک قبلی دارند و می‌خواهند سریع‌تر در کانادا کار پیدا کنند از دوره‌های 2 تا 3ساله کالج استقبال می‌کنند.

چرا دانشگاه در کانادا را انتخاب کنیم؟

مسیر تحصیلی علاقمندان به رشته‌هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، مهندسی و… از دانشگاه می‌گذرد. دانشگاه‌های کانادا هم بیشتر بر دروس تئوری، مهارت‌های تحلیلی و برنامه‌های آکادمیک تمرکز دارد. گرچه بعضی رشته‌ها در طول تحصیل آموزش‌های عملی هم ارائه می‌دهند.

معمولا در کلاس‌های دانشگاه تعداد دانشجو بیشتر از مربی یا استاد است. برنامه‌های تحصیلی دانشگاه هم نسبت به کالج استقلال بیشتری دارند. در نهایت دانشجویان با مدرک تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا فارغ التحصیل می‌شوند.

از نظر هزینه گرفتن مدرک دانشگاهی از کالج گران‌تر است. علاوه بر این مدت زمان تحصیل در دانشگاه در مقایسه با کالج بیشتر است. همین طولانی‌بودن مدت تحصیل هم باعث می‌شود تا هزینه تحصیل در دانشگاه‌های کانادا نسبت به کالج بالاتر باشد.

علاوه بر این مدارک تحصیلی دانشگاه‌های کانادا عمومی‌تر هستند و برای یافتن کار باید ثابت کنید که می‌‌توانید با آموخته‌های‌تان برای کارفرما یا سازمان مورد نظر ارزش‌آفرینی کنید. با وجود این مدرک دانشگاهی انعطاف‌پذیری بیشتری در مسیر شغلی به شما می‌دهد؛ به‌ویژه اگر علاقمند به کار در دانشگاه یا مراکز پژوهشی باشید.

تحصیل در کالج های کانادا بهتر است یا دانشگاه های کانادا؟

معمولا اعتبار علمی یکی از مهم‌ترین ملاک‌های انتخاب متقاضیان تحصیل در کانادا است. با وجود اهمیت شهرت علمی دانشگاه، نباید از ملاک‌های شخصی‌تر خود غافل شوید. لازم است روی برنامه‌ها و اهداف‌تان تمرکز کنید.

یکی از اولویت‌های مهم احتمالا شهر مورد علاقه‌تان برای اقامت در کانادا باشد. مطمئن شوید موسسه مورد نظرتان از نظر دولت این منطقه معتبر است و به دانشجویان بین المللی هم پذیرش می‌دهد. معمولا دانشجویان بین المللی انتاریو، بریتیش کلمبیا و کبک را ترجیح می‌دهند. این مناطق مرکز بهترین دانشگاه‌های کانادا با رنکینگ بالای جهانی هستند.

لازم به یادآوری است اصلی‌ترین فرق کالج با دانشگاه در کانادا این است که دانشگاه دانشجویان بومی و بین المللی را با مهارت‌ها و دانش لازم برای پیمودن مسیر شغلی مجهز می‌کند. در حالی که اگر بخواهید کنار تحصیل تجربۀ عملی در صنعت کسب کنید کالج انتخاب بهتری است.

پس تا اینجا متوجه شدیم که تفاوت کالج با دانشگاه در تمرکز بر آموزش‌های عملی است. گرچه هر کدام از رشته‌های تحصیلی در کالج‌های کانادا ممکن است شامل برخی از دروس نظری هم باشند.

تفاوت هزینه تحصیل کالج با دانشگاه‌ در کانادا

هزینه‌های تحصیل در کانادا به چند عامل بستگی دارد:

  • دانشگاه یا کالج مورد نظر شما
  • شهر یا استان محل اقامت و تحصیل‌تان
  • مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و…)
  • نوع رشته تحصیلی
  • سبک زندگی شما

به عنوان مثال متوسط هزینه تحصیل در کانادا برای مقطع کارشناسی به‌ازای یک سال در بسیاری از رشته‌های دانشگاهی 13 تا 20 هزار دلار کانادا است. همچنین تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد 17 تا 25 هزار دلار و دکترا 7 تا 15 هزار دلار هزینه دارد.

معمولا هزینۀ تحصیل در رشته‌های حوزه علوم انسانی حدود 7000 دلار کمتر از سایر رشته‌ها است. رشته‌های پزشکی معمولا گران‌ترین دوره برای تحصیل در کانادا است و هزینه دوره‌های مرتبط با تجارت و مدیریت کمتر از میانگین می‌شود.

هزینۀ تحصیل در کالج‌های کانادا متنوع، ولی عموما کمتر از دانشگاه است. معمولا شهریه دوره‌های کالج در سال حدود 12 تا 20 هزار دلار کانادا می‌شود.

تحصیل در کانادا با بورسیه تحصیلی

با وجود آن‌چه گفتیم هزینه تحصیل در کانادا نسبت به بسیاری از کشورهای مدرن دنیا منطقی است. علاوه‌براین دولت کانادا و مراکز آموزشی آن فرصت‌های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در قالب فاند یا بورسیه تحصیلی کانادا هم در نظر گرفته‌اند. بسیاری از این فاندها تمامی هزینه‌های تحصیل را پوشش می‌دهد.

در ادامه فهرستی از بورسیه تحصیلی کانادا را مشاهده می‌کنید:

  • York University International Student Scholarships
  • University of Waterloo Graduate Scholarships
  • Lester B. Pearson International Scholarship Program at University of Toronto
  • University of Calgary International Entrance Scholarship
  • Vanier Canada Graduate Scholarship
  • Ontario Graduate Scholarship
  • Shastri Indo-Canadian Institute Scholarship
  • Canadian Commonwealth Scholarship and Fellowship Plan
  • National Research Council of Canada Scholarship
  • Ontario Trillium Scholarship
  • Quebec Provincial Government Scholarship
  • Partnership Grams by Social Science and Humanities Research Council for Canada
  • University of Manitoba Graduate Fellowship
  • Hani Zeini Scholarships
  • Ritchie- Jennings Memorial Scholarship
  • Erasmus Scholarship

حالا که فرق کالج با دانشگاه در کانادا را می‌دانید بد نیست اشاره کنیم گرفتن فاند تحصیلی برای کالج کانادایی چندان آسان نیست. معمولا این بورسیه‌ها برای متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها هستند.

شرایط تحصیل در کانادا

برای تحصیل در کانادا نیاز به ویزای تحصیلی یا استادی پرمیت (Study Permit) دارید. داشتن گواهی‌نامه تحصیلی مقاطع قبلی، مدرک زبان مورد تایید کالج و دانشگاه‌های کانادا هم از مدارک ضروری برای مهاجرت تحصیلی به کانادا است.‌

یکی از دغدغه‌های دانشجویان هنگام ورود به دانشگاه مسئلۀ محل اقامت است. بیشتر دانشگاه‌های کانادا خوابگاه دانشجویی در محوطۀ دانشگاهی دارند. این خوابگاه‌ها هنگام ورود به کانادا مقرون‌به‌صرفه‌ترین انتخاب برای دانشجویان بین المللی هستند.

سن پذیرش در کالج کانادا

معمولا افراد زیر 35 سال می‌توانند برای دریافت پذیرش از کالج کانادا اپلای کنند. اما شانس پذیرش در 18 تا 23 سالگی بالاتر است.

معرفی بهترین کالج های کانادا

با کمی جستجو در اینترنت می‌توانید دربارۀ بهترین کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا برای دانشجویان بین المللی تحقیق کنید. در ادامه تعدادی از این موسسه‌های آموزشی معتبر را نام می‌بریم و برخی را به‌طور خلاصه به شما معرفی می‌کنیم.

Humber College

کالج هامبر با دوره‎‌های دیپلم در طیف گسترده‌ای از حوزه‌ها در لیست بهترین کالج‌های کانادا قرار گرفته است. دیپلم پیشرفته انیمیشن سه بعدی و فناوری مهندسی الکترونیک، استراتژی محتوا، کورس‌های بازیگری، بازرگانی، مهندسی، علوم آشپزی نمونه‌هایی از رشته‌های ارائه شده توسط این کالج کانادایی است.

Centennial College

نام کالج سنتنیال به دلیل دوره‌های گوناگون تمام‌وقت، پاره‌وقت و آنلاین و همچنین دوره‌های کارآموزی برای دانشجویان بین الملل در میان برترین‌ها می‌درخشد. برنامه‌های تحصیلی این کالج در زمینه‌های مدیریت کسب‌وکار و هتلداری، سلامت و تندرستی، رسانه و نویسندگی، خدمات اجتماعی و کودک ارائه می‌شود.

Sheridan College

کالج شریدان در اوکویل کانادا واقع شده؛ و به دلیل برتری آموزشی، فرهنگ فکری پیشرو و برنامه‌های آکادمیک قوی شناخته شده است. این کالج دوره‌های تحصیلی، دیپلم و گواهینامه‌های معتبر و پرطرفداری در رشته‌های مدیریت بازرگانی در مقطع لیسانس و همچنین دوره تبلیغات و بازریابی، برنامه‌نویسی و طراحی محصول در مقطع دیپلم ارائه می‌دهد.

در حال حاضر کالج شریدان 24500 دوره تمام‌وقت و 18500 دورۀ پاره‌وقت دارد و به دانشجویان بین المللی هم پذیرش می‌‌دهد.

نام سایر کالج‌های معروف کانادا را در لیست زیر می‌بینید:

  • Douglas College
  • Algonquin College
  • Mohawk College
  • Lawrence College
  • George Brown College
  • Red Deer College
  • Fanshawe College
  • Camosun College
  • Vanier College

معرفی بهترین دانشگاه های کانادا

University of Toronto

دانشگاه تورنتو در رتبه‌بندی جهانی QS در جایگاه 29م قرار دارد. یکی از پیشروترین موسسه‌ها که نرخ پذیرش بالایی برای دانشجویان بین المللی دارد. این مرکز در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته‌های متنوعی مانند علوم کامپیوتر و سیستم‌های اطلاعاتی، معماری، اقتصاد، مطالعات بازرگانی، علوم زیستی و شیمی دانشجو می‌پذیرد.

British Columbia Institute of Technology

موسسه فناوری بریتیش کلمبیا (BCIT) پنج مدرسه یا پردیس آموزشی دارد. پیروی از آموزش‌هایی با رویکرد عملی و رویکرد حل مسئله برای آموزش و یادگیری مهم‌ترین ویژگی این مرکز است.

British Columbia University

دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) دارای دو پردیس دانشگاهی است. بیش از 60000 دانشجو از سراسر جهان و مشغول به تحصیل در رشته‌های متنوعی مانند اقتصاد و بازرگانی، زمین‌شناسی و محیط زیست و علوم بهداشتی و زیستی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دارد. بارزترین مشخصۀ این دانشگاه داشتن فرهنگ تحقیق، پژوهش و نوآوری است و انتخابی عالی برای دانشجویان کنجکاو و جسور سراسر دنیا است.

McGill University

احتمالا نام دانشگاه مک گیل برای شما هم آشنا است. یکی از معتبرترین دانشگاه‌های کانادا با بیش از 200 سال سابقه که به واسطۀ تحقیقات علمی پیشتازش شهرت دارد. این دانشگاه جز بهترین دانشگاه‌های پزشکی کانادا هم هست.

در حال حاضر بیش از 400 هزار دانشجو در دانشگاه مک گیل در بیشتر از 300 برنامه تحصیلی متنوع در حال تحصیل هستند. کارشناسی ادبیات انگلیسی، کارشناسی ارشد اقتصاد و MBA از دوره‌های محبوب این دانشگاه است. علوم کشاورزی و محیط زیست، هنر، آموزش، مهندسی، حقوق، مدیریت، دندانپزشکی و علوم پزشکی از سایر رشته‌های این موسسه آموزشی معروف کانادا است.

Vancouver Film School

مدرسه فیلم ونکوور یکی از بهترین مدرسه‌های فیلم جهانی است که اواخر دهه 1980 در کانادا تأسیس شد. رویکرد عملی موسسه دانشجویان در یک دورۀ یک‌ساله برای ورود به صنعت فیلم‌سازی آماده می‌کند. فیلم، انیمیشن بصری سه بعدی و طراحی صدا نمونه‌هایی از 13 رشتۀ تحصیلی این موسسه است.

کالج یا دانشگاه؟ کدامیک انتخاب بهتری برای تحصیل در کانادا است؟

کانادا با داشتن زیر ساخت‌های آموزشی قوی، تجهیزات و امکانات مدرن و اساتید درجه یک جهان گزینۀ منحصربه‌فردی برای مهاجرت تحصیلی است. دانشگاه و کالج‌های معتبر و پیشروی زیادی دارد. برای شروع تحقیق کنید کدام‌یک از این مراکز به دانشجویان بین المللی پذیرش می‌دهند. بعد هر کدام را به‌دقت بررسی کنید و موسسه‌ای که بیشترین هماهنگی را با اهداف‌تان دارد انتخاب نمایید.

در این پست تلاش کردیم تا آن‌چه پیش از انتخاب رشته و دانشگاه و کالج در کانادا لازم است بدانید را بررسی کنیم. درباره فرق کالج با دانشگاه در کانادا و تاثیر آن بر آیندۀ شغلی و حرفه‌ای شما بحث کردیم. تعدادی از این مراکز را بررسی کردیم تا تصمیم‌گیری برای شما آسان شود. امیدواریم به‌زودی شما را در جایگاه دانشجوی رشته و دانشگاهی که رویای آن را در سر دارید ببینیم.

بهنام فارسی

بهنام فارسی

بهنام، موسس و مدیرعامل کن‌اپلای و فارغ التحصیل ارشد از دانشگاه کنکوردیا کانادا، باور دارد که با افزایش تعداد افراد متقاضی به مهاجرت تحصیلی، افراد و مسئولین حوزه‌های مرتبط باید دست به دست هم بدهند، تا این فرایند را برای دانشجویان اینترنشنال، آسان‌تر و ارزان‌تر شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد تحصیل در خارج از کشور

فرق کالج با دانشگاه در کانادا چیست؟
دانشگاه‌های کانادا بیشتر بر برنامه‌های آکادمیک و دروس نظری تمرکز دارند؛ در حالی که کالج‌ها بیشترین توجه را به آموزش شغلی و آماده‌سازی دانشجویان برای ورود به بازار کار در صنعت آماده می‌کند.
مدت زمان تحصیل در کالج‌های کانادا چند سال است؟
مدت دوره کالج نسبت به دانشگاه کوتاه‌تر است؛ معمولا بین دو تا سه سال.
چه تعداد کالج و دانشگاه در کانادا وجود دارد؟
تا سال 2020 کانادا حدود 103 دانشگاه و 112 کالج داشته است.
بهترین کالج در کانادا کدام است؟
کالج سنتنیال تورنتو انتاریو، دانشگاه مک گیل، کالج جورج براون تورنتو، دانشگاه یورک تورنتو، دانشگاه واترلو ، دانشگاه کلگری آلبرتا، دانشگاه رایرسون تورنتو برخی از کالج‌های معتبر برای دانشجویان بین المللی است.

دیدگاه‌های شما

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید و یا به منظور پاسخگویی به سوالات خود اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

ازما بپرسید!

شما میتوانید دیدگاه و سوالات خود را در قسمت زیر برای ما ارسال کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما هستیم.

آدرس ایمیل شما مننتشر نمی شود.

همین حالا وقت مشاوره رایگان خود را رزرو کنید

همین حالا شروع کن!

شما می توانید زمان و روز مورد نظر خود را برای مشاوره رزرو کنید تا مشاوران ما شرایط شما را بررسی و بهترین مسیر پیشرفت تحصیلی را به شما ارائه دهند.

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

مشاوران مجرب و حرفه‌ای

با رزرو وقت مشاوره رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی خود را همین حالا شروع کن.

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی شما

مشاوران حرفه‌ای ما در تلاش هستند تا به آنچه‌ که لایق آن هستید برسید.

CanApply Newsletter Icon

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه "کن‌اپلای" علاوه بر دریافت اخرین اخبار مربوط به مهاجرت به کشورکانادا، از 50 دلار تخفیف ویژه کاربران نیز بهره‌مند شوید
کلیه حقوق این سرویس محفوظ و متعلق به شرکت کن‌اپلای می‌ باشد.